اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار از ایران پلاست/ گفت و گو با سیامک نیری، مدیرعامل صنایع پلاستیک خوزستان: کدام کاسبی را دیده اید که جنس پر فروشش را از پشت ویترین بردارد؟!

بسپار/ ایران پلیمر ایران پلاست هجدهم از 18 تا 21 شهریورماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست. گفت و گوی همکاران این گروه رسانه ای را با برخی مشارکت کنندگان در نمایشگاه می خوانید.

 

ایران پلیمر- آقای نیری، در این دوره نمایشگاه ایران پلاست چه محصولی را به مشتریان و بازدیدکنندگان معرفی می کنید؟

نیری: سه گروه محصول جدید را در نمایشگاه عرضه کرده ایم:

  • برای اولین بار در ایران ظروف یکبارمصرف کمپوست پذیر تولید کرده ایم که در استندی مجزا به نمایش گذاشته ایم. این ظروف کاملا زیست تخریب پذیر هستند. در شرایط کمپوست (دمای بالا، رطوبت و حضور میکروارگانیسم های خاک) ظرف ۲ تا ۶ ماه تجزیه می شوند.
  • ظروف پلاستیکی با پایه معدنی که از میکس پلاستیک و مواد معدنی ساخته شده اند. این ظروف محکم و آب بند هستند، قابلیت استفاده در مایکرویو و ظرفشویی را دارند و مصرف مجدد درجهت کاهش پسماند پلاستیک را ترویج می کنند.
  • فیلم ۵ لایه که لایه نفوذ ناپذیر داشته و ماندگاری مظروف را بالا می برد.

 

ایران پلیمر- یکی از روندهای اصلی صنعت پلیمر در دنیا خصوصا در بحث بسته بندی همانطور که اشاره کردید بحث اقتصاد چرخشی ست …

نیری: بله در صنعت بسته بندی غذایی، تمرکز اصلی دنیا بر سازگاری با محیط زیست بوده است. نوآوری های این حوزه را می توان به دو شاخه اصلی تقسیم کرد:

  • ساخت مواد اولیه ای که زیست تخریب پذیر باشد مانند PLA و PBT یا PEF که گزینه ای نسبتا گرانتر هستند و امکان تولیدشان به مقیاس مواد پایه فسیلی نرسیده است. در ایران هم در همین راستا PLA به لیست محصولات صنایع پلاستیک خوزستان افزوده شده است. این ظروف گیاهی واقعی است. اما آنچه تا امروز به اسم ظروف گیاهی در ایران عرضه شده است در اصل ۶۰ درصد پلاستیک است که نه زیست تخریب پذیر بوده و نه بازیافت پذیر! متاسفانه نهاد ناظری هم نیست که جلوی این خطا را بگیرد. البته کمیسیون فنی انجمن ملی پلیمر ایران در حال تدوین استاندارد در این خصوص هستند و امیدواریم هر چه زودتر جلوی سواستفاده از عبارت گیاهی گرفته شود و اعتماد مخاطب بازگردد.
  • حفظ پلاستیک در چرخه بازیافت. محصولات پلاستیکی، به خاطر ارزانی، همچنان گزینه اول در بسته بندی های غذایی هستند. اما تلاش در نگه داشتن پلاستیک در چرخه بازیافت به عنوان یک راهکار مورد توجه قرار گرفته است. به همین خاطر است که استفاده از PET رواج بیشتری نسبت به سایر مواد پلاستیکی در این حوزه پیدا کرده است، چرا که PET بخاطر بطری های آب و نوشابه حتی در کشورهای در حال توسعه هم جمع آوری می شود و چرخه بازیافتش نسبت به سایر مواد کاملتر و جا افتاده تر است.

 

ایران پلیمر- ظرفیت تولید شما در سال، سهم بازار شما در داخل کشور و سهم صادرات شما از تولیداتتان چه قدر است؟

نیری: مجموع ظرفیت سالانه صنایع پلاستیک خوزستان ۳۶۴۵۰ تن از انواع مواد است. سهم بازار داخل شرکت طبق آخرین تخمین حدود ۷ درصد است و نیمی از تولیدات شرکت صادر می شود.

 

ایران پلیمر- سه چالش بزرگ تولید صنایع پلیمری؟ و سه فرصت در این زمینه کدامند؟

نیری:

  • چالش قطعی برق. فرصت: اگر منابع مالی فراهم باشد ژنراتور گازی می تواند فرصت تلقی شود. اما فرصت اصلی برای دولت است که در بخش پیشنهاد برای سیاست گذاران آمده است.
  • چالش نوسان در قیمت های مواد اولیه. فرصت واردات مواد اولیه با ارز حاصل از صادرات.
  • چالش مقررات و محدودیت های وزارتخانه و نهادهای دولتی. فرصت خاصی به ذهن نمی رسد. مگر سرمایه گزاری در کشور دیگر!

 

ایران پلیمر- پیشنهادهای شما برای سیاست گذاران و تصمیم سازان چیست؟

نیری: تابستانها همه کارخانجات کشور هفته ای حداقل یک روز برق ندارند و تولید کشور یک روز در هفته خوابیده است یعنی حدوداً ۲۰٪ ظرفیت تولید تابستان یا ۵٪ ظرفیت تولید سالانه کشور به خاطر نبود برق از دست رفته است. پس اگر ظرفیت برق کشور را به اندازه نیاز همین واحد های فعال افزایش دهیم، تولید ناخالص ملی را تا ۵ درصد رشد داده ایم. بنابراین سوال این است: کدام طرح دانش بنیانی چنین بازدهی در این ابعاد خواهد داشت؟ اگر دانش بنیان مد شده است که هیچ، ولی اگر هدف رشد اقتصادی است، کدام فرصت سرمایه گزاری می تواند ۵ درصد رشد GDP داشته باشد!‌ بنابراین اولویت اول دولت در رشد اقتصادی قبل از ترویج دانش بنیان باید افزایش تولید برق باشد.

 

ایران پلیمر- نمایشگاه های تخصصی چه اثری در توسعه بازار شما دارند؟ نقد احتمالی شما به ایران پلاست و پیشنهادهای شما برای ادوار آتی چیست؟

نیری: از ابتدا با ایران پلاست بوده ایم. کتاب ایران پلاست ۲۰۰۸ را ببینید صنایع پلاستیک خوزستان را به عنوان اسپانسر نمایشگاه پیدا می کنید. پس دهه هاست که این نمایشگاه محلی برای تجدید دیدارمان با مشتریان خارجی بوده است. اما امسال شاهد کم لطفی بودیم.

اولا حالا که بعد از سالها تلاش، ایران پلاست در کشورهای منطقه شناخته شده است، چرا باید دو سالن بزرگی که هر ساله در دسترس بود امسال بخاطر نبود تهویه از دسترس خارج شوند و اینگونه فضای موجود کم شده و مجری و شرکت کننده سردرگم شوند؟

دوما گفته شده نمایشگاه های خارجی مشابه ایران پلاست (مثلا چاینا پلاست) محل نمایش مصنوعات پلاستیکی نیست، بنابراین ایران پلاست هم نباید چنین باشد. آیا صنعت پلاستیک ایران و چین در یک حد رشد کرده اند؟ بسیاری از مراجعین ایران پلاست مشتری مصنوعات هستند نه مواد و ماشین آلات! برای مواد اولیه اگر ظرفیت اضافه داریم به صنایع پایین دستی خودمان عرضه کنیم. ماشین سازان عزیزمان هم، اگر کارشان فقط مونتاژ قطعات خارجی نیست، پس به جای ایران پلاست باید بروند در نمایشگاه های چین، دبی و ترکیه رقابت کنند.

وقتی حجم بالایی از تقاضای بازدید کنندگان خارجی نمایشگاه مصنوعات است، چرا باید حذفش کنیم؟! کدام کاسبی را دیده اید که جنس پر فروشش را از پشت ویترین بردارد؟!  پس به هوای تقلید از خارجی ها راه خودمان را گم نکنیم!

 

ایران پلیمر – دورنمای فعالیت اقتصادی دولت جدید و اثرات آن را بر کسب و کار خود چگونه ارزیابی می کنید؟

نیری: اگر دولت جدید اجازه آشتی با دنیا را نداشته باشد، دورنمای خوبی نخواهیم داشت. اثرات تحریم و انزوا بر کسب و کارها برای همگان مشهود است. وقتی دولت ارز نداشته باشد دولتی فقیر است که دنبال ارز صادرکنندگان خواهد بود و در چنین شرایطی همه کسب و کارهایی که ژن خوب نداشته باشند تحت فشار انواع و اقسام مقررات و محدودیت ها با چالش جدی روبرو خواهند شد.

 

صنایع پلاستیک خوزستان در نمایشگاه ایران پلاست از 18 تا 21 شهریور در سالن همکف 44 مشارکت دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا