اخبار

گفت و گوی بسپار با بهناز کاموسی، رییس اداره صنایع شیمیایی و پتروشیمی سازمان توسعه تجارت: انسجام و برنامه ریزی، کلید قفل صادرات است

بسپار/ ایران پلیمر- در خصوص خواست های بخش خصوصی از دولت با مهندس کاموسی  در سازمان توسعه تجارت و با محوریت صادرات گفت و گو کردیم. وی ما را در دفتر خود پذیرفت تا درباره­ ی روند انتخاب صادر کنندگان نمونه، مطالبات بخش خصوصی از دولت و راه حل هایی برای رفع مشکلات بخش خصوصی در صادرات، تامین خوراک اولیه پلیمری و دیگر مسایل این حوزه با خبرنگار بسپار گفت و گو کند.

بهناز کاموسی، دانش آموخته مهندسی شیمی با گرایش طراحی صنایع نفت از دانشگاه علم و صنعت و هم اکنون رییس اداره صنایع شیمیایی و پتروشیمی سازمات توسعه تجارت است.

 

بسپار- سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات معمولا برای تعامل با صاحبان صنعت در بخش خصوصی از چه مکانیسم هایی استفاده می کند؟ با چه اهدافی؟

کاموسی:  شرکت های فعال در این حوزه به مرور شناسایی می شوند. ما با  ارتباط با انجمن ها و اتحادیه ها، به تدریج شرکت های فعال صادراتی را در این حوزه با معیارهایی نظیر میزان ارزش صادرات – که از گمرک استعلام می شود- و ورود به بازار های خاص یا بکر شناسایی می کنیم. به بیان دیگر، با غربال کردن  شرکت ها و رصد بازار، از شرکت های ارزشمند در جلسات میز سازمان به همراه انجمن های تخصصی  دعوت به عمل می­­آوریم.

هدف سازمان از اینگونه جلسات، پرداختن به تصمیماتی است که دربرگیرنده منافع ملی و البته حل معضلات بنگاه ها باشد. مثلا انسجام بخشی به انجمن ها، تقسیم کار بین بنگاه ها و انجمن ها و دولت، تبیین چشم انداز و برنامه صادراتی. همچنین بیان تصمیماتی که منجر به بهینه سازی صادرات شده و یافتن راه حل برای مشکلاتی که می­تواند در روند صادرات خلل ایجاد کند مانند تعرفه های ترجیحی، استرداد حقوق مالیاتی، مسائل بانکی و... از دیگر اهداف این جلسات است.

 

بسپار- در این جلسات معمولا مطالبات بخش خصوصی چیست و چند درصد محقق می شود؟

کاموسی: یکی از موضوعات ثابت مطرح شده در جلسات، تامین خوراک پلیمری توسط پتروشیمی هاست. از آنجاییکه بنگاه ها سرمایه در گردش کافی ندارند، هنگام تعطیلی یا غیر فعال شدن یک واحد پتروشیمی، شیرازه ی برنامه تولید و به تبع آن صادرات آنها از هم می­پاشد. سابق بر این نهادی به نام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران مسوولیت انسجام تامین خوراک و تکمیل این زنجیره را برعهده داشت اما با خصوصی شدن مجتمع های پتروشیمی، آنها عمدتا منافع خود و سهام دارانشان را بر منافع ملی ترجیح می دهند. همچنین برخی از گرید های مورد استفاده باید با هماهنگی لازم از محل واردات تامین شود که بعضا برخی از مشکلات به انتهای زنجیره تولید یعنی صنایع تبدیلی منتقل نشود.

البته با تلاش های رییس سازمان به عنوان قائم مقام وزیر صنعت، یک محیط تعاملی برای ابراز مشکلات و تحقق مطالبات ایجاد شده که در آن از طرف های مقابل نیز دعوت می­شود و درصد زیادی از مطالبات از این طریق پیگیری و حل و فصل می­شود.

طبیعتا افراد باید در حضور مقامات پاسخگو باشند. یکی از مشکلاتی که اخیرا در میز مطرح شده، استرداد مالیات (صادرکنندگان) است که نماینده وزارت اقتصاد جوابگوست و در غیر این صورت از طریق دفاتر سازمان قابل پیگیری و حل و فصل است.

برای بهینه سازی تصمیمات و تسریع روند حل مشکل، در جلسات سازمان تقسیم بندی استانی صورت گرفته و بنگاه های مرتبط موظفند تا در آن حضور به هم رسانند. هرچند که تصمیم سازی ها در سطح استانی است اما این تقسیم بندی به تسریع روند حل مشکلات درون استانی و سپس انتقال مشکلات بزرگتر به سطوح بالاتر منتهی خواهد شد.

البته در گذر زمان نواقص این جلسات رفع می شود و گره های بیشتری باز خواهد شد.

 

بسپار- نقش تشکل ها را در امر صادرات و مطالبه گری تا چه حد موثر می دانید؟

کاموسی: قطعا نقش پررنگی در این زمینه دارند. در تمامی جلسات مشورت با تشکل ها  مد نظر است. البته با اشراف تشکل ها نسبت به مشکلات و حوزه تخصصی خود، این روند می تواند تسریع شود.

 

بسپار- به نظر شما آیا بخش خصوصی در انسجام درخواست ها و مسیرهای پیگیری آنها از بخش دولتی کاربلد است؟

کاموسی: خوشبختان NGO های بخش ما در صنعت پلیمر و شیمیایی و پتروشیمیایی از جمله اتحادیه های صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک ایران، انجمن صنفی تایر، لاستیک و انجمن رنگ و رزین فعالیت دیرینه ای در سازمان دارند و با مطرح کردن مشکلات در نشست ها به تسریع روند راهکار کمک شایانی می کنند.


(ادامه  دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 182ام ماهنامه بسپار که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا