اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر رضا گنجی، گروه صنعتی رازی: راز موفقیت برندها در چیست؟

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، گروه صنعتی رازی با تنوع تولیدات خود شامل چسب، تایر، صنایع غذایی، دارویی، دوده و سرمایه گذاری، از آن دسته شرکت هایی است که نور امید را نسبت به صنعت این مرز و بوم در دل آدمی می­ تاباند.

شرکت شیمیایی رازی دارای استاندارد ISO9001:2008 از شرکت QS سوییس است و در بخش لاستیک در آینده ­ی نزدیک ظرفیت آن به 170 هزار تن در سال خواهد رسید.

نام چسب رازی در ذهن همه ­ی دهه شصت و هفتادی ها خاطرات چسب­های مایعی را زنده می کند که در دوره­ای که امکانات سرگرمی و بازی­های جور واجور محدود بود، عالم کاردستی های خانگی را ممکن می کرد. شاید هنوز هم بوی این چسب­ها خاطرات کودکی را در ذهنمان زنده کند. بدون شک کمتر کسی را می توان یافت که جمله­ ی “همه راضی از چسب رازی” را نشنیده باشد. نامی که به حق برای ارج نهادن به زکریای رازی به این هولدینگ داده شده است.

محمدرضا گنجی، دکترای مهندسی صنایع دارد که گفت و گوی ما با وی انجام شد. خانواده گنجی پنج برادر هستند که این مجموعه را با همکاری یکدیگر بنیانگذاری کرده و پیش می برند.

دکتر رسول و مسعود گنجی هر دو دکترای مهندسی شیمی و مهدی و ماشااله گنجی دانش آموخته مدیریت بازرگانی هستند.

 

گنجی: سال 57 و در بحبوحه ­ی انقلاب ما در فکر تاسیس شرکت بودیم و به محض پیروزی انقلاب چسب رازی هم راه اندازی شد. قبل از آن چسب اوهو در بازار موجود بود که یک چسب وارداتی و آلمانی بود. خوشبختانه ما توانستیم جای آن را در بازار بگیریم. یادم هست زمانی که بچه بودم می­رفتم و برای مصارف خانگی چسب اوهو می­خریدم اما به لطف خدا برند رازی تا جایی در بازار جا افتاده که بچه­ های امروز چسب رازی می­خرند. آن زمان ما وارد کننده بودیم و چسب های موکت را وارد می کردیم. در واقع برای چسباندن موکت ها به زمین چسب لازم داشتیم و اکثر مشتریان ما هنگام خرید موکت­ ها چسب هم می­خواستند. در آن زمان آقای صادقی شرکت بارک که هنوز هم فعال است به ما چسب می­دادند اما  مشکلاتی به وجود آمد و چسب در بازار با کمبود مواجه شد. برادران من که شیمی خوانده بودند پیشنهاد دادند که چسب را خودمان بسازیم. به این ترتیب از چسب موکت شروع کردیم و دیدیم چسب در بقیه بخش ها نیز با کمبود مواجه است. به این ترتیب کم­کم چسب رازی با تولیدات متنوع شکل گرفت.

 

بسپار – چند خط تولید و با چه ظرفیت روزانه ای در اختیار دارید؟ چه نوآوری هایی در سالهای اخیر داشته اید؟

گنجی: ظرفیت تولید چسب های ما 20 هزار تن در سال است. سه خط تولید تیوب آلومینیومی داریم که 130 میلیون تیوب در سال تولید می­کند. در حقیقت سالانه به هر ایرانی 2 تیوب چسب می­فروشیم.

چسب های 1 2 3 تولید جدید ماست که نسبت به نمونه های موجود در بازار ارزان تر است و کیفیت بالاتری دارد و در ظرف سه ثانیه می­چسبد.

محصول جدید دیگر ما حشره کش بایوکیل است که مشخصات بسیار قابل توجهی دارد. این نوع حشره کش ها آب پایه هستند و گاز هنگام خروج از آن به کار نرفته  و به شکل افشانه­ای (پمپی) اعمال می­شود و خوراکی است یعنی در صورت اسپری شدن روی مواد خوراکی مسمومیت ایجاد نخواهد کرد. فرمولاسیون این حشره کش را از شرکت سوییسی جسموند خریداری کرده ایم.

همچنین خط تولیدی از تیوب های پلاستیکی داخل آلومینیومی(لمینت) ایجاد کرده ایم که در لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره کاربرد دارد.

 

بسپار- با توجه به گستردگی سبد محصولات، چسب رازی چه سهمی در بازار مصرف دارد؟

گنجی: بزرگترین کارخانه چسب، بزرگترین برند و بیشترین سهم بازار در کشور در اختیار چسب رازی است. البته در بخش های مختلف سهم ما متفاوت است. در بعضی بخش ها 25 درصد و در بعضی دیگر 90 درصد سهم بازار را در اختیار داریم.

 

بسپار- مواد اولیه خود را به چه شکل تهیه می کنید؟ سیاست شما در مقابل قیمت­ گذاری نامناسب پتروشیمی ها و دیگر مشکلات اقتصادی و بانکی چیست؟ چه راهکار هایی را برای رفع موانع در پیش گرفته اید؟

گنجی: قسمتی از مواد اولیه شامل حلال­ها و رزین ­ها را از پتروشیمی های داخل تهیه می­ کنیم و قسمت اعظم مواد اولیه ما وارداتی است. مشکل ما همان مشکلاتی است که همه ی صنایع امروزه با آن مواجهه هستند اما شاید چون شرکت بزرگتری هستیم و چرخش نقدینگی ما بیشتر است این مشکلات کمتر حس شود. اما تهیه ارز و گمرک و غیره مشکل ما هم هست. از آنجایی که ما هولدینگ رازی هستیم که چسب رازی هم بخشی از آن هولدینگ به شمار می­رود و 5 هزار کارگر دارد و در اقصی­نقاط کشور کارخانه داریم شاید توانایی بیشتری برای مقابله با مشکلاتی از این دست داشته باشیم.

 

بسپار-  نقش تشکل ها را در احیا و پیشرفت این صنعت چگونه ترسیم می کنید؟

گنجی: ما از ابتدا معتقد بودیم که وجود تعاونی تولیدکنندگان چسب برای این صنعت لازم و ضروری است و خود ما از همان 30 سال پیش که تعاونی آغاز به کار کرد جزو اعضای موسس و فعال و در برخی دوره ها عضو هیات مدیره بوده ­ایم و تمام تلاشمان را کرده­ ایم که تعاونی حفظ شود و بتواند راه گشای مشکلات و مسایل موجود باشد.

پرونده­های فراوانی در بحث تهیه مواد پتروشیمی و حلال­ها بوده که با کمک تعاونی مرتفع شده است و نتیجه مطلوب­تری نسبت به مراجعه­ ی یک فرد یا یک شرکت به تنهایی از طریق تشکل های فعال به دست خواهد آمد.

 

بسپار در بحث کیفیت و کنترل آن در مجموعه چسب رازی چه مواردی مورد توجه قرار می گیرد؟

گنجی: آزمایشگاه ما بسیار مفصل است و از فارغ ­التحصیلان رشته های مرتبط بهره می­برد و در دو بخش فعالیت می­کند. یکی آزمایش و تایید محصولات تولید شده و صدور اجازه­ ی بسته بندی و دیگری واحد R&D و تحقیق و توسعه­ ی شرکت که آزمایشگاه همکار اداره استاندارد نیز به شمار می­رود و برای شرکت­ های همکار پروژه های مختلف را انجام می­دهد.

 

بسپار- پویش حمایت از ایده های جدید با چه اهدافی در مجموعه شما راه اندازی شده و چه دستاورد­هایی داشته است؟

گنجی: این کمپین را با هدف کمک به جوانترها برای تبدیل ایده به واقعیت راه اندازی کرده­ایم و تا به امروز توانسته ایم ایده­های خیلی زیادی را به مرحله­ی تولید برسانیم. اگر توانایی آن را داشته ایم، خود ما تولید کرده­ایم و در غیر این صورت به همکاران معرفی کرده ایم تا در پروسه ی مربوطه قرار گیرد و به یک محصول تبدیل شود.

به شکل­های مختلف به راهنمایی و هدایت ایده­پردازان پرداختیم که برای سود آوری نبوده بلکه برای تشویق جوانان و تقویت شرکت های دانش بنیان بوده­است. تقریبا هفته­ای یک یا دو جلسه در این زمینه داریم. برای مثال هفته ی گذشته فردی فرمولاسیون بهتری برای پولیش فلز ساخته بود که از محصول تولیدی ما بهتر بود و کمک کردیم که در کارخانه ما شروع به تولیدکند و قطعا خود فرد را هم در صورت تولید انبوه در سود آن شریک می­کنیم.

 

بسپار- علت موفقیت برند رازی را در چه می دانید؟

گنجی: استمرار کیفیت خیلی خیلی مهم است. اعتقاد دارم اگر کیفیت کالای شما همیشگی و دایمی باشد مشتری هیچگاه به آن پشت نخواهد کرد. بارها به دلیل کمبود مواد اولیه درجه یک، تولید را متوقف کردیم و زیر بار تولید کم کیفیت نرفته ­ایم. استاندارد رازی همیشه استاندارد رازی بوده و مردم با اطمینان کالای رازی را خریداری می­کنند.

 

بسپار–   به چه کشور هایی صادرات دارید؟

 


(ادامه دارد…) 



متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  دوماهنامه پوشرنگ که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید. 





در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا