اخبار

گفت و گوی بسپار با امید رضایت، مدیرعامل و رییس هیات مدیره سایناپلیمر: هدف از راه‌اندازی این مجموعه خودکفایی در تولید استابلایزرها در کشور است

بسپار می نویسد، ایده‌ی تأسیس شرکت سایناپلیمر در واقع در زمان تحصیل مدیرعامل این شرکت در دانشگاه جرقه خورد. در آن دوره وی کار تحقیقات روی مواد مختلف را آغاز و در نهایت سال 1390 شرکت سایناپلیمر را با تولید انواع استئارات‌ها و استابیلایزرها تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار داد. در حال حاضر 6 نوع استئارات در سبد تولیدی محصولات این مجموعه قرار دارد، شامل استئارات کلسیم و روی که به عنوان روان کننده‌های داخلی و خارجی در پلیمرها در واحدهای تولیدی پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی، استئارات منیزیم که در پلیمرهای

ABS

، استئارات باریم که در تولید استابیلایزرهای پایه باریم، استئارات سرب به عنوان روان‌کننده که هم نقش استابیلایزر و هم روان‌کننده را دارد و استئارات سدیم که در مواردی که استفاده از سرب ممنوع است مثل موارد بهداشتی کاربرد دارد.

 

رضایت: حدود 12 نوع استابیلایزرهای پودری تولید می‌کنیم که براساس نوع پایه به گروه‌های سربی و غیرسربی تقسیم‌بندی می‌شوند. این استابیلایزرها موارد کاربرد بسیار زیادی دارند از جمله در لوله و ‌اتصالات، دیوارپوش، در و پنجره‌های UPVC، ورقه‌های فومیزه، چوب‌پلاست و روکش کابل.

یک سری استابیلایزرهای کلسیم و روی تولیدی داریم که برای مصارف بهداشتی که امکان استفاده از سرب نیست به‌کار می‌رود. استابیلایزرها خودشان از چند جزء تشکیل شده‌اند و استئارات یکی از اجزای تشکیل دهنده استابیلایزرها هستند. استابیلایزرها کارشان پایدارکننده حرارتی است و از پلیمر پی‌وی‌سی محافظت می‌کنند.

 

بسپار – در بحث پایدارکننده های PVC برای پروفیل های پنجره و در، چه ویژگی های مشخصی انتظار می رود؟

رضایت: مهم‌ترین ویژگی‌ ای که استابیلایزرهای مخصوص در و پنجره UPVC باید داشته‌باشند خواص نوری است، این نوع محصولات باید در مقابل تغییرات جوی و گرم و سرد شدن هوا و باران‌های اسیدی مقاوم باشند. این استابیلایزر باید مقاومت حرارتی مناسبی داشته باشد تا بتواند از لحاظ سفیدی و رنگ محصول، خواص پروفیل را حفظ کند. یک‌سری خواص هم هستند که پروفیل طی طولانی‌مدت باید آنها را حفظ کند و بسیار مهم است. این خواص در طی فرآیند تولید قابل تشخیص نیست و در درازمدت خودش را نشان می‌دهد مثلا پروفیل در طولانی مدت نباید سیاه شود. خواص نوری هم باید داشته باشند که به خواص استابیلایزر و تیتانی که افزوده می‌شود بستگی دارد.

 

بسپار- در مورد لوله و اتصالات چه طور؟

رضایت: در بحث لوله های فاضلاب نیز استابیلایزر برای پایداری مقاومتی حرارتی و شکل‌پذیری آن به‌کار می‌رود که در دامنه متفاوت از 2 تا 5 درصد به آن اضافه می‌شود و مقدار افزودن آن بستگی به نوع محصول دارد. افزودن استابیلایزر به پلیمر پی‌وی‌سی باعث افزایش مقاومت آن تا 200 درجه سانتیگراد می‌شود تاحدی که 30 الی 40 دقیقه در دمای 200 درجه تخریب نمی‌شود و شکل لوله را حفظ می کند.

یکی دیگر از کاربرد استابیلایزرها در صنعت کامپوزیت های چوب/پی‌وی‌سی (چوب‌پلاست) و ورقه‌های  فومیزه پی‌وی‌سی است. فکر می‌کنم با توجه به مقایسه فنی و کیفی نمونه‌های داخلی و خارجی موجود در بازار ایران، کشورمان در این صنعت دیگر کاملاٌ خودکفا شده است و احتیاجی به استابیلایزرهای خارجی احساس نمی‌شود. حداکثر نیازی که می‌تواند وجود داشته‌باشد زیر 15% است. شرکت‌های داخلی در این زمینه خوب کار کرده‌اند یعنی محصولات درحد کیفیت استاندارد می‌باشد. در حال حاضر حدود 85% استابیلایزرهایی مورد استفاده در کشور ایرانی است.

 

 

(ادامه دارد …)



 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 179 ام ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه منتشر شده است بخوانید.




در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا