اخبار

در گفت و گوی بسپار با یک منبع آگاه مطرح شد: معضلات عدم صدور کارت بازرگانی در مراکز رشد/ آیا واقعا به دنبال صادرات شرکت های دانش بنیان هستیم؟!/ راه حل وزارت صمت چیست؟

بسپار/ ایران پلیمر  شرکت های مستقر در مراکز رشد دارای قراردادهای استقرار (در مراحل پیش رشد، رشد، تحقیق و توسعه و …) هستند که مورد اخیر طی یکی دوسال اخیر دستخوش تغییراتی شده و به شکل قراردادهای رویالتی درآمده و به موجب آن درصدی از فروش سالانه شرکت­های مستقر به مرکز رشد (علاوه بر اجاره بها) پرداخت می شود. نکته قابل توجه اما عدم ثبت قراردادهای مذکور در سامانه املاک توسط این مراکز رشد است.
یک منبع آگاه به خبرنگار گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر گفت: متاسفانه به دلیل اینکه قراردادها در سازمان املاک و مستغلات کشور ثبت نمی شوند، کد رهگیری هم برای آنها وجود ندارد. این موضوع در فرآیند صدور یا تمدید کارت بازرگانی به یک معضل تبدیل شده و عملا آن را غیرممکن کرده است. 

امتناع مراکز رشد در ثبت این قراردادها، اگرچه به صورت رسمی اعلام نمی ­شود، اما به نظر می­ رسد با هدف جلوگیری از ورود سازمان امورمالیاتی به بحث درآمدهای ناشی از آن باشد. از سوی دیگر معاونت­‌های حقوقی این مراکز نیز به منظور کاهش ریسک عواقب تخلفات گمرکی احتمالی شرکت­‌های عضو در آینده از مخالفان سر سخت دریافت کارت بازرگانی توسط این شرکت­‌هاست.

جالب است که در گزارش­‌های دوره­‌ای مراکز رشد آمار صادرات شرکت­‌ها نیز مورد بررسی قرار می­ گیرد. حتی در برنامه­‌های آموزشی نیز دوره­‌های با هدف توانمندسازی صادراتی شرکت­‌ها برگزار می ­شود. در این میان پرسش این است که اساساً شرکتی که فاقد کارت بازرگانی ست چطور می­ تواند اقدام به صادرات کند؟

این منبع آگاه ادامه داد: جلسه‌ای روز گذشته به همت اتاق ایران و مجمع تشکل­‌های دانش بنیان با نماینده وزارت صمت به عنوان متولی بخش تولید و صنعت با هدف بررسی راهکارهای حل این مشکل برگزار شد. متاسفانه به نظر می­‌رسد که اراده­‌ای جدی برای رفع مساله وجود ندارد چرا که تلقی کارشناسان این وزارت خانه این است که شرکت­‌های مستقر در مراکز رشد شرکت های کوچک و زیر پله­‌ای هستند! و این سازمان احتمال سوءاستفاده این شرکت­‌ها از کارت بازرگانی را چنان بالا ارزیابی می­ کند که حاضر به پذیرش قراردادهای­ استقرار نبوده و بر دریافت کدرهگیری که دریافت آن بدون اراده­‌ی مراکز رشد امکان پذیر نیست پافشاری می ­کنند. دیدگاهی که نشان از شناخت نادرست و به دور از واقعیت از فضای کسب و کار حاکم بر مراکز رشد داشته و با شعار سال “تولید، پشتیبانی­ها و مانع زدایی­ها” مغایرت کامل دارد. نشانی از رویکرد تسهیل­گری و حمایتی نیز در آن به چشم نمی ­خورد.
راهکار ارائه شده در جلسه مذکور دریافت کد رهگیری با همکاری معاونت علمی و فناوری برای شرکت­‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد بود. راهکاری که اجرای آن با تردید روبه رو است اما با فرض موفقیت نیز همچنان آن دسته از شرکت­‌های مستقر در مراکز رشد را که هنوز موفق به دریافت تأییدیه دانش بنیان نشده­‌اند در بر نمی گیرد. در حالیکه این شرکت ها همگی ثبت قانونی شده­‌اند. سالانه مورد حسابرسی بیمه و مالیات قرار گرفته و مالیات پرداخت می­ کنند. این مسوولیت وزارتخانه است که به جای مانع تراشی شرایط کار را فراهم کند.  تا سال گذشته که مسئولیت صدور و تمدید کارت بازرگانی بر عهده اتاق بازرگانی بود، ساز و کارهای موجود به نوعی راه حل احراز محل استقرار شرکت­‌ها را پیش بینی کرده و شرکت­‌ها قادر به تمدید و صدور کارت بازرگانی بودند. اما با تغییر سامانه به سامانه جامع تجارت مشکلات بسیاری از جمله برای شرکت­‌های مستقر در مراکز رشد ایجاد شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا