اخبار

دلیل انتخاب چهره فرهیخته بسپاری سال به انتخاب مجله پوشرنگ چه بود؟

بسپار/ ایران پلیمر متولد 1329 است. دانش آموخته رشته رنگ از دانشگاه نیدرراین آلمان در سال 1980 میلادی. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ که چند سالی است بازنشسته شده است. تخصص او در پوشش های حفاظتی (تولید، انتخاب، کاربرد، نظارت و بازرسی) و خوردگی اتمسفری است.

او در ایجاد رشته رنگ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاری داشته و عضو هیات موسس انحمن خوردگی و انجمن رئولوژی ایران است. سوابق اجرایی متعددی در معاونت دانشکده نساجی و پلیمر و رنگ پلی تکنیک دارد و مشاور چندین شرکت فعال در صنعت رنگ و رزین بوده است. تالیف 7 جلد کتاب، برگزاری بیش از 20 همایش و کارگاه آموزشی در دانشگاه و خارج از دانشگاه، نگارش و انتشار 28 مقاله ژورنال و 83 مقاله ارایه شده در کنفرانس ها در کارنامه اوست. وی همچنین عضو گروه واژه گزینی فرهنگستان با تصویب قریب به 650 واژه علمی خوردگی است.

در صنعت رنگ شاید بتوان به محمود کثیریها، حسین ذبیحی و حمید رقمی لقب سه تفنگدار رفیق داد.

در بخشی از خاطرات او که امیدواریم به زودی در همین مجله مفصل تر منتشر شود، آمده است:

“در مهر ماه سال 1353 (1975 میلادی) به قصد ادامه تحصیل در رشته کشاورزی (او هم اکنون و پس از بازنشستگی در کنار مشاوره تخصصی صنعتی، به علاقه مندی خود یعنی پرورش گل و گیاه و باغداری می پردازد)، به دعوت برادر بزرگترم عازم آلمان، شهر دوسلدورف شدم. حرکت من با اتوبوس و با شرکت میهن تور از خیابان سوم اسفند (خیابان سرهنگ سخایی فعلی) تا استانبول ترکیه، که مدت دو شب و دو روز در راه بودیم، طی شد. در شهراستانبول دو شب، به خاطر اخذ ویزا برای عبور از کشور بلغارستان توقف کردم و سپس با قطار، در یک بعد ازظهر پائیزی به طرف آلمان، شهر مونیخ حرکت کردم. دو روز پس از اقامتم در دوسلدورف، در این شهر در یک مدرسه زبان آلمانی، برای تقویت زبان آلمانی، ثبت نام کردم و مدت سه ماه زبان خواندم. تقریباً همه متفق القول بودند که با توجه به رشد صنایع پتروشیمی و صنایع مشابه، بهتر است که من شیمی تحصیل کنم. من خیلی شانس آوردم چون یکی از دوستان پدر خانم برادرم، دوستی در شرکت هنکل، که یکی از بزرگترین شرکت های شیمیایی در شهر دوسلدرف می باشد، داشت و او با آن فرد تماس گرفت و قرار شد تا من رسماً در خواست کارآموزی را برای این شرکت بفرستم و فرستادم. پس از چند روز، جواب شرکت، مبنی برموافقت آنها برای انجام کارآموزی را دریافت کردم. ازخوشحالی تقریباً شش متر پریدم به هوا … “

سیدمحمود کثیریها حقی بر گردن مجلات گروه بسپار دارد. او در زمانی که گردانندگان بسپار (دانشجویی) هیچیک شرایط سنی اخذ مجوز از وزارت ارشاد را نداشتند، عهده دار صاحب امتیازی و مدیرمسوولی بسپار شدو امکان انتشار سراسری این مجلات را به وجود آورد. او بعدها نیز مجله دیگری را با نام رنگ و لاک راه اندازی کرد.

 

گروه رسانه ای بسپار عنوان “فرهیخته بسپاری سال” را به خاطر یک عمر خدمات ارزشمند به جامعه علمی رنگ و رزین کشور اهدا می کند به سیدمحمود کثیریها.   

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا