اخبار

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی: سرمایه‌گذاری خارجی شرط لازم بری رسیدن به رشد اقتصادی است

بسپار می نویسد، مهدی پورقاضی گفت: کشور برای این رشد اقتصادی به چند صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. الان در شرایطی قرار داریم که نیروی زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آماده ورود به بازار کار هستند. این میزان یعنی نیاز به ایجاد اشتغال بیشتر برای کشور. به عبارتی لازمه ایجاد اشتغال هم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد است.

رییس جمهوری دیروز در سفر استانی‌اش به اراک درباره سرمایه‌گذاری خارجی صحبت کرد. او گفت: همه سفرهای خارجی بعد از برجام در راستای رونق اقتصادی کشور است تا بتوانیم زمینه رونق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و انتقال فناوری‌های نوین به کشور را فراهم کنیم. تنها در بخش صنعت، معدن و تجارت پس از برجام، یک میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده و قراردادهای گوناگونی منعقد و طرح‌های اقتصادی دو برابر شده است. به گفته رییس جمهوری 3 میلیارد و 890 میلیون دلار سرمایه خارجی برای 133 طرح جذب‌شده که از این رقم 58 طرح تکمیل و 75 طرح در حال تکمیل و آماده بهره‌برداری است و همه این تلاش‌ها را ملت ایران انجام داد تا فضا برای حرکت کشور فراهم شود.

چند ماه پیش‌ازاین ماجرا هم سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته بود: با گذشت سه ماه از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سه میلیارد و 418 میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادرشده است.

تمام این مسائل نشان از اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی برای کشور دارد. به‌هرحال برای حل مسائل صنعتی نیاز به سرمایه خارجی به مقدار زیاد است. اگر هدف رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد باشد که به دنبالش هم ایجاد اشتغال و ریشه‌کنی بیکاری مطرح شود، بدون سرمایه‌گذاری و به‌خصوص سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر نیست.

بنابراین باید گفت که سرمایه‌گذاری خارجی شرط لازم بری رسیدن به رشد اقتصادی است. البته که تنها به‌شرط لازم نمی‌توان بسنده کرد و باید شرایط کافی برای تحقق این امر هم فراهم شود. برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار باید فکر و عمل داشت.

کشور برای این رشد اقتصادی به چند صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. الان در شرایطی قرار داریم که نیروی زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آماده ورود به بازار کار هستند. این میزان یعنی نیاز به ایجاد اشتغال بیشتر برای کشور. به عبارتی لازمه ایجاد اشتغال هم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد است. این در حالی است که بخشی کوچکی از سرمایه توسط سرمایه‌گذاری داخلی تأمین می‌شود و بخش بزرگی از آن منوط به سرمایه‌گذاری خارجی است. چراکه بانک‌های داخلی این میزان منابع را در اختیار ندارند. بنابراین طبیعی است نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی باشد. همچنین باید گفت که در هر بخشی نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی است.

اما باید دقت کرد که برای جذب این سرمایه‌های خارجی هم پیش اقداماتی لازم است. یکی از مهم‌ترین این اقدامات روابط بانکی است. این در حالی است که برقرار کردن روابط بانکی هنوز به شکل مطلوب انجام‌نشده است. بهبود فضای کسب‌وکار هم فاکتور دیگری است که به روابط خارجی کشور مربوط می‌شود. همچنین علاوه بر این امنیت سرمایه و امنیت اجتماعی هم باید مدنظر باشد. باید اقداماتی انجام شود تا ترس حضور خارجی‌ها در ایران از بین برود. باید مهربان‌تر باشیم. تمام این موارد لازمه جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

به‌هرحال قوانین و مقررات، برنامه‌ریزی‌ها و محیط کسب‌وکار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مهم هستند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا