اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ نانوفناوری نیرومحرکه پوشش های نوین

گرووه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  نانوفناوری نیرومحرکه اصلی در اختراع و ثبت پوشش های نوین بوده و در سال های اخیر، رشد چشم گیری در این صنعت داشته است. در بخش پوشش، شفافیت بالا، عاملیت جدید و کارایی با کیفیت بالا مورد نیاز است. کاربردهای اصلی نانوپوشش ها، محافظت در برابر یخ زدگی سطوح، آلودگی، تابش فرابنفش، حریق، باکتری، آبزیان و خوردگی است. این موارد، سالانه هزینه های بالایی را در زمینه نگه داری، تعمیرات و تعویض به صنعت تحمیل می کنند.

خواص منحصر به فرد:
فیلم های نازک و نانوپوشش ها در صنایع مختلف مورد استفاده واقع می شوند و مثال خوبی برای نمایش اهمیت فناوری نانو در صنعت فراهم می کنند. در مقایسه با پوشش های متداول، پوشش های بر پایه فناوری نانو، دارای عملکرد بهتر بوده و در زمان طولانی مقرون به صرفه تر هستند. با استفاده از موادی با ساختار نانو، خواصی از قبیل ضد میکروبی، طول عمر بالا، عایق حرارت، حفظ براقیت، دفع آب و گرد و خاک، سختی، مقاومت به خوردگی، تاخیراندازی شعله، پایداری در برابر تابش فرابنفش، بهبود بازده انرژی، ضد نقش و علامت و نوشتار، خودتمیزشوندگی، جذب رطوبت و خواص فیزیکی و شیمیایی بهبود می یابند.

درآمد جهانی:
تولیدکنندگان در سراسر جهان در حال استفاده از فناوری نانو به منظور بهبود محصولات تجاری و افزودن خواص جدید به محصولاتشان هستند. صنایعی از قبیل خودروسازی، ساختمان، پلیمر، سلول های خورشیدی، شیشه، روغن و گاز، به اهمیت نانوکامپوزیت ها و خواصشان از قبیل عملکرد بهتر و ذخیره و صرفه جویی هزینه ها، پی برده اند.

میزان رشد در بازار آسیا:
با افزایش تقاضا، رشد عظیمی در بازار نانوپوشش ها در قاره آسیا مشاهده می شود. بازار چین در حال رشد است و نانوذرات دی اکسیدتیتانیوم مورد مصرف در پوشش های خودتمیزشونده و اثر جلوه دهی شان، در سایر مناطق آسیا، مورد تقاضا قرار گرفته اند. دولت حمایت زیادی را در این زمینه به این مناطق ارائه می دهد.
بازارهای اصلی:
بازاهای اصلی برای نانوساختارها عبارتند از:
• پزشکی
• خوراکی
• نساجی – چرم
• پوشش¬های دریایی
• آّب
• الکترونیک
• فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان
• خودروسازی – حمل و نقل
• ابزار و مهندسی
• انرژی

نانوپوشش ها در صنعت ساختمان و حفاظت از نما
نانومواد به صورت ویژه برای حفاظت از سطح سازه های مختلف مانند شیشه، بتن، سنگ آهک ماسه ای یا مرمر در برابر تاثیرات محیطی مانند آب، خزه، جلبک و روغن، و هم چنین بازدارندگی خوردگی برای سازه های فلزی استفاده می شوند. انواع پوشش های سطوح با قابلیت بهبود خواص و ایجاد سطوح آبدوست، آب گریز و … به صورت تجاری در دسترس هستند.
پوشش های محافظتی با قابلیت دفع آلودگی و کاتالیست های نوری در صنعت ساختمان سازی و صنایع محافظت از سازه های برونگاهی بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. تجمع آلودگی در نماهای خارجی ساختمان ها، مشکلات زیادی را در مورد نگه داری از ساختمان به وجود می آورد. به طور کلی، پاک سازی سطوح چنین ساختمان هایی با استفاده از مواد شوینده، سایش و آب پرفشار انجام می شود. این فرایندها معایبی از قبیل استفاده از مقادیر بالای مواد شوینده شیمیایی، صرف انرژی زیاد بوده و هزینه بسیار بالایی را تحمیل می کنند. از این رو، استفاده از پوشش های خودتمیزشونده مطلوب است.

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجو دکتری رشته مهندسی رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 217 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که به زودی منتشر می شود، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا