اخباراقتصاد و مدیریت

راهنمای صادرات به چند کشور منطقه/ پتانسیل صادرات به کشورهای منطقه را دست کم نگیریم

بسپار/ایران پلیمر در این مقاله به مهم‌ترین اطلاعاتی که یک صادرکننده یا تاجر تازه‌کار ایرانی نیاز دارد تا درباره برخی از کشورهای منطقه برای تحقق امور صادراتی بداند، آورده شده و به نحوه تجارت آنها با جهان و ایران اشاره شده است.
براساس گزارش سازمان توسعه تجارت، در سال 97 صادرات ایران به کشورهای همسایه بالغ بر 24 میلیارد دلار بوده است. با توجه به ظرفیت 1200 میلیارد دلاری این کشورها، سهم ما از بازار 15 کشور همسایه فقط 2 درصد بوده است! برخی از این کشورها جزو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که در تجارت با ایران از مزیت و اولویت هایی در سایه قوانین و تفاهم نامه های مشترک همکاری برخوردارند. این کشورها عمدتا در میان مقاصد شناخته شده اصلی کالاهای صادراتی کشور هستند. گروه محصولات پلاستیک و البته مواد اولیه پلیمری در میان محصولات پرطرفدار صادراتی به کشورهای منطقه به شمار می روند.

امارات متحده عربی، بازار بزرگ بازصادراتی
کشور کوچکی در حاشیه خلیج فارس که اقتصاد آن به اندازه بسیاری از کشورهای مهم دنیا تاثیرگذار است. اقتصاد امارات بر پایه‌های مختلفی از قبیل نفت، گردشگری و خدمات استوار بوده که آن را در زمره یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان قرار داده است. به نحوی که میزان تولید ناخالص داخلی آن در اکثر مواقع همتراز با کشورهای صنعتی اروپایی است. امارات و خصوصا شهر دبی یکی از سرمایه‌پذیرترین نقاط دنیا محسوب می شود.
شاید اگر کشور امارات خصوصا شهر دبی را به عنوان مرکز دادوستد و تجارت جهان بدانیم، چندان قلم به اغراق نرانده باشیم. این کشور در کنار یکی از بهترین و مهم‌ترین شاهراه‌های آبی جهان یعنی خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفته که تجارت با دوردست‌ترین نقاط دنیا را نیز تسهیل می‌کند. در میان شرکای تجاری امارات، چین و آمریکا و برخی از همسایگان نقش برجسته‌تری نسبت به سایر کشورها دارند. نفت و مشتقات نفتی اصلی‌ترین محصولی است که صادر می‌کند و در مقابل واردکننده بسیاری از گروه‌های کالایی است. نباید این نکته را فراموش کنیم که بسیاری از کالاهای جهان به امارات متحده عربی وارد و از آنجا به کشورهای دیگر مجددا صادر می‌شود.

بیشترین واردات امارات از کدام کشورهای جهان است؟
آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) نشان می‌دهد که برخی کشورها از جمله چین و آمریکا نقش برجسته‌ای در تامین نیازهای وارداتی امارات دارند. به نحوی که براساس آمارهای سال 2018، بیشترین میزان کالا از جانب چین به امارات صادر شده است.
براساس داده‌های فوق بعد از چین، بیشترین میزان صادرات به امارات به ترتیب توسط کشورهای هندوستان (8.82 درصد)، آمریکا (8 درصد)، ژاپن (5.28 درصد)، آلمان (4.18 درصد)، انگلستان (2.94 درصد)، ویتنام (2.93 درصد) و ایتالیا (2.54 درصد) صورت گرفته است.

بیشترین صادرات امارات به کدام کشورهاست؟
صادرات امارات نسبت به واردات آن کمتر بوده و بیشتر شامل محصولات نفتی و سوخت‌های فسیلی است. براساس آمارها در سال 2018 کشور عربستان سعودی بیشترین میزان کالا را از امارات وارد کرده که به میزان 6.84 درصد بوده است.
بعد از عربستان سعودی، بیشترین حجم صادرات امارات متحده عربی به ترتیب به کشورهای هندوستان (4.6 درصد)، عراق (3.57 درصد)، عمان (3.24 درصد)، ایران (3.23 درصد)، سوئیس (2.97 درصد) و کره جنوبی (1.99 درصد) صورت گرفته است.

آمار صادرات ایران به امارات
براساس داده‌های رسمی ایران در سال 2018 بیش از 5 میلیارد دلار کالا به امارات صادر کرده که نسبت به سال‌های قبل از آن جهش قابل توجهی داشته است. به نحوی که طی 10 سال گذشته بیشترین میزان صادرات به این کشور در سال 2018 صورت گرفته است. غیر از این سال، سال 2012 نیز مقدار قابل توجهی کالا از ایران صادر شده است. نمودار زیر وضعیت و آمار صادرات ایران به امارات را طی چند سال اخیر نمایش می‌دهد.

بیشتر این کالاها به ترتیب از گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بندر امام خمینی (ره)، بندر لنگه، منطقه ویژه بوشهر، مشهد، بندر باهنر و سایر گمرکات دیگر به امارات متحده عربی صادر شده است.

 

چرا و چگونه به چین صادرات کنیم؟
کشور کمونیستی چین بعد از مرگ مائو به مرور تغییرات مهمی را در اندیشه‌های اقتصادی و سیاسی مشاهده کرد. این تغییرات که آهنگ آن در بخش اقتصاد بیشتر بود، باعث شد تا سرمایه‌گذاری خارجی و تبادلات اقتصادی چین بسیار افزایش پیدا کند. در حال حاضر اقتصاد چین تنه به تنه اقتصاد آمریکا می‌زند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دومین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود. شاخص‌های اقتصادی نیز همگی نشان از وضعیت رو به رشد و مساعد اقتصاد این کشور دارند.

تجارت چین با ایران و جهان چه وضعیتی دارد؟
حجم اقتصاد چین به گونه‌ای بوده که این کشور با بسیاری از کشورهای مختلف جهان در اقصی نقاط رابطه تجاری و اقتصادی دارد. یکی از نکات قابل توجه در تجارت چین آن است که این ابرقدرت شرقی علی‌رغم رقابت و دشمنی‌ها با آمریکا، اما تجارت بسیار خوبی با این ابرقدرت غربی دارد. به گونه‌ای که آمریکا سهم زیادی در صادرات و واردات چین دارد. مرزهای آبی و زمینی گسترده، دسترسی به آب‌های آزاد و دریاهای مهم از چندین نقطه، در کنار اتخاذ سیاست‌های تجاری مناسب باعث شده تا چین به لحاظ تجاری و اقتصادی اهمیت بسیاری زیادی برای سایر کشورها داشته باشد. این کشور آسیایی همچنین با همسایگان و کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند هنگ کنگ، تایوان و ژاپن دارای روابط تجاری گسترده است. تجارت ایران و چین نیز در دهه‌های اخیر رونق بسیار زیادی گرفته است. به گونه‌ای که در حال حاضر کمتر کسی را می‌توان در ایران یافت که حدقل یکبار از محصولات چینی استفاده نکرده باشد. هم‌اکنون علاوه بر نقش محصولات چینی در تامین نیازهای وارداتی ایران، بخش بسیار قابل توجهی از کالاهای ایرانی نیز به چین صادر می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد که آمریکا مقصد بسیاری از کالاهای صادراتی کشور چین است. از اینجاست که می‌توان به اهمیت جنگ تجاری و تعرفه‌ای بین دو کشور پی برد. براساس آمارها در سال 2018 اولین مقصد کالاهای صادراتی چین به کشور آمریکا بوده که حدود 19.23 درصد از کالاهای صادراتی آن را شامل می‌شود.
علاوه بر آمریکا، مهم‌ترین مقاصد کالاهای چینی به ترتیب کشورهای هنگ کنگ (12.15 درصد)، ژاپن (5.90 درصد)، ویتنام (3.37 درصد)، هند (3 درصد)، هلند (2.93 درصد) و تایلند (2 درصد) هستند. بنابراین کشورهای همسایه چین نیز نقش برجسته‌ای در خرید محصولات این کشور دارند.
چین از کدام کشورها بیشترین کالا را وارد می‌کند؟
کشورهای همسایه نقش زیادی در تامین کالاها و نیازهای وارداتی چین دارند. علاوه بر آنها، باز هم آمریکا نقش برجسته‌ای در این زمینه دارد. هر چند که به نظر می‌رسد تراز تجاری به سود چین مثبت است.
در میان کشورهای صادرکننده به چین، ژاپن بیش از همه نیازهای وارداتی آن را تامین می‌کند. براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی ژاپن در سال 2018 حدود 8.45 درصد از کالاهای وارداتی چین را تامین کرده است. علاوه بر ژاپن، به ترتیب کشورهای تایوان (8.31)، آمریکا (7.31)، آلمان (4.98)، استرالیا (4.92)، برزیل (3.61) و ویتنام (3) درصد بیشترین نقش را در صادرات به چین داشته‌اند.
این کشور یکی از بزرگترین واردکننده‌های کالا در سراسر جهان به شمار می‌رود. به گونه‌ای که در سال 2018 به میزان 2.135 تریلیون دلار از کشورهای مختلف وارد کرده است. این مقدار نسبت به سال قبل از آن بیش از 15 درصد رشد داشته است. قریب به 60 درصد از نیازهای وارداتی چین توسط شرکت‌ها و کشورهای آسیایی تامین شده و 17 درصد دیگر نیز از کشورهای اروپایی وارد شده است. سایر قاره‌ها نیز هر کدام سهمی کمتر از 10 درصد داشته‌اند.

واردات چین از ایران چقدر بوده است؟
در حال حاضر چین در کنار عراق و افغانستان یکی از مقاصد اصلی کالاهای صادراتی ایران است. در سال 2018 به میزان 21.1 میلیارد دلار از ایران به این کشور کالا صادر شده که چیزی در حدود 1 درصد از نیازهای وارداتی چین را تامین کرده است. نمودار زیر به خوبی بیانگر حجم واردات چین از ایران طی سالیان گذشته است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 215 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

منبع: https://alobiz.com و برخی خبرگزاری های رسمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا