اخباراقتصاد و مدیریت

رکود جهانی و رکود در حواله پول کارگران ایرانی مقیم خارج

بسپار/ایران پلیمر نرخ بیکاری رسمی در ایران اگرچه زیر ۱۰ درصد گزارش شده است، اما مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید، نرخ واقعی بیکاری در کشور ۲.۵ برابر آمارهای رسمی است.

در این میان ارسال نیروی کار ایرانی به خارج برای کاهش فشار نرخ بالای بیکاری، همچنین ورود ارز به کشور همواره در دستور کار دولت‌ها بوده، اما آنچه مشاهده می‌شود، در واقع فرار مغزها، نیروی کار و سرمایه‌ها از ایران به خارج بوده است.

بانک جهانی در گزارش جدید خود می‌گوید، انتظار می‌رود میزان حواله پول توسط کارگران ایرانی مقیم خارج در سال جاری میلادی تنها ۱.۳ میلیارد دلار باشد و این رقم از سال ۲۰۱۱ هیچ تغییری نکرده است. بدین ترتیب به نظر نمی‌رسد که تحریم‌ها تاثیری بر ارسال حواله توسط کارگران ایرانی مقیم خارج داشته باشد.

این در حالی است که میزان حواله پول توسط کارگران مقیم خارج در سطح جهانی در سال ۲۰۱۱ حدود ۴۷۰ میلیارد دلار بود. این میزان هر سال (به استثنای سال ۲۰۲۰ که جهان با بحران کرونا مواجه شد) رشد داشته و امسال انتظار می‌رود دوباره افزایش یافته و به بیش از ۷۵۱ میلیارد دلار برسد که یک رکورد تاریخی است.

در مورد منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا نیز این رقم ۶۲ میلیارد دلار خواهد بود.

به عبارتی سهم ایران حتی در خود خاورمیانه و شاخ آفریقا از حواله پول کارگران به داخل کشور به ۲ درصد می‌رسد.

آمارهای رسمی ایران نشان می‌دهد پارسال به خاطر شیوع کرونا، بحران اقتصادی و رکود بخش‌های مختلف کشور ۱.۵ میلیون نفر کار خود را از دست داده‌اند و بخش عمده آنها به خاطر ناامیدی از یافتن شغل، کلا قید جستجوی کار را زده و به افراد غیرفعال تبدیل شده‌اند.

به همین خاطر است که نرخ بیکاری در کشور به رغم از دست رفتن ۱.۵ میلیون شغل نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش نیز نشان می‌دهد. به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس اما نرخ واقعی بیکاری در ایران ۲.۵ برابر ارقام رسمی است.

به عبارتی ساده، در معادلات محاسبه نرخ بیکاری افراد بیکارِ “در حال جستجوی کار” در نظر گرفته می‌شود و بیکارانی که در جستجوی کار نیستند لحاظ نمی‌شود.

 

دویچه وله فارسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا