اخبار

مجری راه اندازی مرکز ملی رتبه‌بندی ایران کیست؟

بسپار می نویسد، علیرضا اشرف دبیر کل اتاق ایران در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور اعلام کرد: مرکز رتبه‌بندی قرار است به‌صورت موسسه‌ای انتفاعی و سهامی ثبت شود و هرکدام از اتاق‌های سراسر کشور به نسبت تعداد کارت‌های بازرگانی در آن شرکت سهم خواهند داشت.


آخرین نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور در سال 95 با حضور رئیس اتاق ایران و با محوریت راه‌اندازی مرکز ملی رتبه‌بندی ایران برگزار شد.
رئیس اتاق ایران بابیان اینکه آخرین جلسه شورای روسا در سال 95 است و در آستانه آغاز سال جدید هستیم، گفت: امیدواریم  در سال 96 خداوند کمک کند و در همه زمینه‌هایی که مشکلات متعدد داریم، قدمی روبه‌جلو برای حل مسائل برداریم.
غلامحسین شافعی همچنین از تلاش هیات رئیسه اتاق ایران تشکر کرد و گفت: همه اعضای هیات رئیسه به دنبال این هستند که در این شرایط سخت کنونی اقدام مثبتی برای فعالان اقتصادی انجام دهند. گرچه در بعضی موارد  بنده و هیات رئیسه در مقابل تقاضاهای منطقی و اصولی اعضای هیات نمایندگان اتاق، پاسخ مناسب را نمی‌توانیم ارائه دهیم؛ اما در هر شرایطی باید حداکثر تلاش را خود را بکار ببندیم و امید به بهبود شرایط را از دست ندهیم.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور گفت: امیدوارم در برنامه‌هایی که برای اتاق ایران در سال 96 از جمله در بخش بین‌الملل تنظیم کرده‌ایم، بتوانیم ضمن بالا بردن مشارکت، بهره‌وری و نتیجه‌گیری را از انجام کارها افزایش دهیم.
شافعی همچنین با اشاره به طرح رتبه‌بندی اتاق‌های سراسر کشور گفت: ما در اتاق توجه کاملی به همه مناطق کشور داریم و می‌خواهیم از ظرفیت‌های همه مناطق کشور برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری استفاده کنیم که تقسیم‌کار در اتاق‌های استانی برای رسیدن به این هدف بسیار مهم است و می‌تواند کمک زیادی بکند.
در بخش دیگری از نشست، دبیر کل اتاق ایران گزارشی را در خصوص تأسیس مرکز ملی رتبه‌بندی ایران ارائه کرد.
علیرضا اشرف مستندات قانونی ایجاد مرکز ملی رتبه‌بندی را دو قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 82 و همچنین قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آن‌ها در امر صادرات عنوان کرد و گفت: این دو قانون، اتاق بازگانی و تعاون را موظف کرده‌است تا اشخاص و تعاونی‌ها را رتبه‌بندی و بر اساس آن کارت بازرگانی صادر کنند.
اشرف راجع به اجرای طرح رتبه‌بندی توسط اتاق ایران گفت: ایجاد مرکز رتبه‌بندی طرح کامل و جامعی برای رتبه‌بندی همه شرکت‌های فعال در کشور است و می‌تواند پشتوانه‌ای مستند و معتبر برای شرکت‌ها در ارتباطات داخلی و بین‌المللی آنها فراهم کند.
دبیر کل اتاق ایران گفت: موضوع رتبه‌بندی مدتی قبل در هیات رئیسه تصویب و مسئولیت آن به دبیر کل اتاق ایران سپرده شد. مرکز رتبه‌بندی قرار است به‌صورت موسسه‌ای انتفاعی و سهامی ثبت شود و هرکدام از اتاق‌های سراسر کشور به نسبت تعداد کارت‌های بازرگانی در آن شرکت سهم خواهند داشت.
اشرف گفت: اتاق ایران نقش رگولاتوری و سیاست‌گذار را در رتبه‌بندی بر عهده دارد و مزایده‌ای برای انتخاب شرکت‌های داوطلب انجام رتبه‌بندی برگزار خواهد کرد و شرکت‌های منتخب رتبه‌بندی را انجام می‌دهند.
این فعال اقتصادی رتبه‌بندی را برای شرکت‌های سراسر کشور امری ضروری دانست و گفت: انجام این کار تاکنون با تأخیر مواجه شده و در حال حاضر باید هر چه سریع‌تر آن را انجام دهیم. وی افزود: رتبه‌بندی قدم بسیار بزرگی برای گسترش ارتباطات اتاق با فعالان اقتصادی است.
پس از سخنان اشرف، چند نفر از روسای اتاق‌ها نظرات خود را پیرامون رتبه‌بندی بیان کردند.
نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: مرکزیت و محوریت رتبه‌بندی باید در اتاق ایران باشد چراکه امر حساسی است و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. همچنین این نهاد شرکت سهامی و متشکل از اتاق‌های سراسر کشور است.
پدرام سلطانی افزود: اتاق ایران نقش رگولاتور و سیاست‌گذار را در امر رتبه‌بندی بر عهده دارد و اعضای شرکت‌هایی هم که برای رتبه‌بندی برگزیده می‌شوند، به‌طورقطع از بخش خصوصی خواهند بود.
در بخش دیگری از نشست، رئیس اتاق کرج پیشنهاد ایجاد Ecommerce ( بازرگانی الکترونیک) را ارائه کرد و گفت: اتاق ایران می‌تواند با راه‌اندازی بازرگانی الکترونیک و متصل کردن این امر به مواردی مانند بانکداری و آموزش الکترونیک، خدماتی را به‌صورت آنلاین ارائه دهد و از طرف دیگر با شرکت‌ها و انجمن‌های بین‌المللی ارتباطات جدیدی را تعریف کند.
رحیم بنامولایی همچنین در مورد امور بین‌الملل اتاق ایران اعم از اتاق‌ها و شوراهای مشترک و ارتباطات بین‌الملل اتاق گفت: در بخش بین‌الملل برای اثرگذاری بهتر، باید برنامه و استراتژی مشخص و معین داشته باشیم.
بنامولایی همچنین اجرایی شدن ماده پنجم قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار برای ساماندهی و ثبت تشکل‌ها و پیگیری اتاق در این زمینه را خواستار شد.
شافعی با اشاره به سخنان رئیس اتاق کرج در مورد امور بین‌الملل گفت: در امور بین‌الملل به‌طورجدی و واقعی تلاش می‌شود به دنبال آن هستیم که کاری متفاوت با گذشته انجام شود و نتیجه‌گیری بهتری به دست آید.
سلطانی که مسئولیت نظارت راهبردی بر امور بین‌الملل اتاق ایران را دارد، با پذیرفتن برخی نابسامانی‌ها در امور و ارتباطات بین‌الملل اتاق گفت: نابسامانی‌ها وجود داشته اما تلاش می‌کنیم که با تعیین چارچوب‌ها و ضوابط به‌طور تدریجی در حوزه‌های مختلف اتاق‌ها و شوراهای مشترک و همچنین استراتژی‌های امور بین‌الملل اتاق ایران، این موارد اصلاح شوند.
نایب‌رئیس اتاق ایران، با اشاره به ارائه طرح «یک تشکل- یک کشور» گفت: طرحی را تعریف کرده‌ایم که هر تشکل در یک سال روی یک کشور تمرکز کند و مواردی را در ارتباط با برگزاری نمایشگاه، جذب سرمایه‌گذاری و بازار سنجی و استفاده از همه توان سفارت آن کشور برای ارائه خدمات به تشکل استفاده کند.

منبع: اتاق ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا