اختصاصی بسپار/ CHINAPLAS 2024: بازگشت چایناپلاس به شانگهای پس از شش سال + آماری قابل توجه از اقتصاد چین

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر اقتصاد چین نشانههایی از بهبود سریع را نشان میدهد و در عین حال آسیا به عنوان لوکوموتیو اقتصاد جهانی عمل میکند. در حالی که اقتصاد به رشد خود ادامه میدهد، صنعت نمایشگاهی که به عنوان یک فشارسنج اقتصادی در نظر گرفته میشود، پیشرفتی قوی را تجربه میکند.
چایناپلاس در ادامهی عملکرد چشمگیر خود در سال 2023، در سال 2024 از 23 تا 26 آوریل (4 تا 7 اردیبهشت 1403) با اشغال تمام 15 سالن مرکز نمایشگاه و همایشهای ملی (NECC) در Hongqiao، شانگهای چین، با مساحت نمایشگاهی بیش از 380000 متر مربع برگزار میشود. این رویداد آمادهی پذیرایی بیش از 4000 غرفه دار از سراسر جهان است.
روندهای بازار کربن زدایی و ارزش افزوده، فرصتهای طلایی را برای توسعه با کیفیت بالا در صنایع پلاستیک و لاستیک باز میکند. چایناپلاس به عنوان نمایشگاه درجه 1 آسیا در صنایع پلاستیک و لاستیک، از هیچ تلاشی برای ترویج توسعه، پیشرفتهای هوشمند و سبز در این صنعت دریغ نخواهد کرد. این نمایشگاه پس از شش سال غیبت به شانگهای بازگشته است و انتظارات صنایع پلاستیک و لاستیک برای این اتحاد در شرق چین را حفظ میکند.
اجرای کامل مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای در حال تغییر چشم انداز تجارت جهانی، بخش صنعت، سنگ بنای اقتصاد کلان و خط مقدم رشد پایدار است. از 2 ژوئن 2023، مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) رسماً در فیلیپین اجرایی شد و اجرای کامل RCEP را در بین 15 کشور امضا کننده اعلام کرد. این توافقنامه امکان اشتراک منافع توسعه اقتصادی و تقویت رشد تجارت و سرمایه گذاری جهانی را فراهم میکند. برای اکثر اعضای RCEP، چین بزرگترین شریک تجاری آنهاست. در نیمهی اول سال 2023، کل حجم واردات و صادرات بین چین و سایر اعضای RCEP به 6.1 تریلیون یوان (8350 میلیارد دلار آمریکا) رسید که بیش از 20 درصد به رشد تجارت بینالمللی چین کمک کرد. علاوه بر این، با جشن گرفتن دهمین سالگرد “ابتکار کمربند و جاده”، که طرح سرمایه گذاری چین برای زنده کردن جاده ابریشم در کشورهای دیگر است، تقاضای مبرمی برای زیرساختها و صنعت تولید وجود دارد و پتانسیل بازار در امتداد مسیرها برای توسعه آماده است.
با در نظر گرفتن صنعت خودروسازی به عنوان مثال، خودروسازان چینی در حال سرعت بخشیدن به گسترش بازار خارج از کشور خود هستند. در هشت ماههی اول سال 2023، صادرات خودرو به 2.941 میلیون دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 61.9 درصد افزایش داشت. در نیمه اول سال 2023، خودروهای سواری برقی، باتریهای لیتیوم یونی و سلولهای خورشیدی، همچنین به عنوان «سه محصول جدید» تجارت خارجی چین، مجموعاً رشد صادرات 61.6 درصدی را ثبت کردند که باعث رشد کلی صادرات 1.8 درصدی در چین شد. چین 50 درصد تجهیزات تولید انرژی بادی جهانی و 80 درصد تجهیزات اجزای خورشیدی را تامین میکند که به طور قابل توجهی هزینهی استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر را در سراسر جهان کاهش میدهد.
آنچه پشت این اعداد است، بهبود شتابان کیفیت و کارایی تجارت خارجی، ارتقاء مستمر صنایع و نفوذ محصولات “ساخت چین” است. این روندها همچنین باعث افزایش تقاضا برای راه حلهای پلاستیکی و لاستیکی میشود. در این بین، شرکتهای خارج از کشور به گسترش تجارت و سرمایه گذاری خود در چین ادامه میدهند. از ژانویه تا آگوست 2023، چین در مجموع 847.17 میلیارد یوان (116 میلیارد دلار) از سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) با 33154 شرکت تازه تاسیس را جذب کرد که نشان دهندهی رشد 33 درصدی سال به سال است. صنایع پلاستیک و لاستیک به عنوان یکی از صنایع تولیدی اساسی، بسیار گسترده هستند و صنایع مختلف مصرف کننده نهایی مشتاقانه در حال آماده شدن برای تهیه مواد پلاستیکی و لاستیکی نوآورانه و اتخاذ راه حلهای فناوری ماشین آلات پیشرفته برای استفاده از فرصتهای ایجاد شده توسط چشم انداز اقتصادی و تجاری جدید جهانی هستند.
تعدادی از انجمنها و شرکتهای تجاری از کشورها و مناطق مختلف، انتظار و حمایت خود را از CHINAPLAS 2024 اعلام کردهاند و شروع به تشکیل هیئتهایی برای پیوستن به این رویداد بزرگ سالانه کردهاند.
استفاده از فرصتهای جدید در بازار چین علاوه بر بهبود عملکرد تجارت خارجی، در تقاضای داخلی نیز شاهد پیشرفت قوی است. در سالهای اخیر، صنعت تولید چین برای توسعه با کیفیت بالا، ارزش افزوده بالا و تولید هوشمند تلاش زیادی کرده است. از جمله، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات در چین، با همکاری بخشهای مربوطه، برنامههای رشد قوی را برای ده صنعت کلیدی، از جمله مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، خودرو، صنایع سبک و صنعت تولید اطلاعات الکترونیکی و غیره منتشر کرده است که استفاده از محصولات نوآورانه مانند وسایل نقلیه با انرژی جدید، لوازم خانگی هوشمند، مصالح ساختمانی سبز در مناطق روستایی، تجهیزات پزشکی پیشرفته و رباتیک را ارتقاء میدهد. شانگهای، برگزار کنندهی CHINAPLAS 2024، یک برنامه عملیاتی سه ساله (2023-2025) را برای ترویج توسعه با کیفیت بالا در صنایع تولیدی شهر و تقویت نقش صنعت تولید در حمایت از توسعه اقتصادی کلی شهر منتشر کرده است که بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی منطقه را تشکیل میدهد.
بسیاری از صنایع در حال رشد سریع هستند. چین به عنوان یک رهبر جهانی در بازار خودروهای انرژی جدید ظاهر شده است و بیش از نیمی از خودروهای انرژی جدید در جهان، در این کشور مورد استفاده قرار میگیرند. با پیشرفتهای مداوم در فناوری تولید باتری و زیرساختهای شارژ، پیش بینی میشود فروش خودروهای سواری چین با فناوری انرژی جدید در سال 2023 به 8.5 میلیون دستگاه برسد. در هشت ماهه اول سال 2023، ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی (photovoltaic) به 113 گیگاوات رسید که نشان دهندهی رشد سالانه بیش از 150 درصدی است. از جاروبرقیهای رباتی هوشمند گرفته تا بلندگوهای هوشمند، لوازم آشپزخانه هوشمند و یخچالهای هوشمند، تعداد فزایندهای از لوازم خانگی هوشمند در خانوادههای چینی یافت میشود. اندازه بازار لوازم خانگی هوشمند چین در سال جاری به 192.4 میلیارد یوان (26.3 میلیارد دلار) خواهد رسید.
تحقیقات iiMedia از گوانگژو پیشبینی کرده است که بازار مواد غذایی از پیش بستهبندی شده در چین میتواند در سال 2023 به 510 میلیارد یوان (69.8 میلیارد دلار آمریکا) برسد که تقاضای جدیدی را به همراه خواهد داشت و چشمانداز فوقالعادهای برای بازار بستهبندی ایجاد میکند. بازار تجهیزات پزشکی چین در حال حاضر به دومین بازار بزرگ در جهان تبدیل شده است. توسعه تجهیزات پزشکی پیشرفته و فناوریهای مرتبط به سرعت در حال پیشرفت است، به طوری که انتظار میرود اندازه بازار دستگاههای پزشکی فعال در چین تا سال 2030 به 49.6 میلیارد یوان (6.8 میلیارد دلار) برسد.
تحول صنعتی در حال شتاب است و انگیزههای جدیدی برجسته تر میشود. در ارتباط با تامین کنندگان پلاستیک و لاستیک، آشکارا احساس میشود که شرکتهای خارجی و داخلی اعتماد زیادی به بازار چین دارند و نسبت به کشف فرصتهای تجاری در چین بسیار خوش بین هستند.
زمان نمایش محصولات و فناوریهای نو به جهان فرا رسیده است
تقاضای بسیار زیاد غرفههای نمایشگاهی در CHINAPLAS 2024 نشان میدهد که اعتماد صنایع پلاستیک و لاستیک درست مانند اقتصاد بهبود یافته است. «رزرو غرفهها، نمایش قابلیتها، جذب فرصتهای تجاری و تبلیغ برندها» به فرصتی برای نشان دادن نقاط قوت غرفهداران در دوران پس از همهگیری تبدیل شده است. در پاسخ به تقاضای نمایشگاه از سوی صنعت، منطقه نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه سال 2018 در همان محل در شانگهای بیش از 11 درصد افزایش خواهد یافت.
انتظار میرود نمایشگاه پیش رو طیف متنوع تری از غرفه داران داشته باشد. غرفه داران بین المللی با اشتیاق به نمایشگاه باز میگردند و پیش بینی میشود غرفههای اروپایی مقیاس قبل از همه گیری خود را بازیابند. شرکتهای دولتی و شرکتهای خصوصی در چین، از جمله شرکتهای «حرفهایسازی، اصلاح، تخصصیسازی و نوآوری (PRSI)» در صحنه خواهند درخشید. صنایع پلاستیک و لاستیک با بیش از 4000 غرفهدار، خریداران تجاری حرفهای را در بخشهای کاربردی مختلف، انواع راهحلهای پیشرفته و سازگار با محیط زیست و همچنین فناوریهای تولید هوشمند به منظور اکتشاف نوآوری، افزایش مهارت، بهبود کارایی و پاسخ سریع به تقاضاهای بازار خواهند یافت.
امکان پیش ثبت نام برخط (online)
پیش ثبت نام برخط CHINAPLAS 2024 آغاز شده است. تمامی بازدیدکنندگان ملزم به ثبت نام قبلی و رزرو تاریخهای ورود به ترتیب برای پذیرش هستند. هزینه پیشثبتنام برای بلیط ورودی 50 یوان یا 7.5 دلار است.