اخبار

مقاله ای از حمید رقمی/ ویتامین D، عاملی موثر در کاهش شدت بیماری و خطر مرگ درکووید- ۱۹

بسپار/ایران پلیمر تأمین ویتامین D به میزان کافی، می تواند  شدت (روند) پیش روی کووید- ۱۹ را کاهش دهد.
براساس یک تحقیق انجام شده، مقدار(حداقل) ۳۰ نانوگرم برمیلی لیتر ویتامین D درخون، عاملی برای کاهش کمبود شدید اکسیژن درخون و همچنین باعث کاهش مرگ و میردراثر ویروس کرونا است. ازاین رو  بخصوص برای افراد سالمند توصیه می شود که تأمین ویتامین D در بدن را بیشتر مورد توجه قراردهند. ویتامین D برای ساختار استخوان از اهمیت بالائی برخورداراست و جهت بی اثرسازی عفونت ها نیز نقش مهمی ایفا می کند. این ویتامین روی سلول های بخصوصی از سیستم ایمنی بدن موثر واقع می گردد که درمقابله با باکتری ها وویروس ها از جمله ویروس کووید ۱۹ دارای نقشی مهم می باشند.
براساس داده های موسسه روبرت کوخ درآلمان حدود ۱۵% از شهروندان بالغ(آلمانی) با یک کمبود ویتامین D ، یعنی کمتر از ۳۰ نانوگرم بر میلی لیتر خون مواجه هستند. همین داده ها حاکی ازآن است که حدود ۴۰% از بزرگسالان آلمانی دچار “فقر” ویتامین D می باشند.
یک مقاله علمی تازه منتشر شده توسط ژیلا مقبولی و همکاران او از دانشگاه علوم پزشکی تهران*، میزان ویتامین D در ۲۳۵ فرد مبتلا به کووید۱۹ را درطول بیماری مورد بررسی قرار دادند. بیماران مورد مطالعه قرارگرفته بین ۲۰تا ۹۰ ساله بودند که با عوارض ناشی از کرونا در بیمارستان بستری بودند.
(Zhila Maghbooli und ihre Kollegen von der Medizinischen Universität Teheran* )

کاهش مشکلات طی بیماری ومرگ و میر کمتر
بررسی های انجام شده توسط این گروه از محققین به سرپرستی ژیلا مقبولی حاکی ازآن است که آندسته از بیماران کرونائی که با یک کمبود ویتامین D (کمتراز ۳۰نانوگرم بر میلی لیتر خون) مواجه بودند، درکل عوارض بیشتری نشان دادند .این افراد که معمولاً دچار “فقر” اکسیژن درخون بودند، التهابات بیشتر(خونی) نیز نشان دادند. …” بیماران بیشتر از ۴۰ساله که به میزان کافی با ویتامین د تأمین بودند ، فقط ۹.۷ % فوت شدند ، درحالیکه در بیماران دارای کمبود ویتامین D این رقم حدود ۴۰% بود.” این بررسی ها همچنین نشان داد که ” بیمارانی که میزان ویتامین D در آنها بالاتر بود، از تعداد بالاتری لمفوسیت* (lymphocyte )در خون برخوردار بودند و این یافته نشان می دهد که کفایت درمیزان ویتامین D درخون ، عاملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بشمارمی رود ”
* لمفوسیت (lymphocyte ) نوعی از گلبول های سفید

=================================================

مصرف ویتامین‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را جدی بگیرید!
عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مؤثری در مبارزه با ویروس کرونا دارد. این سیستم برای عملکرد موفق به مقدار کافی ویتامین‌ و ریزمغذی‌های دیگر نیاز دارد. به گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود از مکمل‌های غذایی استفاده کنند.
صورتتان را با ماسک بپوشانید، از دیگران فاصله بگیرید، دست‌هایتان را به طور مرتب بشویید؛ اینها توصیه‌هایی هستند که مردم در سراسر جهان هر روز می‌شنوند. البته نکته مهم دیگری هم وجود دارد که به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود: تقویت سیستم ایمنی بدن.
آدریان گومبرت” بیوشیمیست است و در مؤسسه “لینوس پائولینگ” در دانشگاه ایالتی اورگان در مورد اهمیت مواد مغذی برای سیستم ایمنی بدن تحقیق می‌کند. او و همکارانش مقاله‌ای تهیه کرده‌اند که به طور خلاصه نتایج مطالعات مربوط به مواد مغذی مختلف و تأثیر آنها بر سیستم ایمنی بدن را شرح می‌دهد. یافته‌های او و همکارانش می‌تواند سلاح مؤثری برای مقابله با ویروس کرونای جدید باشد.
گومبرت به دویچه‌وله می‌گوید: “تمامی اقدامات انجام شده برای مقابله با ابتلا به ویروس کرونا مهم هستند اما اهمیت رژیم غذایی مناسب برای حفظ عملکرد موفق سیستم ایمنی را نباید نادیده گرفت، به ویژه در شرایط استرس‌زایی مانند حال حاضر “.

حفظ کارآیی خط‌ مقدم دفاع
آدریان گومبرت که به طور مشخص در مورد ویتامین دی تحقیق می‌کند، می‌گوید: “چند سال پیش گروه تحقیقاتی ما متوجه شد که  ویتامین دی، ژنی را فعال می‌کند که مسئول رمزگذاری یک پپتید ضد میکروبی است. چنین پپتیدهایی نقش مهمی در مکانیسم دفاعی بدن ما دارند و هنوز به طور کامل شناخته شده نیستند. ویتامین دی در تنظیم فعالیت سایر ژن‌های مرتبط با ایمنی بدن هم نقش مهمی برعهده دارد.”
یک رژیم متعادل و متنوع تمام مواد لازم برای سلامت بدن را تأمین می‌کند
کمبود ویتامین دی می‌تواند شکافی در خط مقدم دفاع از بدن ما ایجاد کند و راه را برای ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها هموار کند. در حالی که اگر این خط دفاعی درست عمل کند، بدن انسان توانایی بسیار زیادی برای دفاع از خود دارد.
به عنوان مثال ویروس و باکتری‌ها ابتدا باید از پوست و غشاهای مخاطی عبور کنند تا وارد بدن شوند. آنها اگر موفق شوند با فاگوسیت‌ها مواجه می‌شوند که پروتئین‌های ضدمیکروب هستند و با التهاب، به حضور مهاجمین واکنش نشان می‌دهند. تا اینجا مکانیسم‌ دفاعی غیر اختصاصی بدن فعال شده است که اگر پاسخ ندهد مرحله بعد، یعنی دفاع تخصصی شروع می‌شود.
این دفاع تخصصی در مورد ویروس کرونا اینگونه است: لنفوسیت‌ها ویروس را تشخیص می‌دهند و شروع به تولید پادتن می‌کنند. این پادتن مانند تک‌تیرانداز حرفه‌ای به نبرد مهاجم می‌رود.
فعال شدن این فرایند تنها در صورتی ممکن است که سیستم ایمنی بدن درست عمل کند. در این فرایند ویتامین  C هم اهمیت شایانی دارد. به عنوان مثال این ویتامین در واکنشی که به آن “رادیکال‌های اکسیژن” گفته می‌شود، مورد نیاز است. این رادیکال‌ها توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند و سلاح دیگری برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند.
ویتامین C در تولید آنتی‌بادی‌ها هم مشارکت دارد. بدون آنتی‌بادی بدن نمی‌تواند از پس ویروس کرونا برآید.

=============================================

ویتامینD و مروری کوتاه برمهم ترین های مرتبط با آن :

ویتامین D، ویتامینی مشهور به “هورمون خورشید”

۱- ویتامین D واهمیت آن برای سلامتی
از دهه ها پیش ارزش و اهمیت ویتامین D برای سلامتی استخوان وبیماری های مرتبط با آن شناخته شده است .تا قبل از کشف آنتی بیوتیک ها حدود یکصد سال پیش، استفاده از”نیروی خورشید” نیز به عنوان یک شفا دهنده طبیعی برای بیماران مبتلا به سل، تجویز می گردید.امروزه ولی می دانیم که این “شفادهنده”(خورشیدی)، چیزی جز همان ویتامین D نبوده است،  ویتامینی که آثار آن در تقویت سیستم ایمنی بدن، به دفعات به اثبات رسیده است.
مطالعات پزشکی متعدد  نشان داده اند که کمبود ویتامین D در بدن به فاکتوری مهم در ایجاد بیماری هائی مانند مالتی پل اسکلروز(ام اس )دیابت نوع آ، روماتیسم و برخی از بیماری های عفونی مانند سل، سرماخوردگی و… می باشد.
همچنین انواعی از سرطان ها، برخی از بیماری های استخوان، فشارخون، بیماری کرونر قلب دراثر کلسترول پائین (از نوع دانسیته کم) مشهور  به (LDL-Cholesterin )، دیابت نوع ۲، بیماری های مرتبط با ماهیچه ها، دِمانس، پارکینسون و… و بدین ترتیب  ” کلکسیونی ” از انواع بیماری ها نیز کم وبیش مرتبط با ویتامین D تشخیص داده شده اند.
“گروه های خطر” که دراکثر موارد با کمبود ویتامین د مواجه هستند :
– افرادی که بندرت زیر نورخورشید بسر می برند ، مانند بیمارانی با بیماری های زمینه ای که مدت طولانی تحت مداوا در کلینیک ها وبیمارستان ها هستند.
– افراد دارای پوست های تیره که ملانین موجود درپوست آن ها به عنوان فیلتری در مقابل نور خورشید عمل می کند.
– افراد مسن که پوست آن ها به علت ضخیم تر، شکننده تر ودارای چین و چروک های بیشتربودن ،کمتر قادر به جذب نورو تولید ویتامین  D می باشد.
– افراد ی که به دلایل فرهنگی و رعایت سنت ها معمولاً بصورت پوشیده تر در فضای باز تردد می کنند.
۲- ویتامین D و چگونگی ایجاد آن در بدن
ایجاد (یا سنتز) ویتامین D  در بدن  به کمک  اشعه اولتراویولت (و گرمای) نور خوشید.

“مسئول ” تولید ویتامین D در نورخورشید، انحصاراً بخش  UV-B (280–۳۱۵ nm ) آن است . این بخش البته (فقط) بین ۲تا۱۰% از کل اشعه اولتراویولت  ِنور خورشید را شامل می گردد. بخش مهم و غالب این اشعه ازنوع  UV-A   است که نسبتاً عمیق تر در پوست نفوذ کرده و گیرنده آن را با خطراتی از جمله ریسک بروز سرطان پوست مواجه می سازد.  بخش یووی بی(UV-B)ازتابش اولتراویولت خورشیدو نوعی ازکلسترول (۷-Dehydro-Cholesterol )درلایه خارجی پوست  (Epidermis) دریک سنتز فتوشیمیائی، ابتدا به یک ترکیب حدواسط از ویتامینD (Previtamin D3 )تبدیل می شود. این ترکیب که ناپایدار است،  سپس با عبور از چند مراحله دیگر و درنهایت ایزومریزاسیون به ( Cholecalciferol ) موسوم به ویتامین D3  تبدیل می شود. شدت (یا ضعف) و یا به عبارتی “کیفیت ” نور خورشید که از جمله مرتبط با فصول سال است وهمچنین(عمدتاً) زاویه تابش برپوستی که “قراراست” ویتامین د ایجاد کند، دراین پروسه تعیین کننده است،   بطوریکه در بامداد و همچنین درغروب و هم چنین در ماه های سرد زمستان، اگرهم بگوئیم که ویتامین D درپوست قابل سنتز است، یقیناً زیاد پربار نخواهد بود. عکس این مسئله نیز صادق است، یعنی  هر گاه شرایط برای ایجاد ویتامین D مناسب باشد  امکان ایجاد دوز های بیش از حد(بالا) وآسیب رسان  از این ویتامین  ایجاد می شود .دراین گونه موارد پوست با یک مکانیسم دقیق (ممانعتی)ویتامین D اضافه بر نیاز ایجاد شده را (بازهم به کمک نور)، تجزیه وبی خطر می سازد وبدین ترتیب میزان (حداکثری) ویتامین د تولید شده ازاین طریق، کنترل می شود.
حال می بایست ویتامین D3  تولید شده  به شرح فوق، دربدن به یک فرم آکتیو ویتامین د -هورمون (Calcitriol)  تبدیل گردد. برای این کار دو مسیر و مکانیزم متفاوت دربدن وجوددارد که ازتشریح جزئیات آن دراینجا صرفنظر می گردد.
۳- تأمین  ویتامین D مورد نیاز بدن
برای تأمین  این ویتامین  سه روش وجود دارد :
۱-۳- حمام آفتاب
انسان قادراست بخش قابل توجه ای ( حدود ۹۰%) از ویتامین D مورد نیاز خودرا از طریق تابش نورخورشید بر پوست ، پوشش دهد .یک انسان بالغ می تواند در شرایط مناسب تا ۲۰۰۰۰ واحد از این طریق بطور روزانه بدست آورد.
فاکتور های متعددی برای ایجاد ویتامین D از طریق نور خورشید تعیین کننده هستند.
این فاکتورها عبارتند از نوع پوست، نوع پوشش، استفاده (یا عدم استفاده) از کِرم های ضد آفتاب و… والبته شدت (یا ضعف) نورخورشید که خود نیز به عوامل متعددی از جمله فصول سال، آلودگی هوا و… بستگی دارد . دراین زمینه می توان گفت که در اروپا بین ماه های مارس تا اکتبر ، نور خورشید جهت تولید ویتامین D نسبتاً کفایت می کند. برای تأمین این ویتامین از طریق نور خورشید، توصیه می شود که سه بار درهفته هربار به مدت ۳۰ دقیقه در حدفاصل زمانی بین ساعت ۱۰( صبح) تا ۱۴  “آفتاب گیری” شود، مشروط به اینکه با حداقل پوشش متداول باشد، یعنی دست، بازو، ساق پاو صورت پوشانده نشده باشد.
دراروپای مرکزی و شمالی از اواسط ماه اکتبر تا ماه مارس، تأمین ویتامین د از طریق خورشید با مشکل مواجه می شود.
درهمین ارتباط لازم به اشاره است که (حتی) در مناطق “پر آفتاب” مانند افریقا، اکثراً بانوان بخصوص با پوشش های سنتی و مبتنی بر فرهنگ های آن مناطق، (معمولاً) دچار کمبود ویتامین D می باشند.
برای آگاهی از امکان بهره گیری از خورشید در تأمین این ویتامین روشی  به شرح زیر ، پیشنهاد می گردد.
طوری بایستید که پشت شما به نور خورشید باشد، حال و زمانی که سایه شما بزرگتر از خودِ شما است ، زاویه تابش کمتر از ۴۵ درجه است. دراین شرایط اگرچه که می توان به کمک تابش از نوع یو وی آ (UVA) “برونزه” شد. ولی  میزان تابش  خورشید از نوع یو وی بی (UV-B ) که برای ایجاد ویتامین D مورد نیاز است، کفایت نمی کند.
ضمناً به کمک “سولاریوم” نیز می توان به ویتامین D دسترسی پیدا کرد، مشروط به اینکه از روش معمول، یعنی تنظیم روی ایجاد یو وی آ استفاده نشده و بجای آن از سیستم ایجاد یو وی بی استفاده شود
توجه : تا یک ساعت پس از حمام آفتاب، نباید پوست با صابون شسته شود .

۲-۳- تغذیه
از طریق تغذیه می توان فقط به میزان حدود ۱۰% از نیاز بدن به این ویتامین را تأمین کرد.این ویتامین عمدتاً در ماهی های چرب مانند ماهی سالمون ، جگر ،  قارچ ها ی خوراکی ، تخم مرغ و به میزان محدودی در محصولات لبنی وجوددارد. انجمن آلمانی برای تغذیه ( به ثبت رسیده) (Deutsche Gesellschaft für Ernährung e. V) توصیه می کند که روزانه ۱۰۰۰ واحد ویتامین D مصرف شود .

۳-۳- مصرف ویتامین D  از نوع سنتزی  
میزان مصرف (داروی) ویتامن D معمولاً براساس وزن ، نوع و رنگ پوست، عوامل ژنتیکی و …تعیین می گردد . دربرخی از منابع برای افراد بالغ (درآلمان) تقریباً بین ۲۰۰۰تا ۴۰۰۰ واحد برای هرروز و برای خردسالان ۱۰۰۰واحد تجویز می گردد .این میزان می تواند بصورت روزانه یا دوبار درهفته باشد. معیارهای جهانی میزان نیاز (یا مصرف) روزانه ویتامین D برای افراد بزرگ سال را بین ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰ واحد (۱۵۰۰-۲۰۰۰ IU) توصیه می کنند.  حداکثر این میزان درسال ۲۰۱۸ برای مصرف روزانه ۱۰۰۰۰ واحد(۱۰۰۰۰ IU ) اعلام گردیده است که انجمن آلمانی برای تغذیه ( به ثبت رسیده) (Deutsche Gesellschaft für Ernährung e. V) زیاد با آن موافق نیست !
توجه : ویتامین D یک ترکیب محلول در چربی است و لذا باید به همراه غذا مصرف شود

 

وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا