فناوري جديد مواد افزودني براي فراهم کردن مقاومت در برابر خراش

بسپار می نویسد، افزايش استفاده از طيف گستردهاي از آميزههاي پلي پروپيلن در صنعت خودرو نيازبه يک افزودني جديد براي مقاومت طولانيتر در برابر خراش را بيشتر آشکار ميسازد. Kathrin Lehmann و Philipp Tomuschat از Evonik Goldschmidt Gmbh توضيحات بيشتري در اين باره ميدهند.
مواد پلاستيکی کاربردهايی دارند که صرف نظر از بسپار به کار رفته در آنها نيازمند مقاومت به خراش نيز هستند. براي مثال صندلي های دستهدار، بخشهاي خاصی از مبلمان، هر نوع از کالا با استفاده روزمره، قسمتهايي از رایانه و به ويژه کاربردهاي خودرويی از جمله اين کاربردها هستند. مشتريان امروزي انتظار دارند که محصول حتي پس از يک دوره استفاده، نو به نظر برسد. بدنه لبتاپ يا داشبورد با چند خراش آشکار و نمايان اين توقع را برآورده نميسازد و به عنوان محصولي از سکه افتاده تلقي ميشود. در عوض فرآورده های که پس از استفاده ظاهر آسيب ديدهای ندارند تصور کيفيت محصول/برند را پشتيبانی ميکند و مشتری را تشويق مي کند تا هنگام تصميم به خريد از محصولات همان سازنده استفاده کند. براي تضمين آسيب نديدن سطح در طول عمر محصول می توان از بسپارهای گران مانند پلی آميد (PA) يا بسپارهای بر پايه استايرن (ABS، SAN) استفاده گرفت يا مي توان ويژگی های مکانيکی بسپارهاي رايج مانند پلي پروپيلن (PP) را با استفاده از پرکننده يا افزودنی بهبود بخشيد. اين مقاله خلاصهاي از وضعيت فني آميزههاي PP مقاوم در برابر خراش در صنعت خودرو با تمرکز بر کاربردها، اندازهگيري مقاومت در برابر خراش، فناوريهاي گوناگون دردسترس مواد افزودني و پارامترهاي اثرگذار ديگر بر کارايي ضد خراش ارائه ميدهد.
خودرو
بسپارهاي بسيار زيادي – PA، ABS, (اکريلونيتريل- بوتاديان- استايرن)، PC/ABS (پليکربنات)، PA/PP، TPU (يورتان گرمانرم) به عنوان نمونه- در صنعت خودرو و ماشين سنگين بکار ميروند. به همين علت اهميت استفاده از تالک در سامانه هاي PP و TPO/PP (پليالفينهاي گرمانرم) و بکارگيري آن در صنعت خودرو به علت صرفهجويي در هزينه همچنان رو به رشد است. بدون پرداخت هزينه بيشتر، همچون پوشش ضد خراش اين سامانه ها الزامات صنعت خودرو براورده نمي شود.
از منظر هزينه يک مرحله اضافي پوشش دهي فقط در مورد خودروهاي گران مقرون به صرفه است، اگرچه هنوز خودروها با اندازه متوسط و کوچک همچنان به مقاومت در برابر خراش نياز دارند. بنابراين، صنعت نيازمند افزودنی نوينی است که مقاومت ذاتی نسبت به خراش ايجاد کرده و نياز به پوشش های اضافي را از بين برد.
شکل 1 مثالي از يک کاربرد خودرويي – دستگيره در ساخته شده از PP و PA پر شده با 20% ليف شيشه نشان ميدهد. بطور کلي پليالفينها در قطعات داخلي زيادي مانند رودری، داشبورد، کنسول وسط و نيز قطعات بيرونی مانند سپر استفاده مي شوند.
[EasyDNNGallery|2326|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]
شکل 1- دسته درب (داخلي و خارجي)
اندازهگيری ها
درحال حاضر صنعت خودرو آزمونهاي گوناگوني براي سنجش مقاومت در برابر خراش دارد. چند آزمون و تجهيزات مختلفي وجود دارند همچون آزمونگر خراش Erichson، آزمونگر خراش پنج انگشتي، آزمونگر سايش PSA. اساس اصلي همه روشها تعيين مقاومت در برابر خراش يک سطح همسان است. تنش مکانيکي معيني به سطح اعمال مي شود و آسيب وارده اندازهگيري ميشود. اين بدان معناست که نتايج بدست آمده از روش های گوناگون قابل مقايسه با يکديگر نيستند اما نتايج نسبي در مورد مواد مختلف شبيه هم ميباشند. در اين مطالعات از روش آزمونگر خراش Erichson که در شکل 3 آمده است، استفاده شده است.
[EasyDNNGallery|2327|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]
شکل 3– دستگاه آزمون Erichson
فناوری های رايج
هنگام بررسي اينکه که کدام فناوري افزودني در بهبود کمبود مقاومت در برابر خراش مناسب است، نتيجهگيري ميشود اين افزودني جديد بايد دو مورد را تضمين کند. اول اينکه بايستي بهبود قابل توجهي در مقاومت به خراش بلافاصله بعد از فرآيند قالبگيری به قطعه ببخشد و دوم اينکه مقاومت دايمي در برابر خراش اهميت دارد نه فقط در هنگام ساخت خودرو بلکه بيشتر هنگام استفاده مشتري.
در حال حاضر صنعت خودرو بيشتر از افزودنيهاي که از گروههاي شيميايي آميدي، روغن سيليکونی يا بسپارهای پيوند خورده يا مخلوطي از آنها که اشاره شد انتخاب ميکند و به صورت آميزههاي افزودني بهره ميگيرد. جدول 1 خلاصهاي از خواص آميزه PP با افزودني ضدخراش که ميتوان با هر فناوري بدان دست يافت را آورده است. ويژگيهاي آميزه PP حاوي افزودني سيلوکسان اصلاح شده آلي جديد TEGOMER® AntiScratch 100 در اولين سطر جدول 1 نشان داده شده است. اين افزودني جديد مقاومت در برابر خراش دايمي بدون کدرشدگي يا تغيير در براقيت به دليل اينکه افزودنی به سطح مهاجرت نمي کند، ميدهد. علاوه بر آن هيچ اثر منفی بر بوی آميزه ندارد که به ويژه در پاس کردن آزمون بود که توسط خودروسازان گرفته می شود، اهميت دارد.
[EasyDNNGallery|2334|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]
جدول 1– اثر فناوري افزودني ها مورد استفاده براي جلوگيري از خراش
در صورت تمایل به مطالعه متن کامل این متن لطفا شماره 165 بسپار را در خرداد ماه 1395 ببینید.