اخبار

صادرات محصولات پلیمری ایران به عراق ۵ برابر شد

بسپار می نویسد، رئیس دفتر صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: در ۵ سال گذشته صادرات مواد پلیمری به عراق به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده که رشدی ۵ برابری را نشان می‌دهد.

رضا محتشمی‌پور با تاکید بر حفظ و افزایش بازارهای صادراتی محصولات پلاستیک و پلیمری ایران افزود: در چنین بازارهایی عمده‌ترین نیاز، توسعه سرمایه و حضور پررنگ است. به گفته وی، ایران می‌تواند تامین‌کننده ماشین‌آلات صنعت پلاستیک عراق و افغانستان به همراه ارائه خدمات پس از فروش آن باشد. محتشمی‌پور تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک عراق هم با معضل ماشین‌آلات چینی برای صنعت پلاستیک روبه‌رو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عراق و افغانستان دو‌سوم بازار صادراتی ایران را تشکیل می‌دهند، افزود: جنگ در این کشورها تاثیرگذار بوده است، اما روند به این شکل باقی نمی‌ماند. رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد واردات عراق در دو سال اخیر مربوط به ماشین‌آلات است، ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک با کشوری صنعتی روبه‌رو‌ می‌شویم که سهم آن در حوزه پلاستیک هم افزایش می‌یابد و باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی درستی برای آن شرایط داشته باشیم. محتشمی‌پور یادآور شد: ایران در صادرات ماشین‌آلات صنعت پلاستیک به عراق ۱۰ درصد سهم داشته است. این مقام مسوول افزود: هم اکنون ایران ۴۰ درصد اوره مورد‌نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین ایران در بازار اوره افغانستان سهم قابل‌توجهی ندارد. وی با اشاره به اینکه سرمایه عمده‌ترین نیاز توسعه در چنین بازارهایی است، گفت: به منظور تداوم حضور در بازارهای صادراتی باید در پروژه‌های صنعتی کشور هدف حضور داشت و نسبت به آن واکنش مناسب نشان داد.  رئیس‌دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان اینکه در پنج سال گذشته صادرات مواد خام پلیمری به عراق به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده و پنج برابر رشد داشته است، تصریح کرد: باید بازار عراق را به رسمیت بشناسیم‌؛ همین شرایط در افغانستان هم هست و امیدوارم عراق و افغانستان نیز ظرفیت‌های ایران را به‌خوبی بشناسند. محتشمی‌پور اطلاعات، سرمایه انسانی و سازمان متناسب با فناوری را از اجزای دیگر توسعه دانست و افزود: تنها واردات ماشین‌آلات نمی‌تواند منجر به توسعه شود. وی با اشاره به اینکه واردات حجیم ماشین‌آلات از مقاصد مختلف بدون خدمات پس از فروش مشکلات خاص خود را دارد، گفت: ایران می‌تواند افزون بر تامین ماشین‌آلات، خدمات پس از فروش هم ارائه کند، در عین حال ایران سرمایه انسانی متخصص دارد. وی با اشاره به توان متخصصان افغان اظهار کرد: در بخش صنعتی عراق، کارگران و متخصصان بنگلادشی فعال هستند و متاسفانه از متخصصان افغان استفاده نشده است

منبع: نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا