اختصاصی بسپار/ گفت و گو با علی انگجی، مدیرعامل شرکت پترو پلی پلاست: نمایشگاه اوراسیاپلاست یک پلتفرم بسیار جذاب برای نمایش قابلیت های صادراتی ایران است

بسپار/ایرام پلیمر نمایشگاه پلاست اوراسیای استانبول از سال ۱۹۹۰ آغاز به کار کرده و به مرور زمان به یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی صنعت پلاستیک در منطقه اوراسیا تبدیل شده است.
سی و سومین دوره این نمایشگاه از ۴ تا ۷ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۴ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۳) در مرکز همایشها و نمایشگاههای تویاپ (Tüyap Fair Convention and Congress Center) برگزار شد.
حضور در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با فناوریها و نوآوریهای صنعت پلاستیک و برقراری ارتباط با شرکتها و متخصصان این حوزه شناخته می شود.
نزدیک به 50 شرکت ایرانی در این نمایشگاه غرفه در سه قالب غرفه داشتند. در پاویون شرکت های دانش بنیان، پایون انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و بالاخره به صورت انفرادی. در میان آنها از تاپیکو و مجتمع های دولتی و غیردولتی پتروشیمی تا شرکت های فعال خصوصی در صنایع پلیمر حضور داشتند.
طبق آمار رسمی ارایه شده از سوی سایت نمایشگاه غرفه گذارانی از حدود 45 کشور و بازدیدکنندگانی از 115 کشور، به جنبه بین المللی نمایشگاه پلاست اوراسیا اعتبار می بخشند.
ترکیه برای این نمایشگاه برنامه داشته، تعاملات این کشور در فضای بین المللی همواره بر اساس منفعت ملی بوده و نهایتا خروجی آن را می توان در حضور شرکت های ترکیه ای در این نمایشگاه به خوبی دید.
متاسفانه پاویون دانش بنیان، هر چند امکان خوبی برای حضور شرکت ها ایجاد کرده بود، فضای بسیار کوچک اختصاص یافته به هر شرکت عملا توجهی را از سوی بازدیدکنندگان جلب نمی کرد و حتی تا حدودی بازدارنده بود.
باید دید که چرا در صورتی که دو پاویون یاد شده در نمایشگاه برپا بود، برخی شرکت ها حضور مستقل را ترجیح داده بودند؟
آیا اصولا از سوی متولیان امر در کشور، اراده ای برای حمایت از حضور متمرکز نقش آفرینان صنعت پلیمر در نمایشگاه های تخصصی در بازارهای هدف صادراتی وجود دارد؟
نمایشگاه پلاست اوراسیا برای کسانی که تغییرات و توسعه این نمایشگاه را به عنوان بازتابی از صنعت کشور ترکیه، دنبال می کنند، جز غبنی دیگر نداشت. نام ها و برندهایی که یک به یک رقبای خود را کنار می زنند …
و در مقابل، انزوای ایران که پتانسیل بازارهای صادراتی را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است.
علی انگجی، مدیرعامل شرکت پترو پلی پلاست
انگجی: شرکت پترو پلی پلاست بیش از 12 سال در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی از جمله محصولات پلیمری به صورت نو، کامپاندی و بازیافتی فعال بوده است.
نمایشگاه اوراسیاپلاست یک پلتفرم بسیار جذاب برای نشان دادن قابلیت های صادراتی محصولات پتروشیمی ایران است، کشور ترکیه به لحاظ آنکه یکی از خریداران قدیمی محصولات پتروشیمی ایران می باشد، همیشه جذابیت های صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی داشته است. در این نمایشگاه شرکت پترو پلی پلاست نیز به روال هر سال قابلیت های صادراتی خود در محصولات پتروشیمی را نشان داد و همچنین به معرفی محصولات جدید خود در حوزه محصولات کامپاندی اقدام کرد.
این چهارمین دوره حضور موفق ما در نمایشگاه اوراسیاپلاست (به صورت مداوم) بود که در جایگاه غرفه گزار حاضر شدیم و می توان به جرات گفت هر سال جذابیت های این نمایشگاه بیشتر می شود. از جمله تعداد بازدیدکنندگان و تنوع کشورهایی که به عنوان بازدیدکننده به این نمایشگاه می آیند.
بسپار- بازار بین المللی در این نمایشگاه به دنبال چه محصولاتی بود؟
انگجی: در حوزه محصولات و مواد خام پلاستیک، می توان گفت اکثر کشورهای درخواست کننده از ایران نیاز به محصولات پلی اتیلنی با کیفیت مناسب و به صورت متداوم دارند، همچنین در حوزه محصولات کامپاندی و بازیافتی در صورت تامین محصولات پلی اتیلنی و یا پلی پروپیلنی با کیفیت نزدیک به مواد نو پتروشیمی، همیشه درخواست های خرید وجود دارد.
بسپار- آیا فشار های بین المللی روی درخواست خرید شرکتها برای خرید از ایران اثر داشته است؟
انگجی: مطمئنا تحریم های موجود در نوع خرید و سفارشات مشتریان تاثیر دارد، مشتریان بسیاری هستند که به خاطر اسم ایران بر روی بسته بندی و ورود کالا با مبدا ایرانی در گمرکات خود به مشکل خورده اند و علی رغم علاقه فراوان برای سفارش گذاری، متاسفانه محدودیت های تحریمی مخصوصا جهت پرداخت به حساب های بانکی معتبر، آنها را برای ادامه همکاری عقب نگه داشته است.
بسپار- آیا محصولات ایرانی به لحاظ فنی و اقتصادی قابل رقابت در بازار های جهانی هستند؟ در کدام بازارها؟
انگجی: خوشبختانه کیفیت محصولات ایرانی مانند پلی اتیلنها، پلی استایرنها و پلی پروپیلنها همگی در سطح کیفی مناسب برای رقابت در بازارهای بین المللی هستند ولی در بعضی مواقع به علت شرایط بازار داخلی در ایران قیمت بعضی از محصولات صادراتی با بازارهای جهانی همخوانی ندارد و یا تنها محدود به چند بازار نزدیک می شویم. از بازارهای مهم صادراتی در این حوزه نیز می توان به کشورهای عراق، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، حوزه کشورهای بالکان و شمال آفریقا نام برد.
بسپار- آیا در زمان نمایشگاه مذاکرات نتیجه بخشی داشتید؟
انگجی: خوشبختانه به علت خوشنامی شرکت در بازارهای صادراتی و شناخت شرکت های خریدار از سابقه شرکت پترو پلی پلاست، در زمان نمایشگاه مذاکرات بسیار خوب و سازنده با بعضی از خریداران صورت گرفت که در همان حین سفارش گذاری و فروش به فوریت اتفاق افتاد و بعضی سفارش های خود را منوط به بازگشت به فعالیت کاری از هفته آینده نمایشگاه و بعضی پس از تعطیلات سال نو میلادی کردند.
بسپار- پیشنهاد شما برای حضور در دوره های بعدی این نمایشگاه چیست؟
انگجی: مطمئنا نمایشگاه اوراسیاپلاست به علت نزدیکی به کشورمان و مهم بودن این بازار بزرگ صادراتی همیشه جذابیت های خود را دارد و شرکت پترو پلی پلاست نیز بنا به حضور مستمر سالیانه در این نمایشگاه را خواهد داشت ولی همیشه نیاز به تغییرات در هر سال وجود دارد. از جمله معرفی محصولات با کیفیت های متنوع تر و معرفی محصولات استراتژِیک تر در صنعت پلاستیک که با تحقیق و توسعه در فعالیت های تولیدی به ثمر خواهد رسید.
نمایشگاه اوراسیاپلاست تفاوت های جدی با نمایشگاه ایران پلاست دارد از جمله حضور شرکتهای متنوع از کشورهای مختلف که متاسفانه در نمایشگاه ایران پلاست محدود به دیدن چند کشور بیشتر نیستیم، همچنین جدیت در همکاری و خرید در نمایشگاه اوراسیاپلاست بیشتر دیده می شود تا در نمایشگاه ایران پلاست که بیشتر در حد دید و بازدید شرکت ها است.