اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی بسپار با مهران مدبری، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تجهیزات پلیمری ایران و مدیرعامل پارت پت: امسال صنعت ماشین سازی 30 تا 50 درصد رشد داشته است

بسپار/ ایران پلیمر شرق تهران یکی از قطب های اصلی صنعت پلاستیک است. از خیابان های آشنای آن که می گذری، در و دیوار پر است از نام های آشناتر. در آستانه غروب یک روز پاییزی به دعوت یکی از دست در کاران صنعت ماشین سازی به محل کارخانه پارت پت می رویم. اتاق کار مهران مدبری، با گلدان زیبای سبزی که از همان بدو ورود نگاهمان را خیره می کند و پنجره های بزرگ، می شود حدس زد که در روز چه آفتاب دلپذیری دارد. پدر و دختر به استقبال می آیند و دختر با دقت خاصی، ماسک را بر چهره پدر می نشاند. گفت و گویی نیست که با دغدغه روزهای کرونایی آغاز نشود.

انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تجهیزات پلیمری ایران وبگاهی ندارد و اطلاع رسانی در خصوص فعالیت های آن صرفا در قالب گفت و گوهایی است که هر از چند گاه با رسانه ها انجام می شود. ایران پلیمر نیز پس از مدتها بی خبری در گفت و گویی با یکی از اعضای هیات مدیره انجمن از روند امور در این انجمن پرسید.
مهران مدبری گفت: سیاست کلی انجمن، حمایت از اعضا و کلیه ماشین سازها در داخل کشور است. انجمن تلاش کرده در کل ایران جستجو کند و شرکت های سازنده ماشین آلات را پیدا کند. همین تعداد اعضای انجمن را نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داده و گروه های سازنده متنوع تری وارد انجمن شده اند. از فرآیندهای اصلی تا لوازم جانبی و آزمایشگاهی در صنعت پلیمر.

کار دیگری که کردیم این بوده که به کسانی که واحدها و کارگاه های خود را تعطیل کرده بودند، انگیزه شروع به کار مجدد بدهیم. تلاش کنیم تا با رفع مشکلاتشان این اتفاق بیفتد.

در وزارت صمت جلسات متعدد داشتیم و نسبت به معرفی توان ساخت داخل اقدام کردیم. اینکه چه توانایی هایی داریم را با تهیه و تنظیم جداول مختلف ارایه کردیم. به ما قول مساعد داده اند، هر چند تا امروز کاری انجام نشده است.

بسپار- درخواست مشخص شما از وزارت صمت چه بوده؟

مدبری: ما هیچ درخواستی نداشتیم و فقط توان خود را، نوع محصولات و کمیت و کیفیت آن را تشریح کردیم. اینکه در سال قادر به ساخت چه تعداد از چه دستگاه هایی هستیم و اعلام کردیم برای واردات مازاد این ظرفیت ها مشکلی نداریم. اینکه امروز کسی بتواند کارگاه خود را سر پا نگهدارد، فرصتی برای درگیر شدن در مسایل دیگر نمی دهد.

 

بسپار- در هماهنگی با سایر نهادها و سازمان های حمایتی آیا توانسته اید امتیازی برای اعضا به دست آورید؟

مدبری: بله ما با نهاد ریاست جمهوری جلساتی داشتیم که اگر کسی خواست خرید ماشین آلات داشته باشد بتواند از محل وام های کم بهره استفاده کند. متاسفانه البته با سختگیری هایی که هست فقط 10 درصد متقاضیان توانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند. با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم جلساتی داشته ایم. به شخصه معتقدم همه ماشین سازها در کشور واحدهای دانش بنیان هستند. انسانهای باهوشی هستند که باید تمام فنون اقتصادی، سیاسی و علمی و مکانیکی را بدانند. علم طراحی، علم مواد و مکانیک و امور مالی را مسلط باشند. جاهل بنیان نیستند و همگی دانش بنیان هستند. ولی شرایط اخذ عنوان دانش بنیان را طوری چیده اند که درخواست کننده خسته شود!

بسپار- در یکی دو سال اخیر محدودیت واردات و تخصیص ارز برای واردات قطعات احتمالا گریبانگیر سازندگان ماشین آلات هم بوده، اینطور نیست؟

مدبری: محدودیت واردات برای همه صنف ها بوده. به علاوه تغییرات شدید نرخ ارز که مشکل اصلی ماست. یعنی ارز نرخ ثابتی ندارد و ما هم برای قیمت گذاری مبنای مشخصی نمی توانیم داشته باشم.

من در واحد خودم فقط ده درصد قطعات وارداتی دارم ولی موضوع این است که همه خریدها از جمله فولاد، آلومینیوم، چدن، جک سازی و … متاثر از نرخ روز دلار و متغیر است. اینها که دیگر داخلی هستند. خود دولت قیمت اینها را مرتبا تغییر می دهد. با اینحال ما تلاش کرده ایم قیمت ها را ثابت نگهداریم و در برخی مواقع سود ما از 30 درصد تا 5 درصد هم افت داشته است.

ما خودمان قطعات وارداتی الکترونیکی داریم که یا با پست و یا با خطوط هوایی وارد می کنیم. اما در جریان هستم که دوستان که قطعات بزرگ مثل گریبکس وارد می کردند، امسال اقدام به ساخت کردند یا در مورد الکتروموتور همینطور. خیلی از قطعات مکانیکی و الکتریکی وارداتی تبدیل به ساخت داخل شد.

 

بسپار- پس می شود گفت که صنعت ماشین سازی کشور رشد خوبی را تجربه کرده …

مدبری: به نظرم نه تنها صنعت ماشین سازی که بقیه صنایع هم رشد داشته اند. یکی از نشانه های آن این است که ما هر سال آگهی استخدام داشتیم و در سالهای گذشته تعداد زیادی مراجعه می کردند، فرم پر می کردند و گزینش می شدند ولی امسال به طور جدی برای جذب کارگر و نیروی فنی مشکل داریم. خب معنی این اتفاق این است که افرادی که سال گذشته بیکار بوده اند امسال سر کار هستند. بی انصافی است اگر بگوییم رشد نداشته ایم. واحد خود ما 30 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و بقیه اعضا را هم مطلع هستم که تا 50 درصد رشد داشته اند.

 

بسپار- آیا فکر می کنید این رشد به افزایش تقاضا برای برخی قطعات بسته بندی و یکبار مصرف و … به واسطه همه گیری کرونا در دنیا و در ایران ربط دارد یا …؟

مدبری: ممکن است این هم باشد ولی دقت کنید وقتی درهای یک کشور بسته می شود، خود به خود رشد در همه بخش های داخلی دیده می شود. فقط مختص پلیمر نیست. درست است که کرونا توجه به محصولات بسته بندی مثل بطری ها، ظروف اسپری و … را رشد داده ولی از طرف دیگر با ضعیف شدن اقتصاد خانواده ها مصرف مواد غذایی و خرید پایین آمده. اما برآیند در هر حال برای صنایع مثبت بوده چون سهم واردات در بازار به سمت صفر رفته است. مثلا در بحث قطعات خودرو واقعا تولیدکنندگان این گروه رشد کرده اند. ما با انجمن های دیگر در ارتباط هستیم، انجمن قالب سازان از افزایش بسیار زیاد تقاضا می گویند. در لوازم الکتریکی و الکترونیکی همینطور … الان دو شرکت بزرگ تلویزیون ساز را باید پول پرداخت کنید، اسم بنویسید و در نوبت بمانید تا تحویل بدهند. لوازم خانگی هم که بسیار رشد داشته است.

ببینید مشکلات داریم بله. ولی رشد هم داشته ایم سخت کار کرده ایم.

 

بخش اول این گفت و گو را اینجا بخوانید

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا