اختصاصی بسپار/ یادداشت سینا واثقی درخصوص ChinaPlas 2024: سال ۲۰۲۳ یکی از نقاط عطف تجاری برای چینیها بود

بسپار/ایران پلیمر سال ۲۰۲۳ یکی از نقاط عطف تجاری برای چینیها بود.
کرونا تقریبا فروکش کرد و وضعیت عادی از سر گرفته شد. اقتصاد چین، طبق گفته مرکز آمار آنها در سال ۲۰۲۳، حدودا ۵,۲ درصد رشد کرد. احیای اقتصاد توأم با رشد نوآوری بود. لذا تولیدات چینی از شهرت دیرینه «Made in China» به مفهوم «Invented in China» رسیدند. به بیانی دیگر، لیبل «Made in China» بیش از آنکه یادآور مقرون به صرفه بودن محصولات چینی باشد، نماد تعهد به نوآوری و اختراعات پیشرفته است. این مفاهیم در نمایشگاه چایناپلاس نیز تجلی پیدا کرد و چینی ها می گفتند این نمایشگاه برای خریدارانیست که به دنبال فناوریها و راه حلهای نوآورانه صنایع لاستیک و پلاستیک هستند.
برای اینکه با اهمیت نوآوری در چین آشنا شوید، به سه مورد از تحولات صنعتی آنها اشاره می کنم:
یک: سال ۲۰۲۳، ظرفیت تأسیسات انرژیهای تجدیدپذیر از ۱,۴۵ میلیارد کیلووات فراتر رفت و برای اولین بار از توان ذغال سنگ پیشی گرفت. تأسیسات انرژی بادی به ۴۴۰ میلیون کیلووات رسید و این کشور جایگاه خود را به عنوان رهبر جهان برای سیزدهمین سال متوالی حفظ کرد. تأسیسات برق فتوولتائیک به ۶۱۰ میلیون کیلووات رسید و رتبه برتر جهانی را برای هشتمین سال متوالی از آن خود کرد.
دو: سال ۲۰۲۳ با رشد چشمگیر تولید پنلهای خورشیدی، باتریهای لیتیومی و خودروهای برقی همراه بود.
بغیر از موارد بالا که مفاهیم نسبتا جدید جهانی هستند، می خواهم به اهمیت چینیها به Circular economy و Sustainability اشاره کنم که در چایناپلاس امسال نیز مطرح بودند. مخصوصاً مفاهیم Recycling و Post recycling که از علاقهمندیهای من هستند و همواره در صنایع پلاستیک و لاستیک از اهمیت زیادی برخوردار بودند.
در سالهای اخیر، شرکتهای زیادی در جهان متعهد به ترویج بازیافت و مفاهیم متنوع آن شدند. در پاسخ به نیازهای صنایع در این مورد، چایناپلاس امسال فضایی در ۳ زمینه پلاستیکهای بازیافتی، پلاستیکهای زیستی و فناوریهای بازیافت جهت ارائه راهحلهای سبز و نوآورانه در اختیار شرکتها قرار داده است. شرکتهای پیشرو در زمینه بازیافت از جمله Veolia, Faurecia, ALBA, Esun, NatureWorks Erema, Starlinger, NGR, Zerma, Sorema, Sesotec, Avian, Tomra, و … محصولات خود را جهت اهداف توسعه پایدار به نمایش گذاشتند.
چایناپلاس امسال بیشتر از هرچیز، نوآوری را به نمایش گذاشت و سعی کرد به بازدید کنندگان بگوید چین مدتهاست از مفهوم سنتی Made in China عبور کرده و به Invented in China رسیده است.