اخبار

مدیر عامل کاسپین پلاستیک: در نحوه استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی دقت کنید

بسپار می نویسد، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف، تبلیغات منفی علیه ظروف پلیمری را بازی بازاری واردکنندگان ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر دانست و گفت: در ایران شرایط نگهداری و انبارداری ظروف یکبار مصرف گیاهی را نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف(آیپاد)، سید علیرضا حقگو، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف و مدیرعامل شرکت کاسپین پلاستیک، در گفتگو با آیپاد گفت: متاسفانه، ظروفی که در طی چند سال اخیر، در داخل کشور به نام ظروف یکبار مصرف گیاهی به فروش می رسند، واقعا گیاهی نیستند و در خوشبینانه ترین حالت ممکن، ترکیبی از مواد گیاهی، مواد پلیمری و پتروشیمی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بین 80 تا 90 درصد هزینه ظروف یکبار مصرف، مربوط به مواد اولیه آن است و هزینه تهیه مواد اولیه ظروف گیاهی، 5 برابر ظروف پلاستیکی است، قیمت فروش ظروف گیاهی نیز باید چندین برابر ظروف یکبار مصرف صنعتی باشد، در حالیکه اینگونه نیست و تفاوت قیمت فاحشی بین این دو دسته از ظروف وجود ندارد.

*آسیب های ظروف یکبار مصرف گیاهی

حقگو، میزان مواد اولیه گیاهی و نشاسته ای این ظروف را در حدود 30 درصد دانست و گفت: اتفاقا این ظروف، از لحاظ محیط زیستی نیز، آسیب های بزرگی ایجاد می کنند. زیرا به مرور زمان، پلیمر در محیط زیست پراکنده می شود و آسیب های خود را نیز بر محیط دارد. او همچنین گفت: اما، ظروف یکبار مصرف پلیمری، حداقل شیوه جمع آوری و دفع زباله متفاوتی دارند و از ابتدا تکلیف مصرف کننده با آن ها مشخص است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف، به متوقف نشدن روند تولید ظروف یکبار مصرف پلیمری در دنیا اشاره کرد و گفت: امروزه، حتی در کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز، تولید ظروف یکبار مصرف از مشتقات پلیمری متوقف نشده است و کماکان ادامه دارد و شهروندان بنا بر سبک زندگی، شرایط اقتصادی و اجتماعی، و اولویت ها و دغدغه های خود کالای مورد نیاز خود را تهیه می کنند. او افزود: همانطور که یک نفر گیاهخوار است و مطابق باورهای خود، برای زندگی خود تصمیم گیری کرده و کالای مورد نیاز خود را خریداری می کند، در مورد ظروف یکبار مصرف نیز این سلیقه و سبک زندگی فرد است که او را به انتخاب یا عدم انتخاب یک نوع از کالا ترغیب می کند و نمی توان، با وجود حضور قاطع مصرف کننده، به این شکل مانع تولید و توزیع برخی کالاها شد.

حقگو با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بازیافت ظروف یکبار مصرف پلیمری، اضافه کرد: بحث بازیافت ظروف یکبار مصرف پلیمری در دنیا، موضوعی جدی است و ظروف قابل بازیافت در محیط زیست رها نمی شوند. او ادامه داد: اما متاسفانه، در ایران بازیافت ظروف پلیمری مغفول مانده است و اراده ای برای ایجاد تغییر از سوی دست اندرکاران وجود ندارد.

*متان، حاصل تجزیه ظروف یکبار مصرف گیاهی

مدیرعامل شرکت کاسپین پلاستیک، در مورد دغدغه های جهانی در مورد ظروف یکبار مصرف قابل تجزیه و بی خطر نبودن آن ها نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ظروف یکبار مصرف گیاهی، حین تجزیه در محیط زیست از خود گاز متان متصاعد می کنند که به عقیده بسیاری از فعالان محیط زیست، این گاز گلخانه ای نیز کماکان اثر تخریبی بر محیط دارد و باید چاره ای برای آن اندیشید.

سید علیرضا حقگو، در مورد صنعت ظروف یکبار مصرف گیاهی در ایران نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این صنعت در طی چندسال اخیر و با افزایش واردات تکنولوژی و مواد اولیه جدیدی از کشور چین، قوت گرفته است.

وی افزود: آزمایشات نشان داده است که برخلاف ادعای دست اندرکاران این صنعت، ظروف یکبار مصرف گیاهی به طور کامل قابل تجزیه نیستند و فقط با تشویش افکار عمومی، مانع هماهنگی و جلو رفتن پروژه تفکیک از مبدا ظروف یکبار مصرف و بازیافت و استفاده از آن ها در صنایع دیگر می شوند.

حقگو، تبلیغات علیه ظروف یکبار مصرف پلیمری را بازی بازاری واردکنندگان و دست اندرکاران ظروفی که گیاهی خوانده می شوند، دانست و گفت: اصولا، فناوری انبارداری و شرایط نگهداری ظروف گیاهی در ایران وجود ندارد و همین امر، حتی درصدهای پایین از مواد اولیه گیاهی را از نظر بهداشتی خطرناک می کند.

حقگو اشاره داشت: در شرایط رطوبت و گرمای هوا در نقاط مختلف کشور، این مواد به طور بالقوه فضای رشد باکتری ها و قارچ هایی هستند که برای سلامت مصرف کنندگان، خطرناک است.

در پایان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف، خطاب به مصرف کنندگان گفت: در حین مصرف، بیش و پیش از هر چیز، به پروانه ساخت و پروانه بهداشت ظروفی که تهیه می کنند، توجه داشته باشند، زیرا مستقیما با سلامت مصرف کنندگان در ارتباط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا