اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گزارشی از بازار افزودنی‌های پلاستیک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر ارزش بازار افزودنی‌های پلاستیک در سال 2024 معادل 61.5 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029 به 80.7 میلیارد دلار برسد که نشان‌دهنده نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 5.6 درصد است. این رشد عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا برای افزودنی‌های پلاستیک در حوزه‌های مختلفی از جمله ساخت‌وساز، خودروسازی، بهداشت و درمان و الکترونیک است. افزودنی‌های پلاستیک موادی چندمنظوره هستند که مزایای مختلفی مانند فرآوری آسان، انعطاف‌پذیری بالا، پایداری حرارتی و مقاومت در برابر گرما را به محصولات پلاستیکی می‌دهند. این ویژگی‌ها، این مواد را برای کاربردهای مختلف بسیار مطلوب کرده است. نرم‌کننده‌ها (Plasticizers)، که نقش اصلی در سهولت استفاده و انعطاف‌پذیری مواد پلاستیکی مانند پلی‌وینیل کلراید (PVC) و محصولات آن را دارند، پرکاربردترین نوع افزودنی‌های پلاستیک هستند.

بازار افزودنی‌های پلاستیک در بخش‌های مختلف به دلیل رشد یا توسعه صنایعی نظیر ساخت‌وساز، خودروسازی و الکترونیک به طور چشمگیری گسترش یافته است. بخش ساخت‌وساز و ساختمان در بازار جهانی افزودنی‌های پلاستیک به دلیل افزایش پروژه‌های زیرساختی و ساختمان‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد. این پروژه‌ها از موادی مانند عایق‌ها و سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌کنند که کیفیت آن‌ها با افزودنی‌های پلاستیک بهبود می‌یابد. شرکت‌هایی مانند BASF SE و Evonik Industries با خلاقیت در این حوزه، محصولاتی تولید می‌کنند که علاوه بر بهبود ویژگی‌های مواد، به حفاظت از محیط زیست نیز کمک می‌کنند. این علاقه به استفاده از مواد «طبیعی» باعث افزایش تعداد افزودنی‌های زیست‌پایه شده است.
توسعه فناوری در حوزه پلاستیک‌ها به صنایع مختلف کمک می‌کند و نیاز به راه‌حل‌های بادوام و مقاوم در حال افزایش است. در صنعت خودروسازی، تقاضا برای افزودنی‌های پلاستیک در بخش‌های مختلفی از جمله پوشش‌های موتور، پوشش‌های داخلی و خارجی و لوازم جانبی افزایش یافته است، چراکه این مواد عملکرد بهتری ارائه داده و وزن کمتری نسبت به قطعات سنتی دارند.

در سال 2023، منطقه آسیا-اقیانوسیه با در اختیار داشتن 56.2 درصد از بازار، بر بازار جهانی افزودنی‌های پلاستیک تسلط داشت. چین و ایالات متحده به عنوان پیشتازان جهانی در تولید و صادرات خودرو، مصالح ساختمانی، الکترونیک و کالاهای خانگی، محرک‌های اصلی این بازار محسوب می‌شوند. همچنین، تأثیر این بازار بر اقتصاد این دو کشور قابل‌توجه بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده بیشتر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا