مقالات

هومن غریبی، مدیرعامل شرکت سنی پلاستیک: رشد صنعت پرینترهای سه بعدی

نمایشگاه سه سالانه میلان پلاست از بزرگترین نمایشگاه های اروپا و از مهمترین رویدادهای صنعت پلاستیک و رابر است. میلان پلاست 2015 طی پنج روز از پنجم تا نهم ماه می میلادی(19-15 اردیبهشت امسال) در 6 سالن بزرگ در مساحت 55 هزار مترمربع برگزار شد. طبق اعلام سایت نمایشگاه امسال 1584 غرفه دار در نمایشگاه حضور داشتند که این تعداد نسبت به میلان 2012 پنج درصد افزایش داشت. بیش از 50 هزار نفر از نمایشگاه امسال بازدید کردند که بیش از 33 درصد این افراد غیر ایتالیایی بودند. میلان پلاست بعدی 26 تا 30 سپتامبر دو سال دیگر برگزار خواهد شد. مهندس هومن غریبی مدیرعامل شرکت سنی پلاستیک از بازدیدکنندگان میلان پلاست با بسپار در مورد این نمایشگاه به گفت و گو نشست که حاصل آن را در این گزارش می خوانید.
وی نمایشگاه امسال را بزرگتر از نمایشگاه دوره های گذشته ارزیابی کرد و گفت طبق اطلاعیه نمایشگاه از این پس میلان پلاست، دو سال یک¬بار برگزار خواهد شد و 2016 موعد برگزاری نمایشگاه بعدی خواهد بود. آلمان و ایتالیا در این نمایشگاه پیشرو بودند. 60 درصد غرفه¬گذارها ایتالیایی بودند. همچنین شرکت¬هایی از آلمان، انگلیس، امریکا، فرانسه، اسراییل، تایوان، چین و پتروشیمی های عربستان و پتروشیمی جم ایران در نمایشگاه حضور داشتند.
وی در ادامه حال و هوای نمایشگاه را این¬گونه توصیف کرد: دستگاه¬سازی امسال نوآوری خاصی نداشت. اما ساخت قطعات پلاستیکی که در صنایع پزشکی کاربرد دارند، خصوصا بافت¬های بدن انسان مثل کلیه و کبد توسط پرینترهای سه¬بعدی و با استفاده از مواد سازگار با بدن انسان بسیار زیاد بود. غرفه¬های زیادی به پرینترهای سه¬بعدی با مقیاس و ظرفیت¬های متفاوت، اختصاص داشت. در واقع این دستگاه¬، از تک نمونه¬سازی خارج شده و نمونه¬سازی سریع با تیراژهای بالا توسط آن وجود داشت. از موارد استفاده آن نیز می¬توان صنایع موشکی، پزشکی و قطعات خودرویی را نام برد.
نوآوری دیگر در بخش finishing یا فرایندهای پس از ساخت قطعه برای تکمیل آن، درقطعات خودرو مثل داشبورد و سپر آن و لوازم منزل بود. از این فرایند پس از ساخت قطعه برای رنگ¬کاری¬های خاص آن استفاده شده بود. طی فینیشینگ داخل قالب، با لیزر بر سطوح قالب نقش¬های سه بعدی اعمال می-شود که باعث می¬شود محصول نهایی حس رنگ و چرم به مشتری بدهد؛ درحالی که تنها یک فرایند تزریق است. شرکت¬های آلمانی و ایتالیایی در این زمینه پیشرو بودند و ML-NGraning از جمله این شرکت¬ها بود. این تکنولوژی قیمت مناسبی نیز داشت، مثلا هر قالب متوسط رول فرمان 2000 هزار یورو قیمت داشت. بااین فناوری می¬توان با هزینه کم، محصول شکیلی به مشتری ارایه داد.
موضوع جالب توجه دیگر دستگاه تزریق رومیزی با ارتفاعی در حدود 60 سانتی¬متر بود که محصول را با دقت و سرعت بالا و تیراژ انبوه تهیه می¬کرد. این دستگاه میکرو تزریق برای تولید قطعات ریز 15 گرمی در مصارف فنی و پزشکی کاربرد دارد. شرکت¬های Boy و Babyplast از شرکت¬های ارائه¬دهنده این محصول بودند.برای مثال دستگاه تولید قطعات چرخ دنده را با 28 هزار یورو تحویل می¬دهند.
یکی از سالن¬ها مختص مواد اولیه بودکه شرکت¬های مهم پتروشیمی در آن حضور داشتند، البته پیشرفت خاصی را در این زمینه ندیدم. یکی از موضوعات جالب توجه در این زمینه در غرفه¬های آلمانی تزریق سیلیکون قابل مشاهده بود. گریدهای خاصی از سیلیکون در دماهای 300-400 سانتی¬گراد تزریق می¬شدند که در صنایع پزشکی و خودرو مانند کاپوت ماشین کاربرد دارند.
پرسما ایتالیا شرکتی فعال در زمینه مواد اولیه و دستگاه بود که درتزریق فوم نوآوری داشت. با استفاده از PP و بلوینگ ایجنت خط تولید چوب¬پنبه با ظرفیت تولید ماهیانه 40-50 میلیون را تهیه کرده بود.
صنایع ساخت میز و صندلی پلاستیکی یک ضرب با تزریق 1000-2000 تنی پلی کربنات ایده جالب شرکت¬های تایوانی و ایتالیایی بود. این ایده حاشیه سود و آینده خوبی دارد و محصولات تولیدی از آن شکل و شمایل بسیار زیبایی دارند و در استخرها، آلاچیق و آشپزخانه می¬توانند استفاده شوند.
هومن غریبی در مورد افت رتبه میلان پلاست و تغییر جایگاه آن با چاینا پلاس این¬گونه اظهار نظر کرد: یکی از دلایل اقبال زیاد به نمایشگاه چاینا عرضه محصولات با قیمت کم است که ناشی از فعال بودن چینی¬ها و حجم تولید بالای آن¬ها است. در صورتی که میلان پلاست از لحاظ وسعت نمایشگاه بزرگی نیست و امسال تنها چهار سالن داشت. اما شرکت¬های بسیار قدر در آن شرکت می¬کنند.
هدف از شرکت در چاینا پلاس تامین قطعه، قالب و خرید دستگاه است. اما حضور در میلان پلاست موجب آشنایی با تکنولوژی¬ها، روش¬ها و ایده¬های جدید و رصد روند و سمت و سوی حرکت در صنعت پلاستیک دنیا است. به نظر من اکنون این روند به سمت پرینترهای سه¬بعدی است.در واقع نمایشگاه-هایی چون میلان پلاست، K و NPE امریکا برای بررسی روند آینده صنعت مناسب هستند.
مدیرعامل سنی پلاستیک در مورد دستاوردهای نمایشگاه برای خود گفت: نمایشگاه برای من به عنوان یک صنعتگر، جایی برای جمع آوری اطلاعات، بنچ مارک و ارزیابی سطح شرکت خودم بود. از طرفی با شرکت¬های ایتالیایی و تایوانی وارد مذاکره شدیم و شاید با تعدادی از آن¬ها به نتیجه برسم.
حضور صنعتگران ایرانی نیز موجب می¬شود که روند حرکت صنعت در زمان حال را ببینند و اگر لازم است جهت¬گیری خود را عوض و اگر دنبال محصول و تکنولوژی جدید هستند آن را با تکنولوژی جدید جایگزین کنند، یا اگر می¬خواهند سرمایه¬گذاری جدیدی انجام دهند، در کارهای روز دنیا سرمایه¬گذاری کنند.در واقع نمایشگاه مکانی برای جمع آوری اطلاعات مناسب از بهترین منابع، جهت¬یابی و خرید تکنولوژی و دستگاه است. از طرفی می توان فهمید چه محصولی در دنیا خواهان دارد تا به سمت تولید و صادرات آن رفت.
غریبی در پایان ابراز امیدواری کرد که صنعتگران و تولیدکنندگان پلاستیک سالی حداقل در یک نمایشگاه حضور داشته باشند تا با جمع آوری اطلاعات و بررسی روند نمایشگاه، صنعت خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا