آشنایی با چالش های پوشش دهی: روش ها و مواد
شکل1: انجام عملیات پاکسازی بر روی عرشه توسط واترجت با فشار بالا (UHP) . کمی گردوغبار آزاد میشود زیرا دستگاه خود دارای مخزن و مکنده میباشد. منبع عکس: Graham Carlisle, IAS Group
استفاده از آهن و فولاد برای حمل و نقل سازه های دریایی تاریخ جالبی دارد. حدود 8000 سال مواد مورد استفاده برای انواع کشتی و قایق و صنایع دریایی، چوب بود و از آن برای ساخت برخی از کشتیهای بسیار بزرگ استفاده میشد. با بهبود توپهای دریایی و کالیبرها، آسیب پذیری کشتیهای چوبی به دلیل آتش گیری تشدید شد. تا اینکه صفحات آهنی و فولادی در کشتی های جنگی مورد استفاده قرار گرفتند.
نخستین جنگنده، Gloire فرانسوی بود که در سال 1859 راه اندازی شد و در برابر آسیب های ناشی از حملات محافظت شد. بدنه Gloire شامل ورقه های آهنی و چوب بود و مقاومت آن در برابر ضربه مستقیم بزرگترین توپ انگلیسی زمان، آزمایش شده بود. در دهه های بعدی کشتیهای جنگی متعددی به آهن مسلح شدند.
در پاسخ به Gloire نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا HMS Warrior را راه اندازی کردند که اولین کشتی تمام فولادی بود. راه اندازی دومین کشتی جنگی به این معنا بود که دوره کشتیهای چوبی به پایان رسیده اما در واقع سن خوردگی فولاد شروع شده بود.
جالب توجه آنجا بود که در سال 1810 فرمانده دریایی بریتانیا حتی حاضر به شنیدن طرح استفاده از آهن به جای چوب در ساخت کشتیها نشد. استدلال نیروی دریایی سلطنتی این بود که آهن شنا نمیکند. حتی لویدز( بیمه دریایی) بیش از دو دهه پس از ساخت اولین کشتیهای فلزی، آنها را بیمه نمیکرد.
خوردگی
سکوهای نفت و گاز دریایی و FPSO( ذخیره سازی و تخلیه محصولات شناور) هر دو از مجموعههای بزرگ و پیچیده ای هستند که سازه هایی از قبیل لوله ها، مخازن تحت فشار، جداساز، مبدلهای حرارتی،
پمپها، سیستمهای کنترل، مخازن و … را فراهم میآورند که در همه موارد بر روی بدنه فولادی قرار گرفتهاند. با اینکه برخی از این مواد و تجهیزات فرآیندی از انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ ساخته شدهاند، اما هنوز هم فولاد کربنی نقش مهمتری دارد.
تمام این موارد بدین معنی است که دسترسی به ساختارهای پیچیده و انجام هرگونه آماده سازی و پوششدهی سطح در ساختارهای دریایی، یک چالش جدی است. علاوه بر این مقاومت عمقی جهت کاهش خطراتی مانند
آتش سوزی، انفجار، لرزش، گرد و غبار یا ذرات معلق مورد نیاز است که به طور معمول با آماده سازی و پوشش دهی سطح همراه است.
چالش های مواد و تجهیزات
سایش به وسیله زبره پاشی به عنوان سازنده ترین روش آماده سازی سطح فولاد ضد زنگ پذیرفته شدهاست. این یک روش اثبات شدهاست که در عین منحصر بفرد بودن، میتواند ضایعات ناشی از محصولات خوردگی و رنگ قدیمی را از بین برده و بطور همزمان یک سطح مناسب برای استفاده از یک سیستم پوششی با عملکرد بالا را جایگزین کند. مشکل این روش در سازه های دریایی شامل خطر جرقه زدن، ایجاد آتش و انفجار است. جریان ساینده با سرعت بالا باعث آسیب رسانی به سطوح حتی غیر هدف( سطوح سالمی که نیاز به زبره پاشی ندارند) میشود. گرد و غبار ناشی از شکستگی ساینده یا ضایعات فیلم پوششی ممکن است موجب حساسیت ابزارآلات یا کنترل ها گردد.
اکثر بخشهای عملیاتی نفت و گاز دارای حسگرهای حساس برای تشخیص هرگونه دود، گرد و غبار و ارتعاش هستند. برخی از آنها نوری و شامل پرتوهایی از جنس مادون قرمز بوده که از منطقه فرآیندی عبور میکنند. هرگونه اتلاف قدرت باریکه نور از طریق گرد و غبار، سیگار کشیدن یا هر چیز مشابه دیگری، به سرعت شناسایی شده و عملیات متوقف میشود. بنابراین اجرای سایش پاششی تقریبا در بیشتر تاسیسات دریایی غیرممکن است.
[EasyDNNGallery|24131|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]
شکل2: سطح پاکسازی شده توسط ساینده اسفنجی پس از وانرجت UHP. منبع عکس: نویسنده
مشکل ساینده های بلاست نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از پمپها، موتورهای الکتریکی،فنها، کولرها، توربینها، کمپرسورها و … بسیار حساس به گرد و غبار ساینده ها هستند.
برای غلبه بر این ایرادات، برخی از اپراتورها از ساینده های تر یا دوغاب ساینده ها بهره بردند. این روش برخی از مشکلات را حل میکند اما هنوز هم بخشی از غبار اسپری آب توسط حسگرهای نوری به عنوان یک پارامتر مانند دود و گرد و غبار پوشرنگ و به عنوان یک خطر تلقی میشود.
برخی از دستگاه های پر قدرت باعث ارتعاش سطح میشوند و این امر میتواند حسگرهای ارتعاشی را در قسمتهای فرآیند برخی از تاسیسات نفت و گاز، به ویژه نزدیک به دریچه های فشار، فعال سازد.
هزینه
یکی از مشکلات بزرگ تهیه پوشش های دریایی هزینه آن هاست. در مقایسه با بسیاری ازمراکز تعمیر و نگهداری پوششهای ساحلی، به دلیل ساعت کاری کوتاه مدت در طول روز، تاخیر در مجوز کار و عملیات همزمان، انتقال هزینه نیروی کار( هلیکوپتر)، چرخش تیمهای کاری، تخلیه متهها و دیگر عوامل اتلاف دهنده زمان، هزینه موثر در هر واحد سطح( بر مترمربع یا فوت مربع) میتواند 3/5 تا 5 برابر همین عملیات در ساحل باشد.
مترجم: مهندس فهیمه رفیعی – دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر-رنگ، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش
(ادامه دارد…)
متن کامل این مقاله را در شماره 185ام دوماهنامه پوشرنگ که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.
متن کامل این مقاله را در شماره 185ام دوماهنامه پوشرنگ که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.