اخبار

ساخت نخستین قرنیه انسان با چاپگرهای سه بعدی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان انگلیسی در دانشگاه Newcastle  موفق به ساخت قرنیه ی چشم انسان با استفاده از چاپگرهای سه بعدی شدند. این محققان که در حوزه ی مهندسی بافت متخصص می باشند، قرنیه ای ساخته اند که می تواند در عمل های جایگزینی مورد استفاده قرار گیرد. این مساله می تواند خبر خوب به کسانی باشد که به قرنیه ی جایگزین نیاز دارند.
محققان برای ساخت قرنیه ی مصنوعی از یک جوهر زیست پایه استفاده نموده اند. این ماده یک ژل تشکیل شده از آلژینات و پلی ساکارید مستخرج از جلبک دریایی و کولاژن می باشد. کولاژن اصلی ترین پروتئین موجود در قرنیه محسوب می شود. این ماده به گونه ای طراحی شده که قادر است علاوه بر زنده نگاه داشتن سلول های بنیادی برای ساخت یک قرنیه ی زنده، به اندازه ی کافی سفت بوده تا شکل خود را حفظ نماید و در عین حال به اندازه ی کافی نرم باشد تا از خروجی نازل تزریق چاپگر سه بعدی خارج گردد. 
قرنیه می تواند در اثر سوختگی و یا عفونت های جدی از بین برود. در کشورهای جهان اول عمدتا بانک های قرنیه وجود دارد. ولی در کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه، بانک قرنیه موجود نمی باشد. این درحالی است که در این کشورها نیاز عمده ای به قرنیه وجود دارد چراکه از دست رفتن قرنیه در اثر سوختگی و عفونت بسیار رایج می باشد. ساخت قرنیه با استفاده از چاپگر سه بعدی این امکان را فراهم می آورد تا در کشورهای با سطح فناوری کم تر، بانک های قرنیه وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا