اخبار

در مسیر برگزاری کنفرانس فناوری های نوین در بسته بندی های پلیمری، کارگروه بسته بندی های پلیمری مواد و فرآورده ها پروتئینی تشکیل جلسه داد

بسپار می نویسد، نخستین جلسه کارگروه بسته بندی های پلیمری مواد و فرآورده ها پروتئینی،  در محل دبیرخانه دائمی کنفرانس فناوری های نوین در بسته بندی های پلیمری با حضور نمایندگان سازمانها و انجمن های مرتبط و مسئولین کنفرانس برگزار و پیشنهاداتی برای سخنرانی های کنفرانس مطرح شد.

 

حاضرین در جلسه عبارت بودند از:


·         آقای دکتر حسین نازک دست، دانشگاه امیرکبیر(ریاست شورای علمی)

·         آقای دکتر فرحمند صالح زاده، سازمان دامپزشکی

·         آقای دکتر میلاد مهران پور، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، (دبیر کنفرانس)

·         آقای مهندس هادی قربانی، سازمان شیلات

·         آقای دکتر علی هدایتی، شرکت ادونسد پلیمر

·         خانم مهندس جهانگیری، پژوهشگاه استاندارد

·         آقای دکتر سعید رسولی، انجمن صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور

·         آقای مهندس حمید امیری، شرکت پلیمر پیشرفته دانا(دبیراجرایی کنفرانس)

·         آقای کامران دارائی، همایشیاران، مجری کنفرانس

 



در این جلسه دکتر نازکدست با ارائه دلائل و اهداف برگزاری کنفرانس، و هدف از تشکیل کارگروه های تخصصی در این کنفرانس، از نمایندگان درخواست کرد تا نظرات و دیدگاه ها خود در خصوص نیازمندیهای صنعت بسته بندی های پلیمری در مواد و فرآوردهای پروتئینی را ارائه کنند.

 

آقای دکتر صالح زاده ضمن ارائه دیدگاه ها و سیاست های سازمان دامپزشکی در خصوص بسته بندی مواد و فرآورده های پروتئینی،گفت: سازمان دامپزشکی کشور در نظر دارد طی سالهای آتی محدودیت های دستوری در خصوص زمان ماندگاری مندرج روی محصولات را برداشته و مسئولیت زمان ماندگاری درج شده را به تولید کنندگان این محصولات واگذار کند. در این صورت تولید کنندگان قادر خواهند بود محصولات تولید شده خود را بر اساس درخواست بازار مصرف در بسته بندی های دارای ماندگاری بیشتر بسته بندی و به بازار عرضه کنند. وی تاکید کرد که مشکلات و شرایط مواد اولیه قبل از بسته بندی از قبیل بارمیکروبی تاثیر مهمی بر کیفیت و ماندگاری مواد بسته بندی شده داشته و میبایست مورد توجه قرار گیرد.

 

خانم مهندس جهانگیری نیز موضوع مهاجرت از بسته بندی به محصولات و بالعکس را مساله مهمی عنوان کرد که استانداردهای آن تدوین شده و لازم الاجرا است.

وی همچنین در خصوص ظروف بسته بندی گیاهی و یا تخریب پذیر که هم اکنون درحال استفاده هستند، گفت: استانداردهای موجود رعایت نشده و ظروف مورد استفاده در بازار از دیدگاه استاندارد مشکل دارند.

وی پیشنهاد کرد در خصوص ظروف گیاهی از تجارب آقای دکتر ارومیه ای، عضو شورای علمی کنفرانس که دارای تخصص و تبحر لازم هستند استفاده شود.

مهندس جهانگیری اشاره کرد که در حوزه بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی استانداردهای لازم تدوین نشده است و نیاز است که در این خصوص اقدام لازم صورت پذیرد.

پیشنهاد شد که با توجه به حضور شرکت های اروپایی در کنفرانس، کارگروه تدوین استاندارد بسته بندی های پلیمری مواد و فرآورده های گوشتی با همکاری کارشناسان پژوهشگاه استاندارد و متخصصین حاضر در کنفرانس شروع به کار کند.

 

مهندس قربانی با اشاره به رشد صنایع فرآوری و بسته بندی آبزیان در کشور طی سالهای اخیر، موضوع بسته بندی مواد و فرآورده های آبزیان را امری مهم دانسته و به موارد زیر اشاره کرد:
·         در حال حاضر 445 واحد فعال در حوزه صنایع تبدیلی آبزیان در کشور مشغول بکار هستند.
·         تنوع در نوع و شکل بسته بندی نداریم.
·         سیاست های شیلات تولید کنسرو در قوطی نیست.
·         نیاز به کنسروهای پاکتی با توجه هزینه های تولید پاینتر، قابلیت حمل و نقل بهتر، رنگ و تنوع بیشتر کاملا محسوس است.
·         درحال حاضر فناوری های نوین در بسته بندی ماهی تازه و منجمد هم مورد نیاز است.
·         سازمان شیلات آمادگی همکاری در امر اطلاع رسانی داخلی به صنایع مرتبط را اعلام کرد.
 

دکتر رسولی با اشاره به وضعیت فعلی بسته بندی در صنایع تولید و بسته بندی مواد پروتئینی، بیان کرد که صنایع امکان استفاده از بسته بندی های نوین پلیمری را داشته و دارند و مشکل تنها نبود فرهنگ استفاده از مواد غذائی دارای ماندگاری در بین اقشار کشور است که میبایست با فرهنگ سازی بهبود یابد. ضمنا میبایست در برخورد با سه موضوع کیفیت، ماندگاری، تخریب میکروبی مواد پروتئینی و خوراکی تفاوت قائل بشویم. در ضمن وی ارائه کارگاه های تخصصی در گروه های مختلف صنایع غذائی را توصیه کردند.

  

در این جلسه همچنین پیشنهادهای زیر جهت بررسی و اقدام مطرح شد:


·          ارائه سخنرانی با موضوع “تبیین سیاستهای آتی سازمان دامپزشکی در خصوص بسته بندیهای مواد و فرآوردهای پروتئینی” با نگرش بازار داخلی(مازاد تولید)، ضایعات و صادرات

·         پیشنهاد “تشکیل کارگروه تدوین استاندارد بسته بندی های پلیمری”

·         ارائه سخنرانی با موضوع “معرفی بسته بندیهای نوین پلیمری آبزیان”

·         ارائه سخنرانی توسط پژوهشگاه استاندارد در خصوص “وضعیت فعلی استاندارد های موجود در خصوص بسته بندی های پلیمری و کمبودها”

·          ارائه سخنرانی در خصوص لزوم طراحی ظاهری جذابتر برای بسته بندی ها

·          ارائه سخنرانی در خصوص ارتباط نوع بسته بندی با بازارهای هدف

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا