اخبار

بسپار در گفت و گو با رضا اکرمی، مدیر بازرگانی پتروشیمی خوزستان مطرح کرد: چرا پتروشیمی خوزستان در دوره ای نتوانست رزین اپوکسی تامین کند؟

بسپار/ ایران پلیمر شرکت پتروشیمی خوزستان یکی از مجتمع های هولدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، از معدود تولیدکنندگان پلیمرهای مهندسی و تنها تولیدکننده پلی کربنات و رزین اپوکسی در کشور است. این واحد در اسفند ماه 1376 در سایت چهار واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در زمینی به مساحت ده هکتار احداث شد.

رضا اکرمی، مدیر بازرگانی پتروشیمی خوزستان ضمن تاکید بر تولید پلیمر مهندسی پلی کربنات و رزین اپوکسی در این مجتمع و عرضه مواد یاد شده از طریق بورس کالا به مصرف کنندگان صنعت پلیمر و پوشش می گوید: هدف اصلی ما از حضور در نمایشگاه، با توجه به اینکه تنها تولید کننده اپوکسی رزین هستیم و هر ساله حضور فعالی در نمایشگاه  داریم، برقراری ارتباط نزدیک و چهره به چهره با مشتریان و معرفی محصولاتمان برای بخشی از بازار است که احتمالا مغفول مانده و به اندازه کافی شناخته شده نیست.

بسپار پتروشیمی خوزستان در یک دوره ای امسال نتوانست رزین اپوکسی را تامین کند که طبیعتا روی فعالیت بسیاری از واحدهای پایین دستی موثر بود. چرا؟ و آیا این مشکل حل شده؟

اکرمی: شرایط تحریمی فعلی بزرگترین ضربه را به پتروشیمی خوزستان وارد کرده است. در بحث تامین مواد اولیه به علت تحریم‌های موجود، قیمت ها بسیار بالا رفت. برخلاف اینکه در گذشته با برقراری قراردادها با شرکت‌های خارجی طی ۴۵ روز تا ۲ ماه محصولات و مواد اولیه به دست ما  می‌رسید ولی امروزه حدود چهار ماه تا چهار و نیم ماه زمان می‌برد تا مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد و علاوه بر زمان، تفاوت قیمت‌ها همچنان پابرجاست و ما با قیمت‌های بالاتر مواد اولیه را تامین می‌کنیم. متاسفانه تا امروز مواد اولیه ما مشابه داخلی ندارد و امکان بومی سازی آنها هم وجود ندارد. تولید ما مستلزم مواد اولیه ای است که در کشور تولید نمی شود.

هم شرایط اقتصادی و هم همه‌گیری کرونا تاثیراتی بر روی عملکرد ما گذاشته است. نوسانات ارزی باعث می‌شود که مشتریان ما نتوانند مواد اولیه خود را تامین کنند و در این صورت آنها هم در فروش محصولات خود دچار مشکل می شود. شرایط کرونا هم باعث تعطیلی برخی از کارخانه ها شد  و نتوانستند محصولات نهایی خود را تولید کنند و بنابراین مواد اولیه را هم از ما خریداری نکردند.

اکرمی افزود: محصولات تولیدی ما در مقایسه با دیگر مواد مشابه خارجی با توجه به بازخوردهای خوبی که در آزمایشگاه ها شاهد آن هستیم، تفاوت چندانی ندارد. برای مثال خواص پلی کربنات تولید شده ما از نوع خارجی آن بیشتر است. در رزین ها هم شرایط فنی و خواص آن در مقایسه با رزین های خارجی تفاوت چندانی ندارد و با توجه به آنالیز های موجود شرایط ما با دیگر کشورها تفاوت چشمگیری ندارد و حتی ممکن است بالاتر هم باشد.

تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم با کشورهای خارجی قراردادهای بلندمدتی را ایجاد کنیم تا از استرس های موجود در بحث تامین خوراک بکاهیم. در بعضی از زمینه ها تا حدودی موفق بوده ایم ولی باز هم در شرایط سختی هستیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا