مد در صنعت رنگ/ رنگ سال چگونه انتخاب می شود؟

بسپار/ ایران پلیمر در ماههاي پاياني هر سال میلادی شركتهاي بزرگ توليد پوشرنگ و پوشش، رنگ سال آينده و يا ليستي از رنگهايي كه به عنوان رنگ سال را پيشبيني ميكنند، اعلام مينمايند. اما متخصصان و سبكشناسان رنگ چگونه اين رنگها و مد در دنياي رنگ را شناسايي ميكنند؟
طبق گفتههاي متخصص رنگ و طراحي در شركت Benjamin Moore هر سال، تيم رنگ و طراحي در بنجامين مور به دنبال يافتن روند رنگها در دنيا به جستجو در ميان طراحيها در صنايع مختلف و اثرات فرهنگي آنها ميپردازند. اين تيم با رصد روندهاي مختلف درمييابند ما چگونه با رنگها زندگي ميكنيم و كدام رنگ بيشتر در سال آينده تاثيرگذار خواهد بود. در نهايت با استفاده از هزاران عكس و پس از ماهها بحث، رنگهايي كه حضور قدرتمندتري دارند انتخاب خواهند شد.
مدير ارشد بازرگاني برند پوشرنگ PPG اضافه ميكند: براي اينكه يك رنگ واقعاً تبديل به رنگ سال شود، بايد با ديگر مدهاي موجود در طراحي و دكوراسيون تطابق خوبي نشان دهد و همچنين بازتابي از روح جامعه جهاني باشد. PPG اعتقاد دارد كه شيوه پيشبينياش براي رنگ سال كاملاً با احساسات و سلايق مصرفكننده در ارتباط است. پوشرنگهاي PPG در بيش از 70 كشور جهان به فروش ميرسد، بنابراين توجه به مد در دنياي رنگ تلاشي جهاني براي فرهنگهاي مختلف است. بيش از 20 متخصص رنگ در PPG با همكاري يكديگر شيوهاي منطقي براي يافتن روند در دنياي رنگ و سليقه و ترجيح مصرفكننده ايجاد كردهاند كه به این روند جهت ميبخشد. كارشناسان مد رنگ اين شركت در سراسر دنيا در صنايع مختلفي همچون الكترونيك، معماري، خودروسازي و هوافضا تخصص دارند. اين متخصصان با مطالعه ذهنيت مصرفكنندگان و عوامل دیگر رنگ سال را بهنحوی پیشبینی میکنند که بازتابی از گرایشات مصرفکنندگان باشد و گستره فرهنگی، منطقهای و تجاری را بهخوبی پوشش دهد.
در AkzoNobel تیم طراحی شرکت بیش از 25 سال است که مسئولیت تحلیل روند، تحقیقات رنگ و مواد، مدیریت هنر و طراحی رنگ را در این شرکت بر عهده دارد. هر سال طراحان حرفهای پیشرو از سراسر جهان دعوت میشوند تا روحیه حاکم بر جهان را به پالت رنگ سال تبدیل کنند. مهمترین بخش شناسایی رنگ سال مطالعه روند و مد در دنیای رنگهاست که به AkzoNobel کمک میکند نیاز مشتریان در سراسر جهان را تامین نماید. به علت اهميت فراوان رنگ سال براي پوشرنگهاي تزئيني و ساختماني، نمونه محصولات شركت بسيار تحت تاثير اين موضوع قرار ميگيرد. براي مثال تحقيقات مربوط به شناسايي رنگ سال در بازار خودرو و تجهيزات الكترونيكي مورد استفاده قرار ميگيرد. متخصصان مد رنگ در بخش پوشش چوب با توجه به اين اطلاعات رنگهاي منتخب را به توليدكنندگان و طراحان در بازارهاي اصلي مانند صنايع مبلمان، كابينت سازي، كفپوش و مصالح ساختماني پيشنهاد ميدهند.
طبق گفتههاي متخصص رنگ شركت Dunn-Edwards موضوعات مختلفي از جمله روند علم و فناوري، تحولات جمعيتي، وضعيت رفاه و سلامت، توجه به تجملات، تحولات فرهنگي و سبك زندگي، الگوي غذا و خوراك، روند بازاريابي و برندسازي و مد به صورت گسترده مورد مطالعه قرار ميگيرد.
فرآيند بررسي رنگ سال چقدر زمان ميبرد؟
در Benjamin Moore كل فرآيند حدود يك سال طول ميكشد اما تيم مسئول همواره به دنبال ايدههاي جديد است. تيم رنگ جهاني در PPG (PPG Global Color Team) ابتداي هر سال، رنگي را كه بيش از ساير رنگها گوياي ذهنيت مصرفكنندگان است را تعيين مينمايد. در Dunn-Edwards اين يك فرآيند پيوسته است اما معمولاً براي معرفي هر رنگ يك سال زمان نياز است.
عامل الهامبخش در انتخاب رنگ سال
در Benjamin Moore انتخاب رنگ امسال با الهام از سنگ نماهاي بناهاي تاريخي اروپايي و جزئيات ظريف آنها انجام شد كه نمايانگر استحكام و لطافت است. تحقيقات اين شركت توازن بين قدرت و لطافت را برقرار ميكند. در سالهاي اخير كه استفاده از رنگ خاكستري بسيار رواج پيدا كرد، Benjamin Moore بر روي تهرنگ خاكستري و طيفهاي مختلف آن تمركز نموده است تا بتواند براي سالهاي آينده تطابق اين رنگ را با ديگر اجزاء موجود در منزل حفظ نمايد.
در بازار رنگ ساختماني، پيش بيني شركت PPG نه تنها ذهنيت فعلي مصرفكننده بلكه تطابق رنگ با ديگر اقلام مانند پارچه، چوب، كاشي، كابينت، قاب پنجره و … را لحاظ ميكند.
در AkzoNobel دغدغه اصلي نمود بخشيدن به روند تمام تحولات در قالب رنگهاست بر روي هر آنچه كه ما را احاطه كردهاست: خانه، مبلمان، تجهيزات الكترونيكي، خودرو و ساختمان. مردم تمایل دارند که وسایل و فضای اطرافشان از نقطه نظر رنگی با یکدیگر مرتبط باشد. پالت رنگهای زیبا، کاربردی و موزون این شرکت انتخاب رنگ را برای مصرفکننده و تولیدکننده آسان میکند. تحقیقات نشان میدهد مردم سراسر جهان در حال تجربه کردن حس جدیدی از انرژی و هدفمندی هستند. AkzoNobel در این راستا تلاش میکند همکاری و ارتباطات خود را هرچه بیشتر گسترش دهد.
2020 و فراتر از آن
مترجم: مهندس رعنا رفيعي هشجين، دانشجوي دكتري مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ
(ادامه دارد…)
متن کامل این مقاله را که در شماره 201 ویژه نامه پوشرنگ در نیمه تیرماه منتشر شده است، بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.