اخبار

مدیرعامل کویرتایر: جان مردم با تایر به زمین متصل می‌شود

بسپار می نویسد، مدیرعامل بزرگترین واحد تولید تایر در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد.

منطقه محروم و کم برخوردار شاید در کلام ساده به نظر بیاید اما زمانی که از نزدیک دیده می‌شود دیگر ساده نیست. در مناطق کم‌برخوردار یکی از بزرگترین مشکلات مردم اشتغال است.

به دلیل پایین بودن سرمایه درگردش و نبود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بیشتر این مناطق، فرصت‌های شغلی اندک است. زمانی که اشتغالزایی پایین می‌آید یا به عبارتی نرخ بیکاری بالا می‌رود، رو آوردن به مشاغل کاذب، مقوله‌ای دور از ذهن نیست. برای جلوگیری از مشاغل کاذب و غیرمولد یکی از سیاست‌هایی که در پیش گرفته می‌شود، حفظ اشتغال کنونی و حمایت از توسعه واحدهای موجود است. در این صورت می‌توان مسیر را برای سرمایه‌گذاری دیگر سرمایه‌داران باز کرد.

استان خراسان‌جنوبی بیشترین مساحت نقاط محروم کشور را در خود دارد و طبیعی است که اشتغالزایی برای این استان از اهمیت بسیاری برخوردار است. این استان از طرفی هم‌مرز با کشور افغانستان است و از طرف دیگر در صورتی که معمای ایجاد اشتغال، در برنامه‌های کلان اقتصادی این استان حل نشود، احتمال افزایش میزان قاچاق بالا می‌رود. شدت این خطر زمانی افزایش می‌یابد که ۴ بازارچه مرزی این استان به دلیل سیاست‌های کشور همسایه از رونق تجارت افتاده‌اند.

اعداد و ارقام منتشر شده از واحدهای تولیدی استان خراسان جنوبی نشان می‌دهد، واحد تولیدی «کویرتایر» بزرگترین واحد صنعتی این استان بوده و در بیرجند قراردارد که با اشتغالزایی ۱۳۸۵ نفر مشغول به تولید است و از این تعداد ۱۶۵ نفر به صورت پیمانی و باقی به صورت اشتغال پایدار و به صورت رسمی برای این کارخانه کار می‌کنند. این واحد اکنون مانند دیگر واحدهای هم‌صنف خود با مشکلاتی روبه‌رو شده است. مشکلاتی که بعضی از آنها از جنس مشکلات کل واحدهای صنعتی بوده و برخی دیگر نیز منحصر به تولیدکنندگان تایر است. به گفته نماینده مردم بیرجند و نهبندان، مشکلاتی مانند بدهی‌های خودروسازان و واردات بیش از حد تایر در چند ماه گذشته آسیب زیادی به این واحدها وارد کرده است. محمد حسین زینلی، نماینده مردم بیرجند و نهبندان در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت کویر تایر در این باره با صمت به گفت‌وگو نشست.

چه مشکلاتی اکنون پیش روی صنعت تایرسازی خراسان جنوبی است؟

کمبود نقدینگی، کمبود سرمایه در گردش و مسئله تحریم‌ها از جمله مشکلات این صنعت در کشور است اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که برای تایرسازان به وجود آمده و از ۶ ماه گذشته شروع شد، واردات بی‌رویه و بدون حساب بود. این مشکل زمانی به اوج خود رسید که خودروسازان هم تایر وارد کشور کردند. این اقدام خودروسازان در حالی بود که تایرهای بهتری در کشور تولید می‌شود.

مشکل شرکت‌های تایرسازی با واردات تایر، رقابت‌پذیر نبودن تایرهای داخلی است؟

شرکت‌های تایرسازی با واردات مخالف نیستند اما مشروط بر اینکه تایر وارداتی شناسنامه‌دار باشد و افراد شناخته شده در این حوزه به واردات بپردازند. دلیل این شرط‌ها برای واردات این است که تاجران مسئولیت این کار را هم به عهده داشته باشند. جان مردم از طریق تایر به زمین متصل می‌شود و اگر مشکلاتی در این بین به وجود بیاید، باید کسی که این تایرها را وارد کرده پاسخگو باشد. واردات بی‌رویه و رکود شدید بازار صدمات بسیار زیادی به شرکت‌های تایرسازی وارد کرد.
با کمک‌های مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی شد تا در ماه‌های آینده بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. به عنوان تولیدکننده مواد اولیه را با ارز آزاد وارد کشور می‌کنیم اما تاجران تایر را با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌کردند. خوشبختانه با تدبیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و همکاری دیگر نهادهای مرتبط به این موضوع جلوی این کار گرفته شد. اکنون ثبت سفارشات تاجران تایر بر اساس ارز متقاضی است و تا حدی رقابت با آنها برابر شده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه تایر وجود داشت واردات تایرهای نخی بود. خوشبختانه جلوی این کار هم گرفته شده و در کل کسی حق وارد کردن تایر نخی ندارد، زیرا تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور در این حوزه هست و نیازی به واردات وجود ندارد.

آیا این تدابیر مشکلات تایرسازی را برطرف کرده است؟

هر چند در حوزه واردات با تدبیرهای اندیشیده شده تا حد زیادی از مشکلات برطرف شده است اما واردات این حوزه آنقدر زیاد بود که هنوز انبارهای آنان پر است و فروش تمام تولیدکنندگان تایر به نوعی مختل شده است. یکی دیگر از مشکلات تایرسازان، طلبی است که از خودروسازان دارند و می‌توان ادعا کرد هر کدام از تایرسازان کشور حدود چند ۱۰میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند. خودروسازان که خودروهای خود را می‌فروشند! سوال ما این است که چرا طلب ما را نمی‌دهند؟!
این شرکت چگونه راه‌اندازی شده و چرا خراسان جنوبی برای احداث این واحد انتخاب شد؟
این شرکت نمونه‌ای از گردآوری مبالغ اندک و انجام کارهای بزرگ است. پایه‌های این شرکت بر دوش مردم محلی استوار است و بانک‌ها نیز حمایت‌هایی داشته‌اند. چیدمان نیروی انسانی این شرکت از جمله ویژگی‌های کویرتایر است. بعضی از نیروهای این شرکت در شرف بازنشستگی هستند اما بخش قابل توجهی از نیروهای انسانی این مجموعه از دانشگاه وارد بازار کار شده‌اند و اکنون هم در رده مدیران این شرکت فعالیت می‌کنند. خراسان جنوبی به دلیل مشکلاتی که در اشتغالزایی داشت، برای احداث این واحد انتخاب شد. یکی از مزایای مهم این استان نزدیکی به مرز است.

میزان اشتغالزایی این واحد در استان خراسان جنوبی و سهم این استان از تولید تایر در کل کشور چقدر است؟

نیروی انسانی این شرکت در داخل و خارج از کشور آموزش دیده‌اند و اکنون ۱۳۸۵ نفر نیروی مستقیم مشغول به کار هستند. از این تعداد ۱۶۵ نفر نیروی پیمانکاری هستند و بقیه نیروهای رسمی هستند. سهم این شرکت در بازار کشور به لحاظ تیراژی ۲۲ درصد و به لحاظ وزنی ۱۲ درصد از نیاز کشور به عهده کویر تایر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا