اخبار

مراسم معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه پایتخت برگزار ‌می‌شود/ معیارهای انتخاب چه بود؟

بسپار/ایران پلیمر  رئیس دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران خبر داد که با پایان بررسی پرونده‌های صادراتی، به زودی مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران برگزار می‌شود که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی متفاوت از سال‌های قبل و با حضور تعداد محدود اما با پخش زنده و مستقیم خواهد بود.

محمد لاهوتی، رئیس دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران، از نهایی شدن بررسی پرونده صادرکنندگان نمونه پایتخت خبر داد و اعلام کرد که برگزاری مراسم تجلیل از این صادرکنندگان اواخر بهمن یا اوایل اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ۵۵ پرونده ‌ثبت‌نامی در استان تهران، نهایتاً ۳۷ پرونده اعلام وصول شده و مدارک آن ارسال شده است، توضیح داد: پس از برگزاری جلساتی با حضور تیم کارشناسی، اکنون کار رسیدگی به پرونده‌ها به پایان رسیده است؛ بدین ترتیب، احتمالاً مراسم معرفی و تقدیر از این صادرکنندگان نیز تا پایان ماه جاری یا اوایل ماه آینده برگزار شود.

او افزود: البته اینکه چه تعداد از صادرکنندگان، نمونه و چه تعداد از صادرکننده شایسته تقدیر خواهند بود، در کارگروه اصلی که نمایندگان دستگاه‌های دولتی عضو آن هستند، تعیین تکلیف خواهد شد و بر اساس امتیازات کسب شده، صادرکنندگان نمونه استانی تهران مشخص خواهند شد.

لاهوتی گفت: با توجه به اینکه روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی ایران برگزار شده، برگزاری مراسم استانی هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع خواهد بود. اما این مراسم به گستردگی مراسم‌های برگزار شده در سال‌های گذشته نخواهد بود و به صورت محدود و با حضور چند تن از مقامات دولتی و صادرکنندگان نمونه برگزار ‌می‌شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران درباره معیارها و نحوه انتخاب صادرکنندگان برگزیده توضیح داد: در کل۹۰۰ امتیاز به عنوان معیار انتخاب در نظر گرفته شده و ۱۰۰ امتیاز نیز برای برخی رشته‌های تخصصی تعیین شده که در مجموع به یک هزار امتیاز ‌می‌رسد. بر این اساس، حجم صادرات صادرکنندگان در سال ۱۳۹۸، ۳۶۰ امتیاز کسب ‌می‌کند که البته در هر گروه کالایی، سرگروه مبنای امتیازدهی خواهد بود. برای مثال، اگر سه صادرکننده خشکبار هر یک به ارزش۱۰ میلیون، ۷ میلیون و ۵ میلیون دلار صادر کرده باشند؛ در اینجا، صادرکننده‌ای که ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته ۳۶۰ امتیاز دریافت ‌می‌کند و در جایگاه سرگروه قرار ‌می‌گیرد و صادرات ۷ میلیون و ۵ میلیون دلاری، متناسب با آن ۱۰ میلیون، درصدی از امتیاز ۳۶۰ را دریافت ‌می‌کنند.

او افزود: همچنین ۴۰ ،۳۰ و۲۰ امتیاز نیز به صادرات در سال‌های ۹۷، ۹۶، ۹۵ اختصاص دارد که اگر صادرات صادرکنندگان در این سال‌ها، افزایشی باشد این امتیازات را دریافت ‌می‌کنند و اگر کاهشی باشد از کسب این امتیازات محروم ‌می‌شوند. هم‌چنین ۴۵۰ امتیاز باقیمانده نیز مربوط به برخورداری از گواهی‌های استاندارد، داشتن گواهی معتبر جهانی صادرات، گواهی‌های ایزو، تنوع در بازارها، عضویت در تشکل‌ها، گسترش بازارها و ماندگاری در بازارهاست که هر کدام امتیازات خاص خود را دارد و بر اساس آن جمع امتیازات به ۹۰۰ ‌می‌رسد، ۱۰۰ امتیاز نیز مربوط به مسایل تخصصی است. برای مثال در بخش میوه و تره‌بار، برخورداری از سردخانه ‌می‌تواند این ۱۰۰ امتیاز را کسب کند یا در برخی بخش‌ها این ۱۰۰ امتیاز به بسته‌بندی اختصاص پیدا ‌می‌کند.

لاهوتی با بیان اینکه کسب۴۵۰ امتیاز به علاوه یک، از ۹۰۰ امتیاز برای قرار گرفتن در معرض این ارزیابی ضروری است، ادامه داد: ممکن است در یک گروه کالایی، تنها یک صادرکننده ‌ثبت‌نام کرده باشد. در این صورت، این فرد باید علاوه بر ۴۵۰ امتیاز، ۱۰۰ امتیاز بیشتر نیز دریافت کند. اما اگر سه صادرکننده در یک گروه کالایی شرکت کرده باشند، کسی که بالاترین امتیاز را کسب کرده، انتخاب خواهد شد.

اکسپورتنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا