اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ تجارت لاستیک های صنعتی، پیش بینی ها تا سال 2022

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تجارت جهانی لاستیک صنعتی به دلیل گسترده شدن حوزه ی کاربردی، پیشرفت در فناوری های مرتبط و همچنین افزایش تقاضا در مناطق مختلف، در حال گسترش است. لاستیک های صنعتی یکی از انواع مواد پرکاربرد هستند که در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده بیش از پیش در صنایع خودرویی، ساخت و ساز، تولیدات صنعتی، اصلاح مواد پلیمری، سیم و کابل، برق و الکترونیک، اصلاح قیر طبیعی، پوشش، سیلر و چسب، پزشکی و سلامتی و کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
پیش بینی شده است که تجارت جهانی رابر صنعتی بین سال های 2017 تا 2022 با رشد سالیانه ی 3.3%، به 33.82 میلیارد دلار برسد. همچنین پیش بینی می شود تجارت این ماده تا سال 2022 به 16115.3 کیلوتن برسد. این پیشرفت به دلیل چشم انداز تجاری موجود در حوزه ی آسیا و اقیانوسیه و همچنین افزایش تولید وسایل نقلیه ی موتوری مورد انتظار است. انتظار می رود رشد چشم گیری در بازارهایی مانند هند، تایلند، مالزی و برزیل رخ دهد. ولی رشد این صنعت در کشورهای توسعه یافته ای مانند ژاپن و آمریکا کمتر از مقدار متوسط جهانی خواهد بود. کمتر بودن میزان رشد در کشورهای توسعه یافته به دلیل مصرف کالاهای بادوام و همچنین تولیدات خودرویی به نسبت اشباع است.

همچنین انتظار می رود بخش لاستیک سنتزی، بیشترین سهم را در تجارت لاستیک صنعتی بین سال های 2017 تا 2022 به خود اختصاص دهد. رشد این بخش به حوزه ی گسترده ی این نوع رابر در کاربردهای مختلف مربوط می شود. لاستیک سنتزی در صنعت خودرو به عنوان جایگزینی مناسب برای لاستیک های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. لاستیک سنتزی در حالت لاتکس به عنوان چسب در تولید فرش کاربرد دارد. تولید کوپل های محرک، تسمه نقاله، چسب و تولید سایر کالاهایی که با قالبگیری رابر تولید می شوند، از دیگر کاربردهای رابر سنتزی به حساب می-آید.
صنعت خودرو سازی نیز بزرگترین مصرف کننده ی لاستیک صنعتی در این بازه ی زمانی خواهد بود. سختی بالای لاستیک و مقاومت در برابر سایش، این ماده را به جایگزینی مناسب برای مواد دیگری مانند فلز، شیشه و چوب تبدیل کرده است. در میان انواع لاستیک های موجود، صنعت خودرو بیشتر از لاستیک مصنوعی استفاده می کند. دلیل این امر فراوری ساده و عملکرد مناسب این نوع از لاستیک است.
همچنین پیش بینی می شود منطقه ی آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد سالانه را در تجارت لاستیک صنعتی داشته باشد. افزایش تقاضا در کشورهای پرجمعیت و در حال رشدی مانند چین و هند عامل اصلی رشد این صنعت در آسیا و اقیانوسیه به شمار می رود.
بر اساس آنچه بیان شد، می توان این تجارت را از نقطه نظر، تهدیدها و فرصت ها نیز مورد بررسی قرار داد.
افزایش تقاضا در صنعت خودرویی، اصلی ترین عامل رشد تجارت لاستیک صنعتی به حساب می آید. لاستیک صنعتی در بخش های مختلفی از خودرو مانند واشرها و کمربند ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین افزایش تقاضای خودرو در ناحیه ی آسیا و اقیانوسیه به ویژه در چین، به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، از دیگر عوامل افزایش استفاده از رابر صنعتی در خودرو به شمار می رود. رشد تقاضا برای خودرو در این منطقه به حدی است که تولید کنندگان بزرگی مانند Volkswagen و Mercedes Benz چند سایت تولید خودرو در این کشورها ایجاد کرده اند.
با این وجود، قوانین زیست محیطی و مضرات سلامتی باعث محدود کردن تولید لاستیک صنعتی خواهد شد. مقررات زیست محیطی تولید بعضی از انواع رابر صنعتی را محدود می کند. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) فراوری لاستیک و تولید محصولات لاستیکی را به عنوان یکی از بزرگترین صنایع آلاینده معرفی کرده است که مواد مضر زیادی را در فضا پراکنده می کند. برای مثال فرایند تولید بوتیل رابر، باعث تولید گازهای خطرناکی مانند دی اکسید کربن و یا مونواکسید کربن در فضا می شود.
موادی که در تولید لاستیک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند مانند بوتادی ان، استایرن و آکریلونیتریل وکاتالیست های  فرایند پلیمریزاسیون مانند هیدروژن پراکسایدف سدیم پربورات و پروکسیدهای آلی موادی هستند که حتی در مقدار کم، برای سلامتی انسان مضر هستند. در صورت استنشاق این مواد، به بینی، گلو وریه ها آسیب می رسد و همچنین در صورت تماس با دست موجب تحریک پوستی و ایجاد سرطان می شود. مدت زمان زیاد در معرض پلی بوتا دی ان بودن باعث آسیب دیدن سیستم عصبی و آسیب رسیدن به بینایی، سرگیجه، خستگی عمومی و غش کردن افراد می شود. همه ی این عوامل موجب محدود شدن تجارت لاستیک صنعتی خواهد شد.

در این میان، محدودیت های زیست محیطی باعث گسترش فرایندهای سبز و پایدار برای لاستیک صنعتی شده است. در اروپا، آمریکای شمالی و ژاپن، دستورالعمل هایی برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست تدوین شده است. بر همین اساس تولید کنندگان رابر صنعتی، تولید محصولات زیست سازگاری که از منابع تجدید پذیر تولید می شوند و فراوری آن ها بر اساس قوانین زیست محیطی را در دستور کار خود قرار داده اند.
در این شرایط، قیمت مواد اولیه ی فرار یکی از چالش های پیش روی تجارت رابر صنعتی به شمار می رود. افزایش رقابت در میان تولید کنندگان نفت بر روی تولید کنندگانی که به نفت خام وابسته است تاثیرگذار خواهد بود و این از بزرگترین چالش ها در تجارت لاستیک صنعتی به ویژه لاستیک سنتزی است. چرا که لاستیک صنعتی از بزرگترین محصولات جانبی صنعت پتروشیمی به شمار می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا