اخبار

محسن صفایی: همگرایی تشکل ها، کل صنعت پلاستیک را منتفع خواهد کرد

بسپار می نویسد، محسن صفایی یکی از اعضا هیات نمایندگان صنعت پلاستیک معتقد است تلاش صنعت برای تغییر تاریخ ایران پلاست گرچه باعث تغییر تاریخ نمایشگاه نشد، اما موجب ایجاد وفاقی در صنعت شد که در چالش های دیگر صنعت با صنایع بالادستی می توان از آن بهره جست.

وی می گوید: با وجود تمام تلاش های 5 ماه گذشته هیات نمایندگان صنعت پلاستیک، به نظر می رسد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت سهامی نمایشگاه ها با عقبه بسیار قوی خود (وزرات خانه های مربوطه) از اول عقیده ای به تغییر تاریخ نداشته اند و اکنون با فروش غرفه دیگر نمی توانند تغییر تاریخ را بپذیرند. ما از ابتدا می دانستیم چنین رفتاری خواهند کرد. بنابراین در ابتدای مذاکرات درخواست توقف واگذاری غرفه ها را داشتیم تا اگر مذاکرات به نتیجه رسید، با استدلال فروش غرفه از پذیرفتن تاریخ جدید خودداری نکنند. اما همان موقع با شهامت گفتند حتی با یک شرکت کننده نمایشگاه را برگزار می کنیم و مانع واگذاری و فروش غرفه ها نشدند. از فضایی که ما برای مذاکره بهره می جستیم، آن ها برای فروش استفاده می کردند و وقتی همه نیروها درگیر شدند و به تاریخ مشترکی رسیدند؛ همان موضوعی که حدس می زدیم اتفاق افتاد و از میزان فروش به عنوان برگ برنده استفاده کردند. در واقع از ابتدا اراده ای برای تغییر تاریخ نداشته و اکنون هم این اراده را ندارند. باید ایران پلاست 95 را فراموش کنیم چون به صنعت جفا شد.

صفایی نتیجه تلاش صنعت را چنین تشریح کرد: پیوند خوردن تمام انجمن ها و تشکل های صنعت پلاستیک برای یک موضوع مشترک که موجب وفاق در این صنعت شد، دستاورد این پیگیری های 5 ماهه است. شاید با از دست دادن ایران پلاست 95، همه ما به عنوان بنگاه های اقتصادی مختلف ضرر کرده باشیم اما کل صنعت پلاستیک از این وفاق منتفع شد. وی با اذعان به اینکه این وفاق می تواند  موجب حرکتهای اثر بخش در آینده شود افزود: صنعت پلاستیک می تواند دیگر هیچ وابستگی به نمایشگاه های مشترک با صنایع بالادستی نداشته باشد، مستقل عمل کند و خود برگزار کننده ویژه یک نمایشگاه پلاستیک باشد. به جای اینکه همیشه تصمیم ها را از بالا طراحی و دیکته کنند و نگاه بالا به پایین داشته باشند، این صنعت می تواند خودش تصمیم های مربوط به خود را بگیرد.

از نتیجه خرسندم چون چالش صنعت  پلاستیک و صنایع تکمیلی با بالادستی و پتروشیمی فقط ایران پلاست نیست. در خیلی از موارد به عنوان ذینفعان، مصرف کنندگان و مشتریان حقیقی پتروشیمی مورد جفا قرار گرفته ایم. سیستم پتروشیمی مشتری مدارانه نیست. نحوه عرضه، قیمت گذاری، کم عرضه کردن، زیاد عرضه کردن و خارج کردن از بورس از جمله مشکلاتی است که صنعت تکمیلی با پتروشیمی دارد. اتحاد و وفاق صنعت پلاستیک در آینده در هر چالش دیگری با پتروشیمی می تواند به عنوان یک موضوع خوشایند و دستاورد جدید مورد بهره برداری قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا