اختصاصی بسپار/ پیش بینی افزایش چند صد درصدی تقاضای جهانی برق برای خودروهای الکتریکی تا سال 2030

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر طبق گزارش Finbold، با دادههای آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، تقاضای جهانی برق به دلیل استفاده از وسایل نقلیهی الکتریکی (EVs) از 2600 گیگاوات ساعت در سال 2013 به 97000 گیگاوات ساعت در سال 2023 افزایش یافت. در ادامه با استفاده از روندهای فعلی و سیاستهای برنامه ریزی شده پیش بینی میشود که تقاضای جهانی برق ناشی از پذیرش EV تا سال 2030 تا 631/96 درصد دیگر افزایش خواهد یافت و به 710000 گیگاوات ساعت خواهد رسید.
چین به عنوان پیشرو در تقاضای انرژی EV
چین از نظر تقاضای انرژی مرتبط با خودروهای برقی پیشرو بوده که احتمالا ناشی از آمار فروش قوی ارائه شده توسط سازندهی خودروهای الکتریکی و هیبریدی چینی BYD است.
در سال 2013، چین به 470 گیگاوات ساعت برای خودروهای برقی نیاز داشت در حالی که این مقدار تا سال 2023 به 38000 گیگاوات ساعت افزایش یافت. علاوه بر این، انتظار میرود این کشور 32/39 درصد از تقاضای جهانی برق EV با 230000 گیگاوات ساعت تا سال 2030 را به خود اختصاص دهد. بین سالهای 2022 تا 2023، چین شاهد افزایش شدید تقاضا از 23000 گیگاوات ساعت به 38000 گیگاوات ساعت بود.
اگرچه با افزایش مستمر تقاضا، متوسط تقاضای سرانه برق مرتبط با خودروهای برقی چین با توجه به جمعیت گستردهی آن به مقدار 0.00002695 گیگاوات ساعت (95/26 کیلووات ساعت) در سال 2023، نسبتاً پایین است.
پیشروی ایالات متحده تا سال 2030
ایالات متحده که در سال 2013 تقاضای سالانه 560 گیگاوات ساعت برق را رهبری میکرد، در سالهای اخیر عقب افتاده است. همچنین تنها یکی از سه منطقهی اصلی مورد بررسی است که در سال 2020 رشد منفی را تجربه کرده است.
با این وجود، از نظر سرانه، ایالات متحده همچنان در صدر قرار دارد؛ تقاضا نسبت به جمعیت در سال 2023 به 0.0647 گیگاوات ساعت (64.7 کیلووات ساعت) رسید. و پیش بینی میشود با چین رقابت کند و تا 2030 تقاضای برق این کشور به 230000 گیگاوات ساعت برسد.
نیاز به سرمایه گذاری پایدارتر
با استفاده از نفت خام، که در آن یک بشکه نفت برای تولید تقریباً 1700 کیلووات ساعت برق کافی است، تقاضای فعلی برق EV معادل تقریباً 57 میلیون بشکه طلای سیاه در سال است.
با توجه به افزایش پیشبینیشده برای تامین نیاز خودروهای برقی، این رقم تا سال 2030 به نزدیک به 420 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. آژانس بینالمللی انرژی تاثیری حتی بیشتر از این را تخمین میزند و افزایش مصرف نفت به دلیل پذیرش خودروهای برقی را از 255 میلیون بشکه در سال 2023 2.847 میلیارد بشکه در سال 2030 پیش بینی میکند.
تمام این موارد ثابت میکنند که پذیرش وسایل نقلیهی الکتریکی به عنوان راه حل سبز کافی نیست. بخش اعظم برق تولید شده برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی همچنان از طریق سوزاندن سوختهای فسیلی تولید میشود و استخراج لیتیوم نیز یک موضوع بحثبرانگیز است.
گزارش 2023 آژانس بینالمللی انرژی نشان میدهد که سرمایهگذاری در انرژیهای پاک، مانند انرژی خورشیدی، به طور قطع از سرمایهگذاری در سوختهای فسیلی پیشی گرفته است. خودروهای الکتریکی در ترکیب با سایر منابع انرژی بالقوه، مانند همجوشی هسته ای، احتمالاً تأثیر بیشتری در پیشروی به سوی اهداف پایداری خواهند داشت.