مقالات

کنفرانس مستربچ و کامپاند می­ تواند جایگزینی برای ایران پلاست باشد

بسپار – امید کوشکی فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک و صاحب شرکت­های نوآوران بسپار در زمینه تولید مستربچ و سپهر آمیزه رازی در زمینه تولید کامپاند است. وی که عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن مستربچ و کامپاند است، دبیر اولین کنفرانس بین­المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری است. این کنفرانس که 26 و 27 بهمن ماه سال جاری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار می­شود، موضوع صحبت­های ما بود. کنفرانسی که به اعتقاد وی می­تواند جایگزین ایران پلاست باشد.

 

بسپار- آقای کوشکی دلیل و چرایی برگزاری این کنفرانس چه بود؟

کوشکی: از روزهای ابتدایی تشکیل انجمن اهدافی نظیر افزایش تعرفه­های گمرکی، جلوگیری از حجم زیاد واردات، جلوگیری از تحویل بازار داخلی به خارجی­ها و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی را زیر چتر انجمن در ذهن داشتیم. به مرور و با گسترش انجمن و تشکیل کمیسیون فنی و با انجام پیگیری­هایی در سازمان استاندارد و وزرات صنعت و معدن، متوجه فقر علمی در صنعت مستربچ و کامپاند شدیم. تعدادی از تولیدکنندگان به صورت سنتی وارد حوزه تولید این محصول شده اند و نیاز به ارتقاء دانش فنی تولید و بالطبع آن افزایش کیفیت محصولاتشان دارند. از سویی دیگر به­دلیل وابستگی شدید این صنعت به فرمولاسیون که اسرار داخلی شرکت­ها محسوب می­شود، حتی تعاریف صحیحی از مستربچ و کامپاند و مشخصات کاملی از محصولات وجود ندارد. چون برای مستربچ تعریف مشخصی که مورد پذیرش اداره ثبت باشد وجود نداشت، ما حتی در ثبت انجمن با نام مستربچ مشکل داشتیم! به­دلیل عدم وجود استاندارد برای این نوع کالا، گمرکات نمی­توانند ماهیت مستربچ و کامپاند را به درستی تشخیص دهند. حتی اداره استاندارد و آزمایشگاه های مورد تایید گمرک ،دستورالعمل درستی از چگونگی شناسایی این مواد ندارند. سلسله­ای از این اتفاقات موجب شد تصمیم به برگزاری اولین کنفرانس بین­المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری گرفتیم. بخش عمده­ای از افزودنی­ها، پیگمنت­ها و پلیمرهای وارداتی  در این صنعت مصرف می شود و از طرفی ماشین­آلات فرآیند تولید هنوز بومی نشده اند و از خارج وارد می­شود. بنابر این سخنرانهای خارجی نیز در این حوزه­ها خواهیم داشت، سعی کردیم از ابتدا به این موضوع کلان­تر نگاه کنیم. شاید با یک واژه سمینار مستربچ و کامپاند می­توانستیم به شکل ساده ابتدایی از این موضوع عبور کنیم ، اما از ابتدا پایه­ریزی محکمی کردیم و تصمیم به برگزاری اولین کنفرانس بین­المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری به شکل قانونمند و شورایی گرفتیم. ساختار را از ابتدا درست طراحی کردیم تا کنفرانس، سالیان متمادی برگزار شود. انشااله.

 

بسپار- لطفا محورهای کنفرانس را تشریح کنید.

کوشکی: موضوعات ابتدا در جلسات کمیسیون فنی انجمن بحث و بررسی و سپس به هیات مدیره ارجاع شده تا بررسی شوند. ساختار کنفرانس به خوبی طراحی شده و اکنون کمیته علمی، اجرایی، بین الملل و شورای سیاست­گذاری داریم. در جلسات هرکدام از این کمیته­ها نیز موضوعات بحث و بررسی شد. همچنین با تمام ذینفعان این صنعت اعم از مصرف کنندگان و تامین کنندگان جلسه داشتیم. بحث عمده این بود که بتوانیم در دوران پساتحریم توان، امکانات بالقوه و قابلیت­های نصب شده در کشور و دانش این صنعت را عرضه نماییم. ارزیابی توان داخلی از اولین موضوعاتی است که روی آن تاکید داشتیم.

دومین موضوع مطرح شده ارتقا دانش فنی اعضای انجمن بود. به­طور حتم در کنفرانس اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و حتی رفع یک مشکل کوچک فنی عضو ما در این کنفرانس موجب خوشحالی هیات مدیره خواهد شد.

در حال حاظر واردات مستربچ و کامپاند با ارز مبادلاتی و پرداخت تعرفه گمرکی 4 درصد انجام می­شود. بنابراین قیمت تمام شده کالای وارداتی کمتر از کالای تولید داخل است. علاوه­بر این بدهی ارزی هند و چین بابت خرید نفت ایران و ترجیج آنها در تسویه  این بدهی به صورت کالا، موجب شده صنعت مستربچ و کامپاند صدمه ببیند. 95% واردات به این دلیل صورت می گیرد، البته گاهی کیفیت محصولات خارجی بالاتر از تولیدات داخلی است. لذا تمایل داشتیم در ارتقا کیفیت تولیدات داخلی و خصوصا در بخش استانداردسازی محصولات، فعالیت هایی صورت گیرد. با سازمان استاندارد صحبت هایی شده، علاقمندیم در خروجی این کنفرانس مقدمات این استانداردسازی صورت بگیرد.

طی جلساتی خوبی که در کمیته علمی با دانشگاه­ها داشتیم متوجه رقابت بین دانشگاه امیرکبیر، پژوهشگاه پلیمر و مرکز پژوهش پتروشیمی در ارایه فعالیت­های پژوهشی آن­ها در این سال­ها شدیم. یعنی مشتریان این دوستان که مایل به خرید دستاوردها­ی پژوهشی آن­ها هستند طی کنفرانس گرد هم می­آیند و کنفرانس بازار خوبی برای افرادی است که در این سال­ها در حوزه مستربچ و کامپاند فعالیت پژوهشی داشته­اند. مطمئن هستم در خروجی کنفرانس امکان عقد قرارداد و خرید لایسنس و دانش فنی وجود خواهد داشت.

این موضوع که مستربچ و کامپاند می­تواند صنعت تکمیل کننده پتروشیمی باشد، طی این سال­ها مغفول مانده است. در دنیا این اتفاق افتاده اما در ایران معمولا این مسیر یکطرفه بوده است. پتروشیمی برای تولیدکنندگان کامپاند و مستربچ مثل سایر بخش­ها مواد تامین می­کردند و ما نیز به همان نسبت کار کرده­ایم، اما در دنیا این ارتباط فراتر است. صنایع پتروشیمی جهان تولیدات انبوه گرید­های عمومی مواد پلیمری را دارند. برای هر کاربرد خاص لازم است افزودنی­ها و مواد خاصی به آن گریدها اضافه شود تا در آن کاربرد، قطعه کارایی مناسبی داشته باشد. صنعت مستربچ تکمیل کننده تولیدات پتروشیمی ها هستند. ما به آن مواد پتروشیمی، خواص ویژه می­دهیم، توان مقاومت الکتریکی بیشتر، مقاومت حرارتی بیشتر، مقاومت مکانیکی بهتر و… می­دهیم. متاسفانه در ایران این ارتباط دو سویه نبوده است. دوستان پتروشیمی وقتی مشخصات یک گرید را به مصرف­کننده می­دهند در کنارش می­توانند گریدهای مستربچ مناسب برای کاربردهای خاص را نیز پیشنهاد کنند. این موضوع واقعا نیاز صنعت پلاستیک هم هست. از طرفی پتروشیمی­ها سالیان سال افزودنی­های مختلف را با پودر خروجی راکتور مخلوط و با تهیه بچ و اکسترود کردن آن، گرانول تهیه می­کنند. در دنیا ثابت شده این شیوه نمی­تواند به خوبی افزودنی­ها را در گرانول توزیع کند بخصوص در گرید هایی که افزودنی ها چند جزئی است. راه حل این است که پتروشمی تمام افزودنی های  یک گرید خاص را به شرکت های مستربچ­ساز بدهند تا آن شرکت همه این اجزاء را با فرمول مشخصی در یک مستربچ تهیه کند و شرکت پتروشیمی آن بسته را به عنوان یک جز به پودر پلیمری اضافه نماید. پتروشیمی­های ما در آینده می­توانند مصرف­کنندگان مستربچ شوند. هدف ما مطرح کردن این راه حل در این کنفرانس است.

وجه بین­المللی موضوع دیگر است. هر روزه در زمینه افزودنی­ها، پیگمنت­ها، رزین­ها، واکس­ها و پایه­های پلیمری مختلف، محصولات جدیدی ارایه می شود. علاقمند بودیم تامین­کننده­ها بیایند و این تحولات جدید را مطرح کنند. در فرایند تولید هم به همین ترتیب، فن آوری های جدید در اکسترودرها و میکسرها، پشت خط ، گرانول­ساز و سیستم­های دوزینگ، علاقمندیم در کنفرانس  دانش روز این حوزه نیز ارایه گردد.

و نهایتا بخش­های فروش داخلی و خارجی (صادرات) و بررسی پتانسیل­ها و چالش­ها در حوزه­های بازاریابی و فروش داخلی و خارجی از هدف­گذاری­های ما بود. با شرکت­هایی صحبت کرده­ایم و امیدواریم بتوانیم مقالات خوبی دریافت کنیم. مثلا مطالعه مناسبی در بازار صنعت کامپاند مورد مصرف خودروساز انجام شده است. امیدواریم از  این مطالعات بازار نیز در کنفرانس استفاده کنیم.

به­طور مشخص نیز محورهای کنفرانس به این ترتیب است:

–          چشم انداز صنعت مستربج و کامپاند در افق 1404 هجری شمسی

–          معرفی افزودنی ها، محصولات و تکنولوژی های نو در این صنعت

–          ارائه اطلاعات عملی و علمی مفید در زمینه فرایند تولید مستربچ و کامپاند

–          روند جهانی و منطقه ای تقاضای مستربچ و کامپاند و معرفی بازارهای جدید

–          بررسی کیفیت و استانداردسازی مواد اولیه و محصولات صنعت کامپاندینگ

–          صنعت مستربچ و کامپاند تکمیل کننده محصولات پتروشیمی

–          بررسی بازارهای صادراتی و چالش های پیش روی آن

 

بسپار- ترکیب کمیته علمی و اجرایی کنفرانس به چه ترتیب است؟

کوشکی: برای ارایه مقاله و معرفی فردی مرتبط و مطلع در حوزه مستربچ و کامپاند جهت داوری مقالات با تمام دانشگاه­های پلیمری ایران مکاتبه کردیم. از انجمن نیز دو نفر را از کمیسیون فنی انتخاب شدند.

در کمیته اجرایی افراد مرتبط با اجرا از جمله روابط عمومی پتروشیمی، روابط عمومی پژوهشگاه پلیمر، وزرات صنعت  و معدن و اغلب حوزه­هایی که گمان می­کردیم در اجرا می­توانند به ما یاری کنند، کمک گرفتیم.

در شورای سیاست­گذاری هدف این بود که تقریبا از تمام ذینفعان یک نماینده داشته باشیم. بنابراین از تمام مصرف­کنندگان یک نماینده دعوت کردیم. یک نفر از اتاق بازرگانی که از ابتدا حامی کنفرانس بود، از پتروشیمی و صنایع تکمیلی آقای محتشمی پور و همچنین از صنعت خودرو و ساپکو نیز عضویی در شورا داریم. تقریبا یک طیف از مصرف­کنندگان این صنعت در شورا حضور دارند. از انجمن نیز من و آقای ظهیری عضو شورای سیاست­گذاری هستیم. 


در صورت تمایل به مطالعه متن کامل این مقاله ماهنامه بسپار شماره 160 آذرماه 1394 را ببینید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا