اخبار

سعید مقیسه، مدیرعامل پردیس سبز: سه محموله وارداتی ما در بندر شهید رجایی کاملا از بین رفته است/ دولت فکری برای چالش رفع تعهد ارزی مال باختگان داشته باشد

بسپار/ ایران پلیمر نزدیک به دو ماه از حادثه مهیب آتش سوزی در بندر شهید رجایی می گذرد. متاسفانه با خساراتی جانی و البته مالی. حالا دیگر مشخص شده است که صاحبان صنعت و تجارت از این محل چه آسیب هایی دیده اند.

در همین رابطه خبرنگار ایران پلیمر  با مدیرعامل توسعه پردیس سبز، سعید مقیسه گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید:

 

ایران پلیمر- لطفاً ابتدا برای مخاطبان ما توضیح دهید که دقیقاً چه نوع محموله‌هایی از شرکت شما در بندر شهید رجایی درگیر حادثه شدند؟ آیا در گروه مواد قابل اشتعال بوده اند؟

دکتر مقیسه: در ابتدا به خانواده های داغ دیده و آسیب دیده و همچنین به تجاری که در بندر شهید رجایی دچار حادثه شدند، تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم که در فرایندهای آتی این ضرر و زیان جبران شود.

شرکت توسعه پردیس سبز در خصوص واردات مواد اولیه صنعت رنگ و پلیمر فعالیت دارد. سه محموله در گمرک دچار حادثه شده که جزو انواع پیگمنت‌ها بودند. با اینکه این محموله‌ها خطرناک و قابل اشتعال نبوده، اما متاسفانه دچار حادثه شده و نابود شده اند.

این کالاها جزء کالاهای وارداتی شرکت بوده و بر فعالیت تجاری شرکت اعم از بخش‌های داخلی و خارجی، تاثیر مستقیم داشته است.

 

بیشتر بخوانید

 

ایران پلیمر- آیا از نظر مالی برآوردی از میزان خسارت مستقیم و غیرمستقیم شرکت در این حادثه دارید؟

دکتر مقیسه: برآورد اولیه از میزان خسارت و هزینه‌های وارده انجام نشده است اما علاوه بر خسارت مستقیم شامل هزینه کالا، هزینه پرداخت شده گمرک و سایر هزینه ها، هزینه های غیر مستقیمی هم به ما تحمیل شده که مبلغ قابل توجهی است اما  همچنان در حال برآورد میزان کل خسارت وارده هستیم.

 

ایران پلیمر- خود شما دلیل این حادثه را با توجه به عمق فاجعه ای که رخ داد حاصل چه عوامل احتمالی می دانید؟

آقای دکتر مقیسه: بنده دلیل این حادثه را بی‌تدبیری و ناکارآمدی از سمت مسئولین امر می‌دانم. همجنین عواملی نظیر رسوب کالا در گمرک به دلیل محدودیت‌های ناشی از طولانی شدن فرایند تخصیص ارز متاثر از بخشنامه‌های خلق الساعه و لحظه‌ای از سوی بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک، عدم رعایت استانداردهای ایمنی در بندر و نبود زیرساخت های کافی اطفا حریق و همچنین ضعف در کنترل نظارت بر محموله های قابل اشتعال و احتمالا سهل انگاری انسانی در این حادثه نقش ویژه ای داشته اند.

 

ایران پلیمر- آیا شرکت توسعه پردیس سبز دارای بیمه برای محموله‌های وارداتی خود بود؟ در این صورت، آیا بیمه خسارات وارده را پوشش می‌دهد؟

آقای دکتر مقیسه: بله محموله‌های این شرکت بیمه بودند ولی به دلیل پروسه تخصیص ارز بسیار طولانی که بعضا از 5 تا 8 ماه به طول می انجامد، برخلاف میل باطنی کالا باید در گمرک رسوب کند و تا تخصیص ارز بیاید، متاسفانه این بیمه ها منقضی شده است.

 

بیشتر بخوانید

 

ایران پلیمر- تاکنون چه اقداماتی برای دریافت غرامت یا پیگیری خسارت از مراجع بندری، گمرک یا بیمه‌گر انجام داده‌اید؟

آقای دکتر مقیسه: در حال پیگیری هستیم ولی فرایند توسط نهادهایی که مسئول هستند از جمله سازمان بنادر گمرک و بیمه ها به کندی و با تاخیر انجام می‌شود و چون حجم خسارت جانی و مالی  بسیار زیاد بوده، قاعدتاً خدمت رسانی در این حوزه را با تاخیر مواجه کرده است.

 

ایران پلیمر- پس از این حادثه، چه تصمیماتی در سطح مدیریت شرکت گرفته شد برای حفظ پایداری زنجیره تأمین و رضایت مشتریان؟

آقای دکتر مقیسه: این حادثه جزء حوادث غیر مترقبه بوده و در اختیار ما هم نبوده است. طولانی شدن فرایند تخصیص ارز و حواله های ارزی موجب رسوب کالا در گمرک شده است و این حوادث خارج از حوزه اختیارات شرکت بوده است.

 

ایران پلیمر- آیا مجبور به تأخیر در تحویل کالا به مشتریان یا توقف تولید در خطوط صنعتی مرتبط شده‌اید؟

آقای دکتر مقیسه: بله قطعا این اتفاق خواهد افتاد و دچار یک وقفه در تحویل کالاهای وارداتی‌مان هستیم به ویژه بارهایی که در این حادثه دچار آسیب شده‌اند.

 

ایران پلیمر- آیا برای جایگزینی محموله‌های از دست رفته، واردات جدیدی را برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

آقای دکتر مقیسه: بله حتما جایگزین می‌شوند. اما این امر زمان بر است و در مدت زمان طولانی تری انجام می‌شود.

 

ایران پلیمر- به عنوان مدیرعامل، چه درس‌هایی از این بحران گرفتید؟ آیا این حادثه موجب بازنگری در سیاست‌های انبارداری یا حمل‌ونقل شرکت شده؟

آقای دکتر مقیسه: طی تجربه و دانشی که در توسعه پردیس سبز وجود دارد، برنامه ریزی وارداتی و فروش‌مان را بر مبنای شرایط حاضر و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت های داخلی اعم از بخشنامه‌هایی که از سوی بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت صادر می شود، به بهترین نحو ممکن انجام داده ایم اما نکته حائز اهمیت این است که این حادثه جزء حادثه های غیر مترقبه بوده و ناشی از بی احتیاطی و عدم رعایت اصول فنی و … اتفاق افتاده است و در اختیار ما نبوده است. متاسفانه این اتفاق افتاده اما تلاش می‌کنیم جوانب کار را بهتر و با دقت بیشتری در نظر بگیریم.

 

ایران پلیمر- آیا از نهادهای دولتی یا اتاق‌های بازرگانی انتظار حمایتی دارید؟ چه انتظاراتی دارید که در سیاست‌گذاری‌های آینده لحاظ شود؟

آقای دکتر مقیسه: بله قطعا انتظار داریم که از سمت دولت، نهادهای حاکمیتی و اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی، از افرادی که در این حادثه ناگوار دچار خسارت جانی و مالی شده‌اند، حمایت شود. یکی از عواملی که برای تجار به چالش تبدیل شده است، تعهد ارزی در بانک مرکزی و بانک‌های عامل است که انتظار می‌رود هرچه سریعتر بانک مرکزی و دولت وارد عمل شده و بر اساس مستنداتی که وجود دارد، تعهد ارزی این افراد را برطرف کنند. در غیر این صورت در فرایند واردات یا صادرات دچار مشکل می‌شوند. همچنین برای این افراد تسهیلاتی در فرایند ثبت سفارش و تخصیص ارز در نظر گرفته شود تا بخشی از این هزینه ها جبران شود.

بنده طبق اطلاعاتی که دارم، سازمان امور مالیاتی هزینه ناشی از خسارت را جزء کسر از هزینه‌های مشمول مالیات قبول می‌کند اما در هر صورت این نیاز وجود دارد تا نهادهای مختلف و سازمان‌های مختلف مخصوصاً بانک مرکزی وارد عمل شده و حمایت کنند. در نهایت برای این حادثه ناگوار باید شفاف‌سازی شود که این حادثه ناشی از چه عواملی بوده است تا از حوادث مشابه در آینده پیشگیری شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا