اخبار

امید به توسعه صادرات با افزایش 150 درصدی ترانزیت ریلی در کشور

بسپار می نویسد، عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از هدفگذاری برای افزایش ۱۵۰ درصدی ترازیت ریلی برای سال جاری خبر داد و گفت: تخفیفات متعددی را برای توسعه صادرات از طریق ریل در نظر گرفته ایم و آمادگی ارائه آنرا به صادرکنندگان ایرانی داریم.

  حسین عاشوری در نشست خبری با بیان این‌که در حوزه حمل‌ونقل موضوع فرهنگ‌سازی گم است و کسی در این زمینه نه وقت می‌گذارد و نه این‌که هزینه‌ می‌کند،‌ اظهار کرد: هزینه عبور کامیون‌ها در بسیاری از کشورها از جمله اتریش بسیار بالاست و به همین دلیل هزینه جابجایی از طریق جاده بسیار گران تمام می‌شود. اما همین بار از طریق راه‌آهن خیلی ارزان ‌تر است. از این رو باید به مسئله حمل‌ونقل ترکیبی توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان این‌که چند دهه است که کشورهای پیشرفته به جای موضوع حمل‌ونقل به مسئله لجستیک می‌پردازند، افزود: سفارش دهنده کالا انتظار دارد شرکت‌ها از صفر تا 100 جابجایی کالا را مدیریت کند.

وی با اشاره به این‌که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور به حوزه حمل‌ونقل ریلی توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد:‌ در 20 سال اخیر توجه جدی به حمل‌ونقل ریلی صورت نگرفته است،‌ چراکه منابع مالی مورد نیاز تخصیص نیافته است. پروژه‌های ریلی کشور که قرار است به بهره‌برداری برسد 10 تا 15 سال قبل کلنگ زنی شده‌‌اند،‌طولانی شدن روند ساخت باعث از دست رفتن بسیاری مزیت‌ها می‌شود.

عضو هیئت مدیره راه‌آهن  جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر قرار است در حوزه حمل‌ونقل ریلی اتفاق مثبتی روی بدهد باید این مسئله در بودجه‌های سنواتی خودش را نشان دهند. ضمن آن‌که حمایت‌ها نباید در سطح رییس‌جمهوری، معاون رییس‌جمهوری و وزرا نباشد باید این حمایت‌ها در لایه‌های مدیریتی دولتی باشد.

عاشوری با اشاره به این‌که مدیران میانی دولتی مانع از اجرای قانون حمایت از توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌شوند، افزود: انتظار این است که رسانه‌ها به توسعه حمل‌ونقل ریلی توجه ویژه‌ای داشته باشند،‌با توجه به کاهش آلودگی‌ها،‌ کاهش حوادث و… انتظار می‌رود ریل به عنوان ایمن‌ترین شکل حمل‌ونقل نماد اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان این‌که در اقتصاد مقاومتی یکی از شاخص‌ها کاهش مصرف انرژی است، تصریح کرد: حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با جاده یک هفتم سوخت مصرف می‌کند و این سئوال مطرح می‌شود که چرا با وجود این مزیت از حمل‌ونقل ریلی آن طور که شایسته است توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به هدفگذاری افزایش 150 درصدی ترانزیت بار ریلی در سال جاری، اظهار کرد: در حال افزایش تعاملات با کشورهای همسایه هستیم، بر اساس هدفگذاری صورت گرفته با ترکیه به دنبال جابجایی یک میلیون تن بار ریلی هستیم. در میرجاوه با همکاری پاکستانی‌ها شاهد رشد 100 درصدی حمل بار هستیم.

وی همچنین از ارائه بسته تخفیفات ریلی برای صادرکنندگان ایرانی خبر داد.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا