اخبار

کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند آغاز به کار کرد/ نخستین تجربه برگزاری آنلاین در صنعت پلیمر و پوشش

بسپار/ ایران پلیمر صبح امروز پنجمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند در سایه تحولات جهانی تحت تاثر ویروس کووید 19 به صورت آنلاین آغاز به کار کرد.
دکتر نجمه میررضایی، دبیر کنفرانس پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، گزارشی از وضعیت برگزاری کنفرانس ارایه کرد. وی در بیان اهداف برگزاری پنجمین دوره اعلام کرد که انجمن بر آن بوده تا با طرح ریزی چهار بخش مستقل موضوعی، دغدغه های صنعت آمیزه سازی (کامپاندینگ) را در صنایع تکمیلی، پتروشیمی ها، صادرات، آینده پژوهی، نوآوری در افزودنی های این صنعت و ماشین آلات و تجهیزات آن را طی 50 عنوان سخنرانی که 17 گروه سخنران آن خارجی هستند، تحت پوشش قرار دهد.
دبیر علمی کنفرانس، دکتر حسین نازکدست هم از تفاوت این دوره با ادوار گذشته گفت و تاکید کرد که هر چند در دوره های قبلی ارایه مقالات و سخنرانی های آکادمیک و دانشگاهی وزن بیشتری داشته، در این دوره با دیدگاهی عملی تر و فنی تر، مشکلات تجاری و صادرات و سایر مسایل تخصصی صنعت آمیزه سازی مورد توجه قرار گرفته و با توجه به اینکه آنلاین شدن کنفرانس امتیاز مثبتی را برای حضور سخنرانان خارجی ایجاد کرد، در انتخاب محتوا روی کاربردی بودن مطالب تمرکز بیشتری شده است.

صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت خلف وعده کرد و در کنفرانس حاضر نشد.

دکتر بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی سخنران بعدی بود که صحبت های او در مسیر امیدزایی در اذهان مخاطبان با استقبال شنوندگان و ببیندگان همراه بود. او تاکید کرد که ناکارآمدی دولت ها از سر گذشته و فقدان نگاه آینده پژوهانه به نقطه ای رسیده که ادامه آن ممکن نیست و باید روندهای جدیدی در پیش گرفته شود. او توسعه آینده کشور را علم پایه و صنعت محور معرفی کرد.

مهندس مرضیه طهماسبی، رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی سخنران بعدی بود که جای خالی دکتر محمدی معاون وزیر و مدیرعامل NPC را پر کرد. او به طور مفصل از وظایف این دفتر در همراهی با صنایع پلیمر و پوشش گفت. او تاکید کرد که بومی سازی مواد در دستور کار پتروشیمی ها بعد از تحریم ها بوده و به طور مثال در زمینه تامین مواد اولیه ماسک از سال 92 با درخواست 3000 تنی یک شرکت به تقاضای 40 هزارتنی این روزها رسیده و نه تنها به جهت این افزایش تولید که از نظر اهمیت تامین داخلی ماسک در این روزهای کرونایی حایز نقش استراتژیک است.
وی در خصوص قیمت گذاری و تامین و عرضه که معضل همیشگی صنایع پایین دستی با پتروشیمی ها بوده هم گفت در صورت واقعی شدن تقاضای داخل کشور، آمادگی داریم چه با عرضه تولیدات و چه با واردات در کوتاه مدت و چه با برنامه ریزی تولید مبتنی بر تقاضا در درازمدت نیاز صنایع پایین دستی را تامین کنیم.
وی به نوسانان و جهش های ارزی از ابتدای سال هم اشاره کرد و آن را مسبب افزایش تقاضا دانست و گفت: در نیمه اول امسال مشخصا 28 درصد افزایش معاملات در بورس کالا روی محصولات پتروشیمی داشته ایم که اگر این افزایش نمایشی از افزایش تولید در کشور باشد، باید خوشحال باشیم. وی تلویحی این موضوع را رد کرد و آن را ناشی از تقاضای کاذب دانست.
در پایان هم همکاری تشکل ها از جمله اتاق تعاون و اتاق بازرگانی و سایرین را لازمه تنظیم بهتر بازار برشمرد.

دکتر سیاوش ملکی فر، معاونت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری که امروز میزبان گروه پشتیبانی و مدیریت کنفرانس بود با اعلام اینکه 5400 شرکت دانش بنیان تا کنون به ثبت رسیده، تعداد این شرکت ها را در میان اعضای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند 35 واحد اعلام کرد و شرح مفصلی از حمایت های این معاونت در راستای فعالیت دانش بنیان شرکت ها ارایه داد. همچنین از طرح جدید این معاونت برای لیزینگ و فروش اقساطی محصولات دانش بنیان خبر داد.

سخنران پایانی افتتاحیه، مهندس امید کوشکی رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند بود که به طور تفصیلی در خصوص چالش های صنعت مستربچ و کامپاند و راهکارهای کاهش آسیب صحبت کرد.
او آمار صادرات و واردات سال 97 (آخرین سال اعلام رسمی) را در بخش کامپاندهای برپایه پلی اتیلن 34 میلیون دلار در مقابل 8 میلیون دلار، و کامپاندهای برپایه پلی پروپیلن 57 میلیون دلار در مقابل 7/12 میلیون دلار و در بخش کامپاندهای پلی آمید با توجه به عدم تولید داخلی ماده اولیه این محصول در کشور واردات آن را بیشتر اعلام کرد.
رییس هیات مدیره انجمن در سه اسلاید زیر هم به توضیح مشکلات و پیشنهاد راه حل پرداخت:

 

گزارش کامل این کنفرانس را در نخستین شماره منتشر شده بسپار می خوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا