اخبار

نگاه پتروشیمی جم به بازارهای ترکیه و اروپا پس از اتمام تحریم‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، طبق گفته‌ی یک منبع خبری در استانبول، شرکت پتروشیمی جم در ایران (JPC) امیدوار است با لغو تحریم‌های اعمال شده‌ی هسته ای، صادرات محصولات پلی الفینی خود به آسیا و اروپا را 20 تا 25 درصد افزایش داده و علاوه بر این، دسترسی خود به فناوری‌های نوین را ارتقا بخشد.

در تاریخ پنجم ماه دسامبر طی مصاحبه ای در نمایشگاه Plast Eurasia در استانبول با یکی از مقامات اجرایی JPC، مشخص شد که این شرکت امیدوار است که تحریم ها تا ماه ژانویه یا فوریه به طور کامل لغو شده و تعادل صادرات محصولات بسپاری این شرکت مجددا برقرار شود.

طبق گفته‌ی محسن فراهانی، مدیر بخش بازاریابی و فروش JPC در دفتر تهران، گذر از بازارهای آسیا تنها به لغو تحریم ها وابسته نمی‌باشد. این شرکت ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در چین را شاهد بوده چراکه این کشور از زغال سنگ و متانول به عنوان خوراک تولیدی پلیمرها استفاده کرده و نیاز این کشور به واردات را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

طبق خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر، دولت آمریکا پیش بینی می کند که تحریم ها علیه ایران تا ماه ژانویه سال پیش رو به طور کامل لغو شود. این خبرها در جراید ایران نیز منتشر شده است. به گفته‌ی محسن فراهانی، “ما هم می توانیم امیدوار باشیم که تحریم ها تا ماه ژانویه لغو شود هرچند که برخی از صاحب نظران انتظار لغو تحریم ها تا پایان ماه فوریه را دارا می باشند”.

فراهانی طی این مصاحبه اضافه کرد که JPC به اروپا به عنوان اولین اولویت خود نگاه کرده و پیش بینی می‌کند حجم صادرات به کشورهای این قاره از 4/4 میلیون پوند به 22 میلیون پوند افزایش یابد. انتظار می‌رود حجم صادرات به ترکیه به عنوان دومین اولویت، نیمی از این مقدار باشد. شبه قاره هند به عنوان سومین هدف در نظر گرفته شده، آفریقا در مقام چهارم قرار داشته هرچند که به دلیل زیرساخت‌های ضعیف فروش در این منطقه با چالش‌هایی روبرو خواهد بود.

لغو تحریم ها در واقع به بازگشت ایران به سامانه‌ی اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد. لغو تحریم ها امکان ورود مجدد شرکت‌های ایرانی به جامعه‌ی جهانی مخابرات مالی بین بانکی یا SWIFT، که سامانه‌ی انتقال پول در سراسر دنیا می باشد را فراهم خواهد کرد.

زمانی که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران در جریان بود، چین 90 درصد صادرات پلی الفین JPC را در سال 2013 جذب خود کرد. اما پس از محدود شدن برخی از تحریم ها در سال 2014 بازارهای جدیدی همچون آمریکای جنوبی و آفریقای شمالی برای JPC و 10 شرکت پتروشیمیایی ایرانی دیگر باز شده که این مساله باعث کاهش 75 درصدی سهم چین از JPC تا اواخر سال 2014 گردید.

طبق گفته‌ی فراهانی، برنامه این شرکت کاهش اتکا به بازار چین از 75 درصد به 50 درصد بوده که در حال حاضر محاسبات فعلا کاهش تا 68 درصد را نشان می دهد.

شرکت پتروشیمی جم ظرفیت تولید اتیلن بالغ بر 662 میلیون پوند در سال و تولید پروپیلن تا 331 میلیون پوند در سال را داشته و تولیدات لاستیکی و هم بسپار ABS نیز از سایر تولیدات این شرکت می باشد.

فراهانی اضافه کرد که لغو تحریم ها امکان دسترسی برای خرید تجهیزات بهتر و بیشتر را در جهت تجهیز سرمایه گذاری‌های آینده پتروشیمی جم نیز فراهم خواهد کرد. با توجه به گزارش منتشر شده از IHS بسیاری از شرکت‌های شیمیایی در سراسر دنیا به دنبال استفاده از فرصت‌های موجود در ایران می باشند. در حال حاضر ایران چهارمین کشور تامین کننده‌ی نفت و دومین کشور تامین کننده‌ی گاز به سراسر دنیا می باشد. طبق گزارش IHS قیمت اتیلن تولید شده در این کشور نسبت به سایر کشورها اندک بوده که پس از آن کشورهای عربستان سعودی و آمریکای شمالی قرار دارد. به صورت بالقوه، ایران قابلیت گسترش تولیدات اتیلن و پلی اتیلن خود تا 2/2 میلیون پوند تا 12 ماه پس از لغو تحریم ها را داراست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا