اخباراخبار ویژه

مهدی پورقاضی، مدیرعامل نیرومندپلیمرپارس: در حال کار روی بازیافت علمی هستیم

بسپار/ایران پلیمر مجموعه مهدی پورقاضی، 48 سال سابقه کار در صنعت پلیمر کشور دارد و کار را با تولید قطعات پلاستیکی آغاز کرده. پورقاضی به خبرنگار ما می گوید: از حدود ۲۳ سال پیش وارد مبحث کامپاندینگ شدیم و الان جزو شرکت‌های کامپاندساز در ایران هستیم. مشتری های ما بیشتر در صنعت خودرو، لوازم خانگی، بسته بندی و قطعات الکتریکی و … هستند.
تولیدات ما کامپاندهای پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی آمید، ABS و PC/ABS است. بیش از 120 نفر در مجموعه کار می کنند و یک بخش فعال پژوهشی هم داریم. صادرات ما در سال قبل ۳۲۰۰ تن بود و در سال 99 هدف گذاری بالاتری داشتیم که متاسفانه تا الان به آن نرسیده ایم. بازارهای هدف ما اروپا بود که آن را از دست دادیم. امسال توانستیم به بازار ترکیه (که قبلا هم با آن کار کرده بودیم) و قزاقستان راه پیدا کنیم. روی یک محصول زیست تخریب پذیر کار کردیم که فکر می کنیم جالب است و در حال کار روی بخش بازیافت علمی هستیم که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

بسپار- آیا شرایط اقتصادی موجود کشور روی فعالیت شما اثر مثبت داشته با منفی؟
پورقاضی: روی صادرات ما اثر منفی داشته. مشکلات ارتباط با خارج از ایران، مسایل بانکی و گمرکی، مشکلات حمل و نقل و بی انگیزگی مشتریان خارجی برای خرید از ایران، مهمترین عواملی هستند که مانع از افزایش صادرات ما شده است.
سیاست خیلی روی اقتصاد کشور سایه می‌اندازد. اگر که سیاست مداران ما به فکر اقتصاد مملکت باشند و بتوانند به یک توافق و تفاهمی با دنیا برسند، من فکر می کنم وضع اقتصادی ایران با سرعت خوبی می‌تواند برگردد؛ اما اگر همین وضع به خصوص ۵ سال اخیر ادامه پیدا کند، امید بسیار کم است.
بسیاری از سرمایه‌های ما، چه ارزی و ریالی و چه فکری و جوانان ما، کشور را ترک کردند یا دارند می‌روند. اینجا دیگر برای هیچ سرمایه‌گذار خارجی هم مناسب نیست. اگر تفاهم سیاسی با دنیا اتفاق بیفتد این شرایط می‌تواند عوض شود، در غیر این صورت وضع خوبی نخواهیم داشت.
کشورهای همسایه ما در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی کردند، حتی کشورهای کوچکی که مطرح نبودند و ما در این زمینه ها عقب رفتیم. بالاخره سیاستمداران ما باید معلوم کنند که می خواهند روی ایدئولوژی شان تمرکز کنند یا روی رفاه و معیشت مردم. اگر بخواهند روی ایدئولوژی پافشاری کنند ممکن است که همین وضع ادامه پیدا کند و منجر به باز هم پایین تر آمدن سطح معیشت مردم شود.
فاصله فناوری ما با دنیا دارد روز به روز بیشتر می‌شود به دلیل اینکه ما تمام ارتباطات خود را با دنیا از دست داده ایم. نه کسی علاقه به سرمایه‌گذاری دارد، نه کسی علاقه به انتقال تکنولوژی دارد، نه در داخل امیدی هست و یک جوری همه ما بلاتکلیف هستیم. این بلاتکلیفی ما و کارخانه های ما را دچار فرسودگی می‌کند. به طور کلی وضعیت خوبی نیست و متاسفانه من هیچ جنبه مثبتی را در شرایط فعلی نمی‌بینم. امیدواریم با انتخابات ریاست جمهوری، یک تغییری دیده شود که البته مطمئن نیستم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره  221 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا