وزارت صنعت اعلام کرد: محورهای سرمایه گذاری در صنعت پلیمر

بسپار می نویسد، وزارت صنعت، معدن و تجارت 329 فرصت کارآفرینی برای سالهای 94 تا 96 را معرفی کرد. این دومین منو برای سرمایهگذاری است که از ابتدای سال تاکنون منتشر میشود.
این دومین منو برای سرمایهگذاری است که از ابتدای سال تاکنون منتشر میشود. پیش از این، فرصتهای اقتصادی ایران برای سرمایهگذاری از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. فرصتهای معرفی شده به تفکیک حوزههای صنعتی، معدنی و تجاری در 17 گروه است که در آن «تجهیزات پزشکی»، «شیمیایی» و «کانی غیرفلزی» در اولویت اول تا سوم سرمایهگذاری قرار دارند. در گزارش منتشر شده، 6 محور برای تقویت و بازدهی بهتر سرمایهگذاری نیز مطرح شده است.
گروه صنعت و معدن: وزارت صنعت، معدن و تجارت 329 فرصت و اولویت سرمایهگذاری برای سال 94 تا 96 را معرفی کرد. این دومین وزارتخانه اقتصادی است که فرصتهای سرمایهگذاری در سال جاری را اعلام می کند. پیش از این در مرداد ماه امسال وزارت راهوشهرسازی جزئیات کامل 107 فرصت سرمایهگذاری در بخشهای مختلف راهوشهرسازی را اعلام کرده بود.
حال با وجود گذشت نیمی از سال، فرصتهای سرمایهگذاری به تفکیک حوزههای صنعتی، معدنی و تجاری در 17 گروه اعلام شده که شامل «اکتشاف معادن»، «استخراج معادن»، «فلزات و مصنوعات فلزی»، «کانی غیرفلزی»، «پتروشیمی و پالایشگاه»، «شیمیایی»، «پلیمری»، «سلولزی»، «غذایی»، «دارویی»، «نساجی و پوشاک»، «برق و الکترونیک»، «فلزی و لوازم خانگی»، «ماشینسازی و تجهیزات»، «تجهیزات پزشکی»، «خودرو و نیرو محرکه» و «تجارت» است. در میان گروههای اعلام شده «تجهیزات پزشکی»، «شیمیایی» و «کانی غیرفلزی» به ترتیب با 40، 31 و 30 فرصت سرمایهگذاری در اولویت اول تا سوم قرار دارند. بر اساس این گزارش، سرمایهگذاران میتوانند برای طی فرآیند سرمایهگذاری در حوزههای مختلف صنعتی، معدنی و تجاری با مراجعه به سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استانهای کل کشور مراحل کار را طی کنند.
6 محور برای بازدهی سرمایهگذاری
مطابق اعلام معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تقویت و بازدهی بهتر سرمایهگذاریها 6 محور مورد توجه این وزارتخانه قرار گرفته که شامل موارد زیر است: 1- توجه به ضرورت صادرات بخشی از تولیدات (حداقل 30درصد)، 2- مطالعه بازار منحصر به بازار داخلی نشود و در مطالعات امکانسنجی به بازارها و رقبا در عرصههای بینالمللی نیز توجه شود، 3- تولیدات بدون حمایتهای خاص دولتی رقابتپذیر باشد، 4- حتیالامکان سرمایهگذاریها در صنایع مهم و صادراتی به صورت مشارکت با شرکتهای توانمند خارجی باشد، 5- به امر دانش فنی و قابلیت توسعه محصول از طریق تحقیق و توسعه و طراحی در سرمایهگذاریها توجه شود، 6- با توجه به محدودیت توان بانکهای داخلی، در زمینه تامین مالی بالاخص در سرمایهگذاریهای بزرگ به بازار سرمایه، همچنین جذب منابع مالی مبتنی بر سرمایهگذاری و فاینانس خارجی تکیه شود.
بنا براين گزارش، منظور از اولويتگذاري به رشته فعاليتهاي مندرج در فهرست اعلامي، پشتيباني و حمايتهاي حوزه اختيار اين وزارتخانه و پیشنهاد درخواست پشتیبانی از سوی سایر دستگاهها است. براساس جدول اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه «اکتشاف معادن» 6 مورد، «استخراج معادن» 4 مورد، «فلزات و مصنوعات فلزی» 26 مورد، «کانی غیرفلزی» 30 مورد، «پتروشیمی و پالایشگاه» 23 مورد، «شیمیایی» 31 مورد، «پلیمری» 23 مورد، «سلولزی» 14مورد، «غذایی» 9 مورد، «دارویی» 13، «نساجی و پوشاک» 24 مورد، «برق و الکترونیک» 21 مورد، «فلزی و لوازم خانگی» 8 مورد، «ماشینسازی و تجهیزات» 24 مورد، «تجهیزات پزشکی» 40 مورد، «خودرو و نیرو محرکه» 20 مورد و «تجارت» 13 مورد، اولویتهای سرمایهگذاری صنعتی، معدنی و تجاری اعلام شده است. سال گذشته این وزارتخانه 215 اولویت و فرصت پولساز سرمایهگذاری را در 15 گروه صنعتی و معدنی اعلام کرده بود؛ اما در سال جاری علاوه بر اضافه شدن گروه «فلزی و لوازم خانگی» به عنوان یکی از گروههای دارای اولویت، 13 فرصت سرمایهگذاری در بخش تجارت نیز اعلام شده است. بر این اساس، احداث نمايشگاه بينالمللي استان در محل دائمی؛ احداث نمايشگاه دائمي فرش دستباف؛ ايجاد بانك اصناف؛ توسعه و تقويت زيرساختهاي تجاري مثل ايجاد پايانههاي صادراتی؛ ايجاد خطوط دريايي و هوايي برای صادرات كالاهاي كشور به بازارهاي متناسب با نياز؛ ايجاد شهركهاي لجستيكي ياهابهاي تجاري؛ ايجاد و توسعه شهركهاي صنفي؛ ايجاد و توسعه فروشگاههاي زنجيرهاي (عرضهكننده كالا و خدمات)؛ ايجاد ميادين ميوه و ترهبار؛ ايجاد و توسعه فروشگاههاي مجازي و بازاريابي شبكهاي؛ توسعه و ارتقاي كيفي خدمات اصناف با هدف رضايتمندي مشتري؛ توسعه و ساماندهي شركتهاي پخش و حمايت از ايجاد شركتهاي لجستيكي و ايجاد شركتهاي توانمند بازاريابي و صدور كالاي صنعتي 13 فرصت سرمایهگذاری در بخش تجارت هستند.
منو دوم برای سرمایهگذاران در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده که این وزارتخانه در راستای اسناد فرادستی، ماموریت دارد از طریق سیاستگذاری، برنامهریزی، نظارت، حمایت و پشتیبانی تولید و تجارت در کشور، عهدهدار مدیریت بخش باشد و دستیابی به جایگاه نخست اقتصادی و فناوری در منطقه را با تاکید بر رشد مستمر اقتصادی و رشد ارزش افزوده بخش دنبال کند. در این بین، سرمایهگذاری و تولید صادرات محور، ارتقای توانمندی و شایستگی سرمایههای انسانی، اشتغال پایدار، مدیریت اثر بخش بازار، مدیریت زنجیره ارزش، تشویق ایجاد بنگاههای خصوصی بزرگ و توانمند تولیدی و تجاری، توسعه سرمایهگذاری متوازن و متناسب با قابلیتهای منطقهای مبتنی بر آمایش سرزمین، توسعه ظرفیتها و فناوریهای صنعتی، معدنی و تجاری در جهت ارتقای سطح رفاه جامعه در این وزارتخانه باید پیگیری شود.
به اعتقاد کارشناسان، بدون شـک دسـتیابی به رشـد بلندمـدت و مداوم اقتصادی در هر کشـور، بـا تجهیـز و تخصیـص بهینـه منابـع سـرمایهگذاری در اقتصـاد ملـی آن کشـور امـکانپذیر اسـت؛ بنابراین باید در جهت جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی به مهمترین عوامل از جمله سیاستگذاری اقتصادی (شامل سیاستهای پولی، مالی، بازرگانی و مقرراتی) و عوامل ساختارهای اقتصادی (شامل ثبات تراز تجاری، گستردگی بازار، بدهی خارجی، ساختار تضمین مالی، تاسیسات زیربنایی، نیروی کار ماهر و توسعه منابع انسانی و وجود شبکه اطلاعرسانی گسترده) توجه شود.