اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ پلاستیک‌های رسانای الکتریکی و خداحافظی از بار الکتریسیته ساکن!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  امروزه با افزایش نفوذ محصولات الکترونیکی به هر جنبه و کاربردی از زندگی مدرن، تقاضا برای آمیزه‌هایی از بسپارهای رسانای الکتریکی رو به فزونی است. در این مقاله به بررسی آخرین توسعه‌ها و پیشرفت‌ها در حوزه رسانایی الکتریکی بسپارها پرداخته شده است.

مقدمه
امروزه آمیزه‌های گرمانرمِ رسانای الکتریکی نقشی بسیار مهم در صنایعی که مشکلاتی نظیر انباشتگی بار الکتریسیته ساکن، تخلیه الکترواستاتیکی (ESD) و تداخل الکترومغناطیسی (EMI) وجود دارد، ایفا می‌کنند.
(الکتریسیته ساکن به عدم تعادل بارهای الکتریکی در داخل یا روی سطح یک ماده گفته می‌شود. این بارها تا زمانی که قادر به حرکت با استفاده از یک جریان الکتریکی نباشند در جای خود به صورت ساکن باقی خواهند ماند و گاهی با جرقه نمایان خواهند شد. تخلیه الکترواستاتیکی یا ESD، پدیده لحظه‌ای و ناگهانی عبور جریان الکتریکی است که میان دو جسم با پتانسیل الکتریکی متفاوت، هنگامی که اختلاف پتانسیل میان آن دو از حد معینی بالاتر رود، رخ می‌دهد. به منظور غلبه بر این پدیده، نیاز به موادی است (سپرها/Shield) که بتوانند رسانای الکتریکی باشند و مانع از افزایش اختلاف پتانسیل شوند. تداخل الکترومغناطیسی یا EMI، تداخل حاصل از القای الکترومغناطیس منتشر شده در فضا است، این پدیده EMI می‌تواند باعث ایجاد نوفه (Noise) روی موج شده یا به کلی آن را از بین ببرد. مترجم).
چرا که این نمونه مشکلات از ضروریات بسیار مهم، جهت تامین ایمنی و کارایی مفید محصولات هستند که در کاربردهایی از صنعت کاملا نمایان است. تامین این ضروریات جهت مهیا ساختن ایمنی محصولات شامل کاربردهایی مانند بسته‌بندی محصولات ‌نهایی با کارایی زیاد، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، سامانه‌های خودران (Automotive) در خودروها و یا تجهیزات فناورانه پزشکی است. جهت رفع نیازهای خاص در این موارد از کاربردها، پرکننده‌های رسانای گوناگونی، از جمله دوده، نانولوله‌های کربن و الیاف کربن و هم چنین پَرَک‌های فلزی (Metal flakes) و تاره‌ها (Whiskers تاری تک بلور از جنس فلز یا نافلز که استحکام فوق‌العاده زیاد و پهنای حدود یک میکرومتر دارد. مترجم)، در طیف گسترده‌ای از آمیزه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و متناسب با خواص الکتریکی با نیازهای ویژه صنعت طراحی شده‌اند.

 

برگردان: مهندس سیدحمیدرضا صباغی

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 218 ماهنامه ببسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا