بیثباتی اقتصادی و سیاسی در دنیا یکی از بزرگترین چالشهای جهانی برای صنایع تولیدی است/ نمایشگاه CHINAPLAS 2020: شکستن مرزها از طریق نوآوری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه CHINAPLAS 2020 امکان تحول شرکتهای فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک را بر اساس فرصتهای نو فراهم میکند.
بیثباتی اقتصادی و سیاسی در دنیا یکی از بزرگترین چالشهای جهانی برای صنایع تولیدی امروز است. مجموعهای از عوامل شامل محدودیتهای تجارت، کاهش رشد اقتصادی و کاهش تقاضای چین، مانع رشد تولید شده است و برخی بخشهای صنعت رو به افول گذاشته است. این در حالی است که چین در نظر دارد صنایع تولیدی خود را در راستای تمرکز بر کیفیت بالاتر و در بازارهای محلی متحول کرده و در عین حال مشوقهایی نیز برای سرمایهگذاریهای خارجی ایجاد کند. طی این افول اقتصادی، شرکتهای رهبر بازار برای گشودن راهی برای تحول و گذار به منظور تبدیل چالشها به فرصتها تلاش میکنند.
رشد صنعت خودروسازی در دنیا، پس از رکوردی که در سال 2018 به عنوان هفتمین سال پیاپی رشد این صنعت ثبت شد، اکنون در حال کند شدن است. فروش جهانی خودرو در سال 2018 به 95.6 میلیون خودرو کاهش یافت که به سبب کاهش فروش در اروپا و چین در نیمه دوم سال اتفاق افتاده بود. در حالی که رشد بازار خودرو در چین در سال 2018 پس از 28 سال به پایان رسید، سایر بازیگران این صنعت نیز با فشارهای پیشبینی نشده مواجه شدند.
با کاهش سرعت رشد بازار، شرکتهای خودروسازی میبایست تغییر و تحولاتی ایجاد کنند. پیشگامان حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار از وسایل نقلیه مبتنی بر مصرف انرژیهای تجدیدپذیر و سبکسازی اجزای خودروها به عنوان حوزههایی یاد میکنند که فرصتهای بالقوه دارند. صنعت خودرو با به کارگیری هوشمندی و اینترنت اشیا متحول شده است. تولیدکنندگان برای بهبود تولید، مواد جدید، تجهیزات جدید، فناوریهای پردازش پیشرفته، خودکارسازی و هوش مصنوعی را تقاضا میکنند. کاهش هزینه و بهبود کارآمدی، راهبردهای دست اول برای تامینکنندگان و تولیدکنندگان قطعات هستند. افزون بر آن چه عموماً به عنوان بهینهسازی ساختاری دیده میشود، بهبود فرایند و کارآمدی تولید نیز از طریق نوآوریهای فناورانه راهکارهای قابل اتکایی هستند.
از سوی دیگر کشورها در سراسر دنیا در حال تسهیل جریان اطلاعات به عنوان یک اولویت راهبردی در توسعه هستند. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اولین لیسانس استفاده از فناوری 5G را به صورت تجاری در 6 ژوئن 2019 ارائه کرد که توجه بسیاری را جلب کرد. به عنوان یکی از زیرساختهای کلیدی برای توسعه کلانداده، هوش مصنوعی و سایر فناوریها، استفاده از 5G نیروی محرکه بسیار قدرتمندی خواهد بود. به واسطه سرعت قابل توجه، ظرفیت بسیار بالا و تاخیر بسیار اندک، این فناوری نیازمند مواد باکیفیتتری در هر دو سمت کاربر و زیرساخت است. افزون بر 5G، روندهای توسعه دیگر مانند اینترنت اشیا، وسایل نقلیه با هدایت خودکار، سامانههای دارورسانی، کارخانههای هوشمند و شهرهای هوشمند نیز تحولاتی اساسی ایجاد کرده و فضای نامحدودی را برای مواد و فرایندهای نوآورانه فراهم میکنند.
این پرسش که چگونه میتوان زبالههای پلاستیکی را دور انداخت و یا دوباره از آنها استفاده کرد، تحت فشار طرفداران حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. شهرهای بسیاری در چین راهکارهای تفکیک زباله را پیادهسازی کردهاند. اتحادیه اروپا، سوئد، کانادا، پرو و سایر کشورها برنامههایی را برای ممنوعیت استفاده یکباره از محصولات پلاستیکی ارائه کردهاند. کشور چین، پس از ممنوع کردن واردات ضایعات پلاستیک مصرفی در سال 2017، برنامههای ممنوعیت واردات ضایعات پلاستیک صنعتی از پایان سال 2018 را نیز اعمال کرده است. هند، تایلند، مالزی و سایر کشورها نیز چنین مسیرهایی را برای ممنوعیت واردات ضایعات پلاستیک خشک در پی گرفتهاند. برای اشاره به این مسئله، تولیدکنندگان پلاستیک باید استفاده دوباره و بازیافت مواد پلاستیکی را ترویج کنند و با در نظر گرفتن چرخه عمر محصول، از ابتدا بازیافت را در این مراحل بگنجانند و راهکارهای نوآورانه و دوستدار محیطزیستی برای بازیافت ارائه کنند؛ مانند پلاستیکهای زیستتخریبپذیر.
ظهور مفاهیمی چون حفاظت از تجارت و روندهای ضدجهانی شدن تجارت و افزایش کنشهایی مبنی بر همین رویکردها، تاثیراتی منفی بر اقتصاد جهانی و صنعت پلاستیک و لاستیک داشته است. کلید تحول در نوآوری است. شرکتها میتوانند از نفوذ نوآوریهای فناورانه، ارتقای قابلیتهای نوآورانه مستقل، افزایش ارزش محصول و رقابت بازار و تنظیم راهبردها و پیادهسازی آنها منتفع شوند و به صورت فعالانه در بازارهای محلی و نوظهور فعالیت کنند تا به این ترتیب ظرفیت مقاومت در برابر ریسک خود را افزایش دهند.
اقتصاد رو به افول امروز شرکتها را واداشته است که سیر تحول خود را تسهیل کنند. نمایشگاه CHINAPLAS 2020 با تمرکز بر «تولید هوشمند، مواد نوآورانه، اقتصاد چرخشی و سبز» بر این نوآوریهای فناوری تاکید خواهد داشت وبه این ترتیب به رقابتی شدن صنعت کمک کند و نوآوریهایی را در شرایط سخت ارائه کند.
طی 30 سال اخیر نمایشگاه CHINAPLAS نبض توسعه اقتصادی چین را دنبال کرده است، شاهد رشد صنایع لاستیک و پلاستیک بوده است، بحران اقتصادی آسیا را در 1998 و همچنین سونامی جهانی اقتصادی سال 2008 را تجربه کرده است. این نمایشگاه همواره بر تغییرات در محیط داخلی و خارجی منطبق شده است، روندهای انقلاب فناورانه، تحولات صنعتی و نوع مصرف را درد نظر گرفته است و همکاریهای بلندمدت میان تولیدکنندگان جهانی لاستیک و پلاستیک و کاربران پاییندستی و بازیگران صنعتی را تقویت کرده است تا به کمک یکدیگر پیشرفت کنند.
این نمایشگاه بار دیگر در 21 تا 24 اپریل 2020 (دوم تا پنجم اردیبهشت ماه) در چین در فضای 340,000 متر مربع نمایشگاهی با همراهی بیش از 3,900 شرکت جهانی و بیش از 180,000 بازدیدکننده برگزار خواهد شد.
گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر همکار رسمی رسانه ای این نمایشگاه برای بیش از یک دهه است.