اخبار

گفت و گوی بسپار با سید ناصر یعقوبی، مدیر تولید و تحقیق و توسعه مواد مهندسی مکرر/ بومی سازی سخت کننده ها (هاردنرها)

بسپار / ایران پلیمر  شرکت مواد مهندسی مکرر فعالیتهای خود را در زمینه تولید فرآورده های اپوکسی از سال 1373 آغاز و در ادامه با توجه به میزان و تقاضای صنایع مختلف داخلی از فرآورده های اپوکسی و سایر رزین های ترموست و همچنین کاربری و جایگاه ویژه این محصولات در امر محافظت از سطوح مختلف صنعتی، علاوه بر افزایش و تنوع محصولات خود، در امر مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های پوشش های محافظتی نیز فعالیتهای خود را گسترش داده تا آنجا که در طی یک دهه با تولید بیش از 200 نوع محصول بر پایه رزین های اپوکسی، پلی یورتان، آکریلیک، سیلیکون، فوران، سیلیکات پتاسیم و فنولیک علاوه بر تامین نیاز دائمی بیش از 1000 واحد صنعتی در سطح کشور در بیش از 400 پروژه ملی در زمینه پوششهای محافظتی، حضوری چشمگیر داشته است.
سید ناصر یعقوبی، مدیر تولید و تحقیق و توسعه مواد مهندسی مکرر می گوید: شرکت ما حدود سه دهه قبل کار خود را برای تامین نیاز بخش های شیمیایی کشور آغاز کرد. این مجموعه در این سالها رشد خیلی خوبی داشته. ما محصولات گسترده ای در این صنعت داریم، در بخش شیمیایی، هم در زمینه واردات و هم تولید جزو سه برند برتر کشور هستیم.

ما یک شرکت دانش بنیان هستیم و می توان گفت هر سال یک محصول جدید را به بازار ارایه می‌کنیم. به عنوان مثال هاردنرهایی را که کشور کاملا وابسته به واردات آنها بود، بومی‌سازی کردیم. در بخش صادرات هم عملکرد خوبی را داشتیم و فروش خود را در بازار کشورهای اطراف به ویژه عراق، افغانستان و آسیای میانه، کنیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص قطر، شروع کرده و ادامه می‌دهیم.
در شرایط تحریم مشکلاتی وجود داشت و ما توانستیم برخی مشکلات را در بخش واردات کاهش دهیم ولی با این حال برخی دیگر همچنان وجود دارند. متاسفانه کمکی از سوی مقامات بالا صورت نمی‌گیرد هر چند شرایط به نسبت بهتری ایجاد شده است. به سبب اینکه بانک مرکزی توازنی را در بازگشت ارز ایجاد کرده که برای شرکت‌های دارای عملکرد شفاف، این قوانین کارآمد بوده است.
در سال 99 با وجود بیماری کرونا و بحث انتخابات امریکا و عوامل سیاسی، عوامل محیطی روی کار شرکت ما تاثیراتی گذاشته، ولی با مدیریت ارشدی که در سازمان وجود دارد و همدلی کارکنان، در واقع از این مشکل بزرگ به خوبی توانسته ایم عبور کنیم و به نوعی با تمام مشکلات و شرایطی که امسال به وجود آمد شاهد رشد مثبتی نسبت به سال گذشته هستیم.

بسپار- در تولیداتتان در مقایسه با کشورهای صاحب نام چه فاصله ای دارید؟ تکنولوژی در صنعتی که کار می کنید به چه سمتی حرکت می کند؟
یعقوبی: اگر بخواهیم مقایسه ای در زمینه تولیدات انجام دهیم تفاوت های آن چنانی با کشورهای دیگر نداریم. در حال حاضر در بخش آلکید حرف زیادی برای گفتن داریم در بخش پلی اورتان، فوم های پلی اورتان برای ساندویچ پانل ها دستاوردهایی داشته ایم. در مورد سایر کالاها مانند هاردنرها، مدل اروپایی آنها را با همان کیفیت به صورت مشابه معادل سازی می کنیم.
اما برای تامین مواد اولیه از بازارهای داخلی برای مثال به علت داشتن قوانین خاص و الزام آور از سوی پتروشیمی‌ها، دچار مشکل هستیم. در بخش واردات هم مشکلاتی وجود دارد. مواد اولیه گلوگاه صنعت و تولید کشور هستند. امیدواریم با همکاری و همدلی مسئولان و دست‌اندرکاران تلاش‌هایی در جهت پیشرفت ایران عزیز کرده باشیم.

امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که به لحاظ سیاسی و اقتصادی، پیشرفت هایی داشته باشیم زیرا کشور ما علاوه بر وسعت، دارای استعدادهای خوبی است. در منطقه حرف برای گفتن داریم و واقعا درست نیست که از این پتانسیل ها و استعدادها به خوبی استفاده نشود. همچنین امیدوارم شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم به شعار رونق تولید جامه عمل بپوشانیم، مشابه کشورهای چین و هند و تنها راه رونق کشور تولید است و در صورت حمایت بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 222 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در فروردین ماه  منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا