اخبار

گفت و گوی بسپار با مدیران بهساپلیمر پارس/ طراحی و ساخت دستگاه نیدر غیرمتقارن برای نخستین بار در جهان

بسپار/ ایران پلیمر دکتر محمود بیات، رییس هیات مدیره و مهندس امیر شکیبانهاد مدیر بازرگانی شرکت بهسا پلیمر پارس از تازه های این شرکت برای خبرنگار بسپار گفتند: بیش از 10 عنوان ثبت اختراع موسسین و نیز حضور نخبگان علمی و اساتید دانشگاهی در این شرکت و استقبال مجموعه از دانش روز و تحقیق و توسعه سبب دریافت مجوز دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تاییدیه فناوری های پیشرفته شده است.  این شرکت ابتدا با هدف تولید و عرضه محصولات و مواد بیوپلیمری و نانو پلیمری خاص پا به عرصه تولید گذاشت و در ادامه با توجه به نیاز بازار و نیز ماشین آلات متمایز نسبت به سایر رقبا وارد فاز تولید مستربچ های رنگی، سفید و مشکی، افزودنی های پلیمری، آلیاژهای پلیمری و سایر کامپاندهای مهندسی شد.
تولیدات شرکت به دو بخش کلی تقسیم میشوند. بخش ماشین آلات و بخش محصولات
بخش ماشین سازی در زمینه تولید، بهبود، پایش و پالایش ماشین آلات تولیدی و نیز تکنولوژ های روز دنیا فعالیت دارند.
دستگاه نیدر (co-kneader) پیشرفته ترین دستگاه برای اختلاط پیوسته مواد خمیری و ویسکوز مانند انواع پلیمر ها، خمیرها، نانو مواد، انواع افزودنی ،مواد غذایی و … است. 
این دستگاه اولین بار در دهه 70 توسط یک شرکت اروپایی به نام Buss طراحی و روانه بازار شد و هم اکنون نیز دانش طراحی و ساخت آن در انحصار این شرکت است.
آخرین تکنولوژی معرفی شده برای اختلاط مواد پلیمری دستگاه نیدر است که در آن با استفاده از توان حرکت توامان چرخشی و رفت و برگشتی در اختلاط مواد پودری با پلیمرها بی نظیر عمل می کند. کارآمدی فوق العاده این دستگاه صرفا در صنعت پلیمر، در مقایسه با اسکروهای تک و دو ماردون منجر به تولید مواد آلیاژی پلیمری بسیار با کیفیت شده که در بخش های مختلف صنعت از جمله صنایع اتومبیل سازی، صنایع غذایی، صنایع رنگ و رزین، صنایع کشاورزی، صنایع دارویی، صنایع الکترونیک و هوا فضا خودنمایی می کند.  
شرکت سوییسی BUSS با به کار گیری گیربکس چرخشی رفت و برگشتی و نیدر متقارن رفت و برگشتی تنها تامین کننده مجموعه کامل نیدر و گیربکس متناسب با آن است. 
یک شرکت چینی با کپی برداری از طرح شرکت BUSS به عنوان دومین تامین کننده نیدر رفت و برگشتی در جهان است که البته به سبب عدم بهره گیری از گیربکس مناسب، نیدر آن دارای درجه اطمینان به مراتب کمتری است. 
پیچیدگی ها و فواصل حرکتی بسیار نزدیک قطعات متحرک و ثابت دراین دستگاه منجر به عدم امکان مهندسی معکوس آن گردیده و هم اکنون با گذشت نیم قرن از ورود این دستگاه به صنعت هنوز هم هنوز از زوایای پنهان طراحی آن آشکار نشده و طراحی آن کماکان در انحصار شرکت BUSS قرار دارد. 
از آنجا که قیمت دستگاه نیدر در مقایسه با دستگاه های تک و دومارپیچ 10 الی 15 برابر بوده هزینه تعمیر و نگهداری به مراتب بالاتری دارد. همچنین با توجه به محدودیت های وضع موجود به راحتی قابل خریداری و ورود به کشور نیست. 
متخصصان شرکت بهسا پلیمر با هدف رفع نیاز کشور به دستگاه نیدر، پس از 6 سال مطالعه در زمینه اصول کار این دستگاه موفق شدند برای اولین بار به طراحی این دستگاه دست یابند و علاوه بر طراحی نیدر متقارن برای اولین بار در جهان اختراع (پتنت) نیدر غیر متقارن را به ثبت برسانند.
بر این مبنا شرکت بهسا پلیمر پارس به ثبت دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به درجه تکنولوژی های نوین توسط وزارت صنعت معدن و تجارت نایل آمد. 
باعث افتخار است که ذکر کنیم مراحل طراحی مفهومی تا تفصیلی این دستگاه طی شده و اولین دستگاه نیدر غیر متقارن طراحی و ساخته شده بر اساس این اختراع هم اکنون در شرکت بهسا پلیمر در حال کار می باشد و کیفیت محصولات کامپاند آن بسیار بالاتر از کامپاندهای مشابه تولیدی توسط دستگاه های دو ماردون و حتی نیدر مدل BUSS است. 
این دستگاه قادر است مخلوط های پودر و پلیمر حاوی حداقل 70 درصد پودر تولید کند به نحوی که کامپاندهای تولیدی قابلیت تبدیل به فیلم با ضخامت های مختلف از 50 الی 400 میکرومتر را داشته و مقاومت مکانیکی آن در مقایسه با فیلم نایلکس حاوی 100 درصد پلیمر بسیار مطلوب است. این در حالی است که کامپاندهای مشابه تولیدی توسط دستگاه های دو ماردون قابلیت تبدیل شدن به فیلم در سیستم باددهی را ندارند و مرتبا پاره می شوند که این امر نشان دهنده مقاومت مکانیکی ناچیر آن هاست.
با استفاده از دستگاه ساخته شده در شرکت بهسا پلیمر، مستربچ سفید حاوی 70 درصد اکسد تیتان تولید شده و پخش رنگ آن به اندازه ای ارتقا یافته که مصرف آن را نسبت به نمونه های مرغوب بازار به حد چشمگیری کاهش داده است. نمونه مستربچ سفید تولیدی این شرکت حتی در مصرف های بسیار پایین نیز قادر به تامین رنگ کاملا یکنواخت و بدون رگه در محصول نهایی است.
وی در بیان مزایای این فرآیند گفت: امتیازات این دستگاه به این شرح است: تعبیه پین ها در زوایای غیر متقارن، طراجی مارپیچ های منقطع غیر متقارن، نسبت طول به قطر بیش از 25، کاهش 50 درصدی مصرف انرژی
شکیبانهاد هم در ادامه صحبت گفت: دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت این دستگاه توان علمی و فناوری کشور عزیزمان را به سمع صاحبان تکنولوژی در دنیا خواهد رساند. 
در شرایط کنونی اقتصادی و بحران افت ارزش ریال در مقابل دلار ما تصمیم گرفتیم به دانش و تخصص خودمان تکیه کنیم و مانع از نشت دلار به خارج از مرزهای ایران عزیز شویم.
متاسفانه آنچه قابل ذکر است در این شرایط سخت تحریمی کنونی که تولید کنندگان نه برای ارتقای فنی خطوط تولید، حتی برای حفظ و نگهداری خطوط تولیدی حال حاضر خود نیز دچار مشکل هستند، ما توانستیم بالاترین تکنولوژی اختلاط در دنیا را به شکل بومی ارائه داده و از آن برای تولید و صادرات استفاده کنیم. 
اگرچه این تحریم ها انگیزه بیشتری برای خود اتکایی ما فراهم کرد اما آنچه غیر قابل اغماض است بی تدبیری مسئولین داخلی و بی توجهی به تولید است.
تولیدات این مجموعه عبارتند از: مستربچ های سفید، مشکی و رنگی در پایه های مختلف برای فرایندهای گوناگون تولیدی، مستربچ های افزودنی از جمله آنتی یووی، آنتی اکسیدانت، اسلیپ ایجنت و بسیار دیگر افزودنیهای عمومی و تخصصی، آلیاژهای پلیمری خاص برای مصارف خاص از جمله در مقاصد نظامی، مستربچ اکسو زیست تخریب پذیر که برای اولین بار در ایران تولیده است و مستربچ ها و کامپاندهای کربنات کلسیم 
در حال حاضر از محصولات این شرکت در کارخانجات برخی از کشورهای حوزه دریای خزر، عراق و افغانستان و پاکستان استفاده می شود ولی متاسفانه نوسانات ارزی و عدم ثبات قیمت باعث مشکلاتی در زمینه همکاری های برون مرزی شده است.
همه مستحضرند که در خصوص نوسانات ارزی، دولت با اتخاذ راهکار بسیار اشتباه دستوری کردن نرخ ارز و بستن بازار لطمه جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرد که در نتیجه موجب افزایش لجام گسیخته نرخ ارز و ورود حجم بسیار بالای نقدینگی به این حوزه شد و متقاضیان واقعی ارز که همانا تولید کنندگان و تُجار مواد اولیه تولید بودند را به زحمت انداخت.
از سوی دیگر دست های پنهانی در پتروشیمی ها با تزریق  های قطره چکانی، تعطیلی های بی مورد و بی موقع و عدم شفافیت باعث شدند قیمت مواد اولیه در بازار آزاد با تورم بی سابقه تا 400 درصدی در برخی گریدها مواجه شود.
به موارد فوق چند سودجوی محتکر هم اضافه کنید تا حال و روز این روزهای صنایع پایین دستی پتروشیمی روشن تر شود.
در شرایط کنونی چند راهکار عبور ازبحران کنونی مانند راهکارهای زیر و چند راهکار دیکر در دستور کار شرکت ما قرار گرفته تا بازار به تعادل و ثبات لازمه برسد:
• تزریق منابع تخصیص یافته برای طرح های توسعه ای به سرمایه در گردش
• ارزیابی های دوره ای کوتاه مدت در حوزه های مواد اولیه، بازار، تولید و فروش
• کاهش سطح ریسک پذیری ناشی از معرفی محصول جدید

با توجه به افزایش قیمت ارز، شرکت های خارجی مسیر سختی برای دستیابی به بازار ایران خواهند داشت و این ممکن است برای دوره های آینده مخاطره انگیز باشد.
این دوره ایران پلاست به نظر من جزو بهترین دوره ها از لحاظ نظم ثبت نام و جانمایی بوده که بر روی بستر اینترنت و درشرایط برابر برای همه انجام شد.
برای شرکت های نوپا مانند ما، عملکرد این بخش از نمایشگاه واقعا مایه ی دلگرمی بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا