اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با کامران حاتم خانی، مدیر عامل شرکت آرین ربات/ اولین حضور یک ماشین ساز (ربات ساز) ایرانی در نمایشگاه چایناپلاس 2024

بسپار/ایران پلیمر گروه صنعت آریان درسال ۱۳۶۰ فعاليت خود را در زمينه اتوماسيون صنعتي شروع كرده است. استراتژي كلي شركت فعاليت در زمينه تولید و تامین ماشین آلات پیشرفته صنایع پلاستیک است .این مجموعه علاوه بر تولید در بخش های دیگر شامل مشاوره در زمينه طراحي، ساخت، تهيه و تولید ماشین آلات و تجهيزات صنایع پلاستیک و همچنين انجام پروژه هاي صنعتي فعال است.

حاتم خانی: مجموعه آرین ربات یک گروه صنعتی است که از قسمت ربات سازی، قطعه سازی و قسمت قالب سازی تشکیل شده است. این شرکت از سال 1394 تخصصا در کار ربات شروع به فعالیت کرد و ما قبل از آن در بخش اتوماسیون با نام شرکت تراشه پژوهان مشغول فعالیت بودیم و با شرکت های نفت و پتروشیمی و لاستیک سازی همکاری داشتیم. سال 94 تصمیم بر ساخت ربات های IML گرفته شد که کارکرد این نوع از ربات ها قرار دادن لیبل در دستگاه است. این ربات جزو ربات های وارداتی بود و ما به خاطر قیمت بالای این ربات های وارداتی، دست به ساخت و تولید داخلی ربات ها زدیم. این مسیر با مشکلات بزرگی مواجه بود از جمله آنها، عدم آشنایی صنعت با آنها بود. پس از 6 سال توانستیم مهر تاییدی بر جا انداختن این نوع ربات ها بزنیم و اولین تولید کننده ربات IML در ایران بودیم و هنوز هم سازنده ای به بزرگی شرکت ما در کشور نیست. در نهایت پس از ساخت ربات ها، اعتماد مشتریان را در دست داشتیم و رضایت در بخش کیفیت ربات ها برای ما بسیار مورد اهمیت بوده است.

ما امسال برای اولین بار به عنوان یک شرکت ماشین ساز ایرانی در نمایشگاه چایناپلاست حضور پیدا کردیم و ربات های ساخت خود را در این بازار بزرگ بین المللی عرضه کردیم. شرکت های پتروشیمی بسیاری در این نمایشگاه وجود داشتند اما شرکت ماشین سازی از ایران حضور نداشت. در واقع تا به امروز این اتفاق نیفتاده بود. مسیر ناهمواری برای حضور در این نمایشگاه وجود داشت اما بالاخره انجام شد و با افتخار ربات به نمایش درآمده به یک شرکت روس فروخته شد.

بسپار- تکنولوزی ساخت این ربات ها با بهترین های دنیا چه قدر فاصله دارد و چرا؟
حاتم خانی: ما از ابتدا تا انتهای ساخت یک ربات را طراحی می کنیم. سعی کردیم از بهترین ها برای ساخت ربات ها استفاده کنیم. تفاوت ربات IML و قطعه بردار را می دانیم و سعی می کنیم به مشتریان آموزش بدهیم، چرا که ربات های چینی اکثرا قطعه بردارند ولی تبدیل به IML می شوند.
بخشی از تکنولوژی مورد استفاده در این ربات ها در بحث طراحی است. ما سعی کردیم از بهترین قطعاتی که در ایران وجود دارد استفاده کنیم که مشتریان درگیر موضوع کسری و یا نبود قطعه نشوند. تمامی قطعه ها و کابل های مورد استفاده از بهترین کیفیت ها برخوردارند چرا که وقتی یک کابل حرکت دارد ممکن است از داخل دچار پارگی شود. طراحی های ما تماما سبک آلمانی هاست چرا که بنده دوره های آموزش را نیز در آلمان دیده ام. ما از نظر کیفیت نسبت به چینی ها و ترکیه بالا تریم اما با اروپا فاصله داریم، البته نه از نظر کیفیت بلکه از نظر سرعت ساخت و به دلیل کمبود قطعات در ایران!

بسپار – ساخت ربات در کشور به نظر می رسد از معدود حوزه هایی ست که توانسته مانع از واردات شود. چه طور محقق شده است به نظر شما؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 260 ماهنامه بسپار که در نیمه خرداد ماه 1403 منتشر خواهد شد، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا