اخبار

اختصاصی بسپار/ پوشش جدید برای حفاظت از تجهیزات فضایی در برابر تابش شدید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  با حمایت هایی NASA، پروفسور Shankar Narayanan، از اساتید رشته ی مکانیک و هوافضا در موسسه ی Rensselaer Polytechnic تلاش می کند پوشش جدیدی طراحی کند که بتواند از اشیای مختلف در برابر تابش شدید و نوسانات دمایی در فضا محافظت کند. این کار گام مهمی برای امکان سازی حضور طولانی مدت در فضا به شمار می رود.
Narayanan بیان می کند، همه ی موضوع این است که چگونه اشکال هندسی مختلف و مواد گوناگون بر ویزگی های نوری و گرمایی پوشش تاثیرگذار خواهد بود. راهی برای طراحی چیزی که بتواند این کار را انجام دهند وجود ندارد. Narayanan و گروه همراش به دنبال پلیمرها و فلزاتی هستند که بتوانند برای ایجاد چنین حفاظتی با یکدیگر هماهنگ باشند. آن ها نانو مواد مختلفی را مطالعه می کنند تا متوجه شوند که چگونه هندسه و ساختار مواد بر رفتار آن ها تاثیرگذار خواهد بود. Narayanan در این باره توضیح می دهد که، شما می توانید آجرهای ساختمانی را مجموعه ای از دانه ها، استوانه ها و الیاف نانومتری بدانید که در منار یکدیگر قرار گرفته اند و یک لایه را ایجاد کرده اند. با این وود شما می تواند رفتارهای جالبی را از آن ها ببینید که با سایر مواد متفاوت هستند.
مطالعات محاسباتی که در آزمایشگاه Narayanan صورت گرفته است نشان می دهد که در هندسه های مختلف، برخی مواد در مقایسه با پوشش هایی که در حال حاضر برای عایق سازی در فضا مورد استفاده قرار می گیرند، انعکاس بیشتری از خود نشان می دهند. او معتقد است که اگر مواد و هندسه ی آن ها بهینه سازی شوند پوشش ها می تواند از نظر مکانیکی مستحکم بوده و در عین حال بازتاب قوی نوری، عایق حرارتی و رسانای الکتریکی نیز باشد. در طول این تحقیق، Narayanan و تیم تحقیقاتی همراه او پوشش های چندلایه ای ایجاد می کنند که بر روی هندسه های مختلفی اعمال شده و برای بررسی عملکرد در محیط فضا مورد آزمون قرار می گیرند.
این تحقیق برای کاربردهای زمینی نیز می تواد مفید باشد چرا که متخلحل است. Narayanan بیان می کند که از این نوع پوشش می توان به عنوان فیلتر برای جداسازی آب و روغن، نمک زدایی از آب دریا، فرایندهای غذایی، کاربردهای زیستی و ذخیره سازی انرژی نیز استفاده کرد. از آن جایی که این پوشش ویژگی های نوری ویژه ای دارد، می تواند در نمای ساختمان نیز برای کاهش مصرف انرژی برای گرم کردن و تعادل هوا نیز استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا