اخبار

گفت و گوی بسپار با محمدرضا شریفی، مدیرعامل شرکت درنیکاویژن آریا: در بازار سنتی، کمبود نقدینگی طبیعی است!

بسپار می نویسد، محمد رضا شریفی دانش آموخته رشته تحصیلی مهندسی شیمی و مدت 17 سال است که در صنعت رنگ و پوشش مشغول فعالیت است. او کار خود را در شرکت رنگسازی نقاشان شروع و پس از سه سال سابقه در تولید رنگ و پوشش، وارد بازار ارایه ابزار و تجهیزات تست و کنترل کیفیت رنگ و پوشش شده است و در حال حاضر به عنوان مدیر عامل شرکت درنیکا ویژن آریا مشغول به فعالیت است.

 

شریفی: سنجش، اندازه گیری، ارائه خدمات فنی و تخصصی در این خصوص اولین موضوع فعالیت شرکت درنیکا ویژن آریا از بدو تاسیس بوده و این شرکت با هدف ارائه ابزار و تجهیزات کنترل کیفی مورد کاربرد در صنایع: رنگ و پوشش، صنایع خودرو،  قطعه سازان و پیمانکاران مربوطه: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع سنگین (فولاد، مس و … )، لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی، صنایع آموزشی و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی،  فعالیت خود را معطوف به عرضه تجهیزات اندازه گیری و سیستم‌های قابل استفاده در: آزمایشگاه‌ها و ادارات کنترل کیفی، سالن‌های رنگ، امور مهندسی رنگ، ادارات تست صنعتی، واحدهای تحقیق و توسعه، خطوط تولید نموده است. این تجهیزات کمک شایانی در زمینه آنالیز، بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی انواع محصولات تولیدی به شرکت‌های سازنده می‌نمایند و محدوده وسیعی از ابزار سنجش قابل ارائه با دقت و کارایی مورد قبول در سطح بین‌المللی، تحت نظارت کارشناسان فنی این شرکت، متضمن تولید با کیفیت، کاهش هزینه های سربار، افزایش راندمان تولید، بهره‌وری بیشتر و استفاده بهینه از مواداولیه و نیروی انسانی کارآمد خواهد شد.

شرکت درنیکا ویژن آریا از چهار بخش جداگانه تشکیل شده است که به اختصار عبارتند از: واحد فروش، که این بخش بر پایه دانش فنی، سابقه، اطلاعات کامل و آگاهی از نیازمندی‌های مشتریان در راستای ارائه مشاوره فنی و تکنیکی به منظور حصول راه حل‌های جامع و عملی مشغول به فعالیت است. واحد خدمات فنی و سرویس پس از فروش، که این واحد با به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارامد آماده ارائه خدماتی نظیر پشتیبانی فنی، خدمات پس از فروش، نصب و راه اندازی محصولات ارائه شده و کالیبراسیون دوره‌ای تجهیزات خریداری شده توسط مشتریان این شرکت است. واحد تحقیقات فنی، که مسئولیت و ماموریت اصلی این واحد سازماندهی سمینارهای کاربردی و تکنیکی بر پایه آخرین دستاوردها و تحولات انجام شده در زمینه تجهیزات تست و کنترل کیفی، مکاتبه دوره ای با صنایع وابسته، ارسال اطلاعات برروزرسانی شده در این خصوص در قالب ارسال الکترونیکی اطالاعات، چاپ در نشریات و مجلات وابسته، دعوت از کارشناسان و مدیران فنی شرکت‌های سازنده در خلال نمایشگاه‌های و سمینارهای تخصصی است. واحد سرویس و تعمیرات، که وظیفه اصلی این واحد ارائه خدمات پشتیبانی برای هریک از تجهیزات ارائه شده توسط شرکت درنیکا ویژن آریا در طول مدت یکساله گارانتی و بازه زمانی ده ساله خدمات پس از فروش است.

 

بسپار- چه تجهیزاتی در سبد کالایی محصولات خود دارید و با چه شرکت‌هایی همکاری دارید؟

شریفی: شرکت درنیکا ویژن آریا به عنوان نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش محصولات کمپانی‌های مختلف در ایران است. کمپانی BYK-Gardner  آلمان، کمپانی PhoenixTM آلمان، کمپانی Just Normlicht آلمان، کمپانی Phynix آلمان، کمپانی Sheen Instruments انگلستان، کمپانی C+W Specialist Equipment انگلستان، کمپانی Wallace Instruments انگلستان، کمپانی Biuged Laboratory Instruments چین، کمپانی 3nh Technology چین، کمپانی Objectra AB سوئد، کمپانی DJH Designs کانادا شرکت‌هایی هستند که با آن‌ها همکاری داریم.

شایان ذکر است که کلیه محصولات ارائه شده توسط این شرکت دارای یکسال گارانتی و ده سال تعهد انجام خدمات پس از فروش است و راه اندازی و آموزش نحوه استفاده از دستگاه های پیچیده توسط کارشناسان این شرکت انجام خواهدشد.

همان‌طور که به صورت مختصر در قسمت ابتدای گفتگو ذکر شد این تجهیزات عمدتا به منظور تست و کنترل کیفیت انواع پوشش‌های آب پایه، حلال پایه و پودری در شرکت‌های تولید کننده رنگ، رزین، کامپوزیت و انواع پوشش‌های صنعتی به کار می‌روند.

بدیهی است که بدون در اختیار داشتن ابزار سنجش مناسب و دقیق امکان تولید محصول باکیفیت وجود ندارد. شاید درگذشته وجود دستگاه‌های سنجش آزمایشگاهی نیازی مبرم در این صنعت نبوده‌اند ولی با گذشت زمان، افزایش سطح آگاهی مصرف‌کننده، نیاز به رقابت با دیگر تولیدکنندگان داخلی و خارجی، تفاوت سطح انتظارات مصرف‌کنندگان و به‌روزشدن این صنعت همگام با دیگر رقبای خارجی همگی عواملی هستند که خود باعث ایجاد نیاز به تامین دستگاه‌های آزمایشگاهی در بین شرکت‌های تولید کننده رنگ شده اند.

شخصا به یاد دارم که در ابتدای ورود به این صنعت، هرگونه درخواست مبنی بر تامین ابزار مناسب آزمایشگاهی با مقاومت از طرف صاحبان این مشاغل مواجه می‌شد. شاید خیلی از خوانندگان محترم این مجموعه به‌یاد داشته باشند که حتا بسیاری از تست‌های اولیه و ضروری هر نوع از رنگ در موسسات تحقیقاتی و ادارات استاندارد وجود نداشتند و یا اگر هم دستگاهی در این زمینه وجود داشت بسیار قدیمی و گاها معیوب در این چرخه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خوشبختانه با رشد این صنعت و تغییر در رویکرد مدیریتی در قبال خرید دستگاههای آزمایشگاهی تست و کنترل کیفی رنگ، بسیاری از شرکت‌ها اندک اندک مبادرت به تجهیز آزمایشگاه‌های خود نمودند که خود با توجه به مرور زمان و تغییرات، متاسفانه مواجه به تحریم‌های جامع بین‌المللی، روند تجهیز بسیار از شرکت‌ها در این صنعت با آهنگی کندتر از روند جهانی آن در کشور ما صورت پذیرفت.

عامل کاهنده موثر دیگر دراین زمینه، کمبود نقدینگی با توجه به سنتی بودن این بازار است و هنوز هم متاسفانه بسیاری از مشتریان انتظار دریافت تخفیف‌های باور نکردنی رایج در صنعت تولید رنگ، خرج کردن چک‌های مشتریان و یا بازپرداخت دیون خود در طی بازه زمانی طولانی مدت را دارند. نکات مهمی که این دوستان هیچ موقع به آن توجه نمی‌کنند عبارتند از نقدی بودن کلیه مراودات و پرداخت‌های بین‌المللی، عدم ثبات قیمت ارز و دسترسی منابع بانکی به عنوان یک شرکت بازرگانی، عدم دسترسی به معافیتهای گمرکی و هزینه های بالاتر ترخیص کالا، نقدی بودن حوالجات ارزی از طریق صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به قیمت روز و نیز هزینه‌های بیمه، بسته‌بندی و حمل کالا به کشور همگی که بصورت تماما نقدی انجام‌پذیر است.

به هرحال، تمام این مشکلات، دغدغه‌های روزمره کلیه شرکت‌های بازرگانی در این خصوص است. گاهی اوقات در جلسات دوستانه و محافل گوناگونی چون نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا سمینارها و کنفرانس‌های مرتبط، دوستان و همکاران مرتبا در حال شکایت از وضعیت موجود در بازار هستند و عمدتا بزرگترین گلایه این دوستان از نبود رونق کار در این صنعت است. بسیاری از مشتریان نیز همگام با این دوستان، موکول نمودن نیاز به خرید به آینده یا بازپرداخت دیون خود را نیز با این مطالب درهم می‌آمیزند. 

در بسیاری از موارد هم شنیده‌ایم که صبر می‌کنیم ببینیم بعد از فلان مناسبت یا رویداد سیاسی چه تغییری در کشور اتفاق می‌افتد، بعد برای تامین نیازهای خود اقدام می‌کنیم. در این سالیان از این رویدادها و مناسبت‌ها بسیار دیده‌ایم و نتیجه هم تاکنون مشخص شده است. شخصا به این اعتقاد دارم که می‌بایستی در همان لحظه تصمیم‌گیری نمود و معطل آینده نباشیم چه بسا در بسیاری از موارد با توجه به عدم ثبات واقعی در بازار ارز، حواله‌ای به فلان شرکت خارجی ارسال نمودیم و روز بعد، قیمت بالاتر یا پایین‌تر از حد انتظار ما بوده است. شاید خیلی‌ها این را ضرر یا سود موقتی درنظر بگیرند، ولی به نظر بنده ضرر در به تاخیر انداختن کار و سود در انجام به‌موقع آن است.



(ادامه  دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 180ام دوماهنامه پوشرنگ که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا