اخباراخبار ویژه

یافته یک پروفسور ایرانی در دانشگاه تورنتو: روشی جدید برای اعمال پوشش مس بر روی ماسک ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک گروه تحقیقاتی از the University of Toronto (Faculty of Applied Science & Engineering) روش جدیدی برای ایجاد پوششی از ذرات ریز مس بر روی قسمت داخلی پارچه ها ( شامل پارچه های مورد استفاده در تولید ماسک) توسعه داده اند که می تواند یک لایه محافظ اضافه در برابر COVID-19 ایجاد کند.

هدف رسوب ذرات ریز مس بر روی پارچه با استفاده از فناوری twin-wire arc spray (TWA)می باشد. سپس پارچه در یکی از لایه های ماسک های پارچه ای قابل شستشو مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های پوشش داده شده با ذرات مس اثر منفی بر روی فیلتر کردن و میزان جریان ندارند و قادر خواهند بود بیشتر ویروس ها را در مدت چند دقیقه از بین ببرند.

به گفته محققان با رسوب مس بر روی پارچه ، ماسک یک محافظ دائمی و کشنده ویروس ها و میکروب ها ایجاد می کند بدون آنکه بر روی خواص سدگری فیزیکی آن اثر منفی بگذارد. به گفته پروفسور جواد مستقیمی ( از department of mechanical and industrial engineering ) اگر بتوان از خواص ضد میکروبی مس جهت بهبود کارایی ماسک های پارچه ای استفاده کرد انتشار COVID-19 به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که COVID-19 می تواند دو تا سه روز بر روی فولاد ضد زنگ و به مدت طولانی تر بر روی سایر سطوح زنده بماند.

نشان داده شده است که ذرات ویروس کرونا چنانچه در دمای محیط در معرض سطوح پوشش داده شده با مس قرار گیرند در مدت 4 ساعت غیر فعال می شوند. به گفته آقای مستقیمی روش های متداول برای پوشش دهی با مس بسیار گران می باشند. اما آنها روشی توسعه داده اند که اعمال پوشش مس را اقتصادی تر می سازد. غلظت های مختلف مس بر روی پارچه تست شد تا پارامتر های بهینه برای تخریب ویروس بدست آید. مستقیمی و گروهش در حال همکاری با شرکت Green Nano Technologies Inc., برای تولید ماسک های پارچه ای می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا