اختصاصی بسپار/ جلوگیری از انتقال حرارت در باتری خودروهای برقی با پلی پروپیلن جدید Sabic

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Sabic به عنوان ارائهدهندهی پلاستیکهای مهندسی اخیراً نتایج آزمایشی را گزارش کرده است که بر پتانسیل راهحلهای سدگر حرارتی با پایهی بسپارهای گرمانرم برای جلوگیری از گسترش آتش در باتریهای خودروهای الکتریکی (EV) تأکید میکند. آزمونها نشان میدهند که یک جعبه ماژول باتری ساخته شده از رزین پلی پروپیلن (PP) با الیاف شیشه بلند Stamax 30YH570 با ضخامت بین سلولی به نازکی 1 میلی متر، پتانسیل جلوگیری از انتشار گرما را دارد.
طبق گزارشها، گونهی Stamax عایق حرارتی لازم و مقاومت در برابر شعله را برای کاهش شانس انتشار سلول به سلول در یک سناریوی فرار حرارتی و در نتیجه، کاهش خطرات یک حادثهی فاجعه بار را فراهم میکند. این ماده در ترکیب با فومهای تراکمپذیر نیز نتایج امیدوارکنندهای را در مهار انتشار حرارتی نشان داده است.
آزمایش سدگری فرار حرارتی
آزمایشهای سدگری فرار حرارتی با استفاده از مجموعهای از 15 سلول باتری لیتیوم یون تجاری انجام میشود که با و بدون دستههای رزین Stamax 30YH570 قالبگیری شده تزریقی که به عنوان یک سدگر حرارتی عمل میکنند، در یک محفظهی فولادی محصور شدهاند. سلولهای آغازگر برای گرم کردن از طریق یک نوار الکتریکی به منظور شروع فرار حرارتی مورد استفاده قرار گرفتند. در آزمایشهای بدون سدگر حرارتی، انرژیهای الکتریکی و شیمیایی ذخیرهشده در این سلولها به صورت گاز با دمای بالا، شعله، ذرات پرسرعت و افزایش ناگهانی فشار در داخل و اطراف محفظهی آزمایش تخلیه شد. فرار حرارتی به دلیل انتقال حرارت کنترل نشده بلافاصله به تمام سلولهای مجاور منتشر شد و باعث ایجاد خطرات آتش سوزی و آسیب شدید به بسته باتری EV شد.
برعکس، در آزمایشهایی با استفاده از سد حرارتی ساخته شده از رزین Stamax 30YH570، انتقال حرارت و فرار حرارتی از سلولهای آغازگر به طور مؤثری سرکوب شد و تمام سلولهای باقیمانده ایمن و دست نخورده باقی ماندند.
این ماده مقاوم در برابر شعله، فاز را از جامد به مایع و گاز تغییر میدهد و در شرایط حرارتی شدید، گرما را از طریق گرمای نهان و قابلیتهای شعله وری حذف میکند و به آن اجازه میدهد به عنوان یک سپر حرارتی مؤثر برای کاهش انتقال حرارت و گسترش آتش عمل کند.
برنامههای کاربردی در باتریهای EV و موارد دیگر
Sabic در نمایشگاه اخیر NPE، کاربردهای باتری EV را که با موفقیت از گرمانرمهای پیشرفتهی این شرکت استفاده میکنند، معرفی کرد. ماژول باتری هیوندای Ioniq 6 2023 یکی از نمونه های این محصول است که از ترکیب PP H1030 Sabic برای محفظههای ماژول استفاده میکند.
مزایای عملکردی مختلف گرمانرمها نسبت به فلزات معمولی برای این کاربردها دیده میشود. این مزایا شامل کاهش وزن و هزینه، افزایش یکپارچگی عملکردی و افزایش عایق الکتریکی و حرارتی است.