اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با سعید زکایی، مدیرعامل گروه پارساپلیمر شریف: با حضور در نمایشگاه های بین المللی، معرفی محصولات تخصصی به بازارها، شناسایی مشتریان جدید و گسترش همکاری‌های بین‌المللی را دنبال می کنیم

 بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه پلاست اوراسیای استانبول از سال ۱۹۹۰ آغاز به کار کرده و به مرور زمان به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی صنعت پلاستیک در منطقه اوراسیا تبدیل شده است.
سی و سومین دوره این نمایشگاه از ۴ تا ۷ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۴ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۳) در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های تویاپ (Tüyap Fair Convention and Congress Center) برگزار شد.
حضور در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با فناوری‌ها و نوآوری‌های صنعت پلاستیک و برقراری ارتباط با شرکت‌ها و متخصصان این حوزه شناخته می شود.
نزدیک به 50 شرکت ایرانی در این نمایشگاه غرفه در سه قالب غرفه داشتند. در پاویون شرکت های دانش بنیان، پایون انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و بالاخره به صورت انفرادی. در میان آنها از تاپیکو و مجتمع های دولتی و غیردولتی پتروشیمی تا شرکت های فعال خصوصی در صنایع پلیمر حضور داشتند.

طبق آمار رسمی ارایه شده از سوی سایت نمایشگاه غرفه گذارانی از حدود 45 کشور و بازدیدکنندگانی از 115 کشور، به جنبه بین المللی نمایشگاه پلاست اوراسیا اعتبار می بخشند.

ترکیه برای این نمایشگاه برنامه داشته، تعاملات این کشور در فضای بین المللی همواره بر اساس منفعت ملی بوده و نهایتا خروجی آن را می توان در حضور شرکت های ترکیه ای در این نمایشگاه به خوبی دید.

متاسفانه پاویون دانش بنیان، هر چند امکان خوبی برای حضور شرکت ها ایجاد کرده بود، فضای بسیار کوچک اختصاص یافته به هر شرکت عملا توجهی را از سوی بازدیدکنندگان جلب نمی کرد و حتی تا حدودی بازدارنده بود.

باید دید که چرا در صورتی که دو پاویون یاد شده در نمایشگاه برپا بود، برخی شرکت ها حضور مستقل را ترجیح داده بودند؟
آیا اصولا از سوی متولیان امر در کشور، اراده ای برای حمایت از حضور متمرکز نقش آفرینان صنعت پلیمر در نمایشگاه های تخصصی در بازارهای هدف صادراتی وجود دارد؟

نمایشگاه پلاست اوراسیا برای کسانی که تغییرات و توسعه این نمایشگاه را به عنوان بازتابی از صنعت کشور ترکیه، دنبال می کنند، جز غبنی دیگر نداشت. نام ها و برندهایی که یک به یک رقبای خود را کنار می زنند …
و در مقابل، انزوای ایران که پتانسیل بازارهای صادراتی را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است.

 

گفت و گو با سعید زکایی، مدیرعامل گروه پارساپلیمر شریف

سعید زکایی، مدیرعامل شرکت پارسا پلیمر شریف به خبرنگار بسپار گفت: اولین شرکت دانش‌بنیان کشور هستیم. این مجموعه به عنوان یک شرکت مبتنی بر دانش و نوآور در صنعت کامپاندینگ فعالیت می‌کند. پارسا پلیمر شریف یکی از پیشروان تولید انواع کامپاندهای پیشرفته مهندسی برای صنایع مختلف از جمله صنعت لوازم خانگی، خودرو، برق و الکترونیک و مستربچ‌های افزودنی در ایران است. ما با بهره‌گیری از دانش فنی روز و تجهیزات مدرن، محصولات با کیفیت و توان رقابتی بالا را برای بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌کنیم.

هدف اصلی ما از حضور در نمایشگاه اوراسیاپلاست، معرفی محصولات تخصصی شرکت به بازارهای بین‌المللی، شناسایی مشتریان جدید و گسترش همکاری‌های بین‌المللی بود. در این نمایشگاه، مجموعه‌ای از محصولات مبتکرانه شامل کامپاندهای مهندسی خاص، مستربچ‌های تقویت‌شده، و راهکارهای پلیمری برای صنایع مختلف عرضه شد.
این چهارمین دوره متوالی حضور ما در این نمایشگاه بود و به‌طور کلی، سطح همکاری‌های بین‌المللی و استقبال از محصولات ایرانی را در مقایسه با دیگر رویدادها بسیار چشمگیر دیدیم.
بازار بین‌المللی به دنبال کامپاندهای مهندسی با خواص و کارایی بالا، مقرون به‌ صرفه و با کیفیت ثابت بود. از ایران، درخواست اصلی به‌ویژه برای کامپاندهای پلیمری تخصصی، مستربچ‌های پیشرفته و محصولات پتروشیمی با کیفیت می‌آمد.
از او پرسیدیم آیا فشارهای بین‌المللی بر تصمیمات خرید شرکت‌ها از ایران تأثیر داشته است؟
زکایی پاسخ داد: فشارهای بین‌المللی به‌طور طبیعی بر تصمیمات خرید شرکت‌های خارجی تأثیرگذار بوده است، اما ما توانستیم با ارائه راهکارهای جایگزین و تقویت اعتماد مشتریان، این چالش‌ها را به نحو مؤثری مدیریت کنیم.
مجموعه پارسا تلاش می‌کند که محصولات ایرانی از نظر فنی و اقتصادی توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند. با کیفیت بالا و قیمت مناسب، محصولات این شرکت به‌ویژه در بازارهای منطقه، اروپا و آسیا قابلیت رقابت دارند و می‌توانند مزیت‌های قابل توجهی برای مشتریان ایجاد کنند.

بسپار- آیا در طول نمایشگاه مذاکرات مؤثری داشتید؟
زکایی: در این نمایشگاه، مذاکرات بسیار مثبتی با شرکت‌های مختلف انجام شد. این مذاکرات نه تنها به شفاف‌سازی روابط کاری کمک کرد، بلکه گام‌های مؤثری در جهت توسعه بازار فروش و همکاری‌های بلندمدت برداشتیم.
وی برای موفقیت بیشتر در دوره‌های آینده، پیشنهاد کرد:
1. تبلیغات گسترده‌تری از حضور شرکت‌ها پیش از نمایشگاه انجام شود تا آگاهی بیشتر از محصولات و خدمات شرکت‌ها در سطح بین‌المللی ایجاد شود.
2. توجه بیشتری به طراحی و جانمایی پاویون ایران داشته باشیم تا بازدیدکنندگان راحت‌تر از غرفه بازدید کنند.
3. شرکت‌های تولیدکننده، محصولات و خدمات نوآورانه را مطابق با نیازهای روز صنعت و بازارهای بین‌المللی معرفی کنند.

بسپار- این نمایشگاه را در مقایسه با ایران پلاست دارای چه نقاط قوت و ضعفی می‌دانید؟
زکایی: نمایشگاه اوراسیاپلاست با توجه به حضور گسترده شرکت‌های خارجی و تمرکز آن بر بازارهای بین‌المللی، فرصت‌های بیشتری برای توسعه بازار فراهم می‌کند.
از طرف دیگر، ایران پلاست با تمرکز بیشتر بر بازار داخلی، امکان شبکه‌سازی و ایجاد روابط تجاری در داخل کشور را فراهم می‌آورد. هر دو نمایشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و به‌طور مکمل، به تقویت موقعیت تجاری شرکت‌ها در بازارهای مختلف کمک می‌کنند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 267 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا