اخبار

گفت و گوی بسپار با نیلوفر پنکار، نماینده انحصاری نمایشگاه K در ایران: یک شهر در خدمت یک نمایشگاه/ برای ویزا همین حالا اقدام کنید

 بسپار/ ایران پلیمر نیلوفر پنکار چنانکه خود می گوید 22 سال است که در بخش برگزاری رویدادها همکار مراکز نمایشگاهی آلمانی در ایران بوده است. در قالب مجموعه های مختلف، از اتاق بازرگانی ایران و آلمان تا امروز در فوژان راهبران آتی.

دفتر او در یکی از خیابان های مرکزی شهر راستش کمی با آنچه در ذهن دارم متفاوت است. ولی اتاقش همان است که باید باشد. با کلی روح سبز گیاهی و فرش و نقاشی دیواری که این یکی کنجکاوی ام را برمی انگیزد. می پرسم و برایم می گوید که به زبان خودمان یک کاردستی مادرانه است و او از طرح اندام فرزند کوچک 4 ساله خود در یکی از کلاس های “مادر و کودک” ساخته و قاب گرفته. حالا چشم مهمانان را می نوازد در دقایقی که به کار و بحث می گذرد.  

صحبت ما با نیلوفر پنکار اینگونه آغاز می شود:

 

پنکار: ما نمایندگی برخی مراکز نمایشگاهی آلمان از جمله شرکت نمایشگاه بین المللی دوسلدورف را بر عهده داریم. البته فوژان راهبران آتی شرکت نوپایی است. نمایشگاه K همانطور که می دانید، مهمترین نمایشگاه در عرصه صنایع لاستیک، پلاستیک و پتروشیمی محسوب می شود و بیست و یکمین دوره آن از 16 تا 23 اکتبر 2019 برابر با 24 مهر تا اول آبان خواهد بود.

در این نمایشگاه هر چیزی که به دنیای بزرگ صنایع لاستیک و پلاستیک مربوط می شود به شکلی نوآورانه در معرض دید مراجعه کنندگان قرار می گیرد و در واقع نمایشگاه K سکوی نمایش نوآوری ها است. به نحوی که اگر شرکتی ماشین آلاتی با نوآوری و خلاقیت در سال 2018 هم تولید کرده باشد، بدون شک آن را عرضه نخواهد کرد و در سال بعد یعنی  2019 و در نمایشگاه K از آن پرده برداری خواهد کرد.

 

بسپار- این نمایشگاه سه سالانه است و به نسبت سایر نمایشگاه ها در روزهای بیشتری برگزار می شود، 8 روز …

پنکار: بله، نمایشگاه سه سالانه است و در 8 روز برگزار می شود، البته خیلی از نمایشگاه های تخصصی تعداد روزهای کمتری را به خود اختصاص می دهند، ولی نمایشگاه K به دلیل وسعت این صنعت، اهمیت و تعدد آنچه که باید نمایش دهد، به ناچار تعداد روزهای بیشتری را به خود اختصاص می دهد که این خواست هم غرفه گذار و هم بازدید کننده است. این دلچسب بودن نمایشگاه برای دست درکاران این صنایع، عملا باعث شده که نمایشگاه K همچنان به عنوان بزرگترین نمایشگاه جهان شناخته شود.

 

بسپار- آیا این نمایشگاه هنوز بزرگترین است؟ در مقایسه با ChinaPlas  مثلا؟

پنکار: بله. در نمایشگاه های آلمانی زمانی که از صفاتی مانند بزرگترین، بهترین و یا شماره یک استفاده می شود، حتما این واژه ها واقعی و قابل لمس است و هرگز جنبه تبلیغاتی ندارد. البته در فضایی زندگی می کنیم که گاهی تولید کننده یا عرضه کننده ای خود را به عنوان بهترین و یا اولین معرفی می کند و ما نیز به عنوان مخاطب عام، اطلاع داریم که واقعیت ندارد. ولی در مورد نمایشگاه های آلمان سازمان های بین المللی و مسوولی هستند که اعداد و ارقام نمایشگاه های مشابه را در مقام مقایسه می گذارند و بررسی و مشخص می کنند که نمایشگاه K همچنان نمایشگاه برتر و شماره 1 در این صنایع است.

 

بسپار- در این دوره شاهد نمایش دستاوردهای چه تعداد غرفه گذار خواهیم بود؟ پیش بینی تعداد بازدیدکنندگان این دوره چگونه است؟

پنکار: سال 2016 نمایشگاه با حضور 3293 غرفه گذار از 61 کشور برگزار شد که از این تعداد 2253 شرکت خارجی بودند از 60 کشور و 1040 شرکت هم آلمانی بودند. همینطور 232053 نفر متخصص (از 161 کشور) از نمایشگاه بازدید کردند که از این تعداد 164758نفر خارجی و 67295 متخصص آلمانی بودند. فضای اختصاص یافته نیز 262700 متر مربع بوده که 977,105 متر مربع در اختیار شرکت های خارجی قرار گرفت و 048,67 متر مربع هم در اختیار شرکت های آلمانی قرار داده شد.

نمایشگاه K همواره مورد توجه و اقبال بازدیدکنندگان ایرانی بوده است، ولی متاسفانه از 2016 با توجه به مشکلات و گرفتاری های متعدد کمی حضور آنها کمرنگ شده است. هشت شرکت ایرانی موفق شدند به عنوان غرفه گذار در سال 2016 در نمایشگاه حضور پیدا کنند و در این دوره به 11 شرکت افزایش پیدا کرده است اینجا ببینید و امیدوارم که همواره شاهد رشد غرفه گذاران کشور در بزرگترین نمایشگاه های جهان باشیم.

البته برای این دوره بعید می دانم که تعداد شرکت ها از این رقم بیشتر شود، البته تعدادی در لیست انتظار هستند، ولی متاسفانه به علت تاخیر در ثبت نام فضایی نیست که در اختیار آنها قرار بگیرد.

 

بسپار- گفته می شود کسانی که خود را وابسته به بخش حقوقی مسه دوسلدورف معرفی می کنند، با برخی از افراد در لیست انتظار تماس گرفته و در ازای دریافت مبلغی قول واگذاری فضا داده اند …

پنکار: این را اصلا قضاوت نمی کنم. البته برایم تعجب برانگیز نیست که از این قبیل کارها در آلمان هم بشود و جریان زندگی به من می گوید که هر کاری از هر کسی برمی آید!

من آن فرد را نمی شناسم، ولی از نمایشگاه K شناخت کافی دارم و محال است که نمایشگاه چنین اقدامی را انجام دهد. حالا نمی دانم آن شخص آلمانی چطور ادعای خود را عملی خواهد کرد. حتما در این خصوص با نمایشگاه صحبت می کنم و در این 22 سالی که با نمایشگاه های آلمانی کار می کنم، چنین چیزی را ندیده بودم و اگر هم مواردی بوده همگی با پاسخ منفی روبرو شده اند. در نمایشگاه هیچ فرقی میان غرفه گذار ایرانی، امریکایی، پرتقالی و یا هندی نیست و به همه یکسان نگاه می شود. خانم پتراکولمن (رییس نمایشگاه K و رییس مجموعه نمایشگاه های صنایع لاستیک و پلاستیک در دوسلدورف و آنچه که این نمایشگاه درسایر نقاط دنیا برگزار می کند) به شرکت های متقاضی ایران تا جایی که فضا داشته واگذار کرده و حتی در مواردی تاخیری ها را هم اجازه ثبت نام داده به دلیل شرایط خاص ما در کشور.

 

بسپار- روش ثبت نام و غرفه گذاری در نمایشگاه K دقیقا چگونه است؟

پنکار: در هر نمایشگاهی یک مهلت ثبت نام وجود دارد که متقاضی باید از یک تاریخ مشخص به سایت مراجعه کرده و به صورت آنلاین ثبت نام کند و این شیوه برای همه متقاضیان از هر کجای جهان یکسان است، چه غرفه گذار قدیمی باشد، چه جدید. همه باید ثبت نام کنند و جانمایی وجود ندارد. همه فرم درخواست پر می کنند. بعد از ثبت درخواست دو قسمت وجود دارد که مشخص می کند غرفه گذار قبلی است یا جدید. طبیعی است که غرفه گذار قدیمی اطمینان دارد که چون در دور قبلی حضور داشته پس اینبار نیز مشکلی برای جانمایی واحد او پیش نخواهد آمد ولی نمایشگاه به غرفه گذار اعلام می کند که اگر دور قبلی هر فضایی را در اختیار داشتید، دلیل نمی شود که امسال نیز همانجا را در اختیارش بگذارند و در این مورد هیچ تعهدی نیست. البته این اتفاق کمتر رخ می دهد و نمایشگاه تلاش می کند نهایت رضایت مشارکت کننده را حاصل کند. اینکه شرکت ها در K در محل های مشخصی هستند، احترام به غرفه گذار قدیمی است. در هر حال جانمایی را خود سیستم نمایشگاه انجام می دهد.

به روال معمول برای کسانی که غرفه خود را کنسل کنند، جرایمی وجود دارد و در نهایت بخش مربوط به قوانین و مقررات مشارکت حتما باید به درستی مطالعه شود.

 

 

بسپار- خانم پنکار مسه دوسلدورف در دوره گذشته و قبلتر ایران پلاست طی قراردادی با نمایشگاه ایران پلاست برگزاری بخش خارجی نمایشگاه را برعهده داشت. آیا در این دوره فعالیتی انجام شده است؟ مطلع هستید؟

پنکار: در نمایشگاه ایران پلاست و در همه نمایشگاه های دیگر کشورمان که در نوع خود مهم هستند، متاسفانه بخش خارجی ضعیف و یا حذف شده است و این موارد را در بخش صنایع ریلی، نفت و گاز و پتروشیمی، لجستیک و ساختمان هم می بینیم. تا آنجا که من در جریان هستم امسال در بخش خارجی ایران پلاست تا کنون فعالیتی از طریق مسه دوسلدورف انجام نشده است.

بسپار- مساله اخذ ویزا و زمان دریافت ویزا از سفارت آلمان در تهران، از مسایل سالهای اخیر بازدیدکنندگان ایرانی نمایشگاه است. آیا تسهیلاتی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه K وجود دارد؟

پنکار: وقتی با اهالی صنایع لاستیک و پلاستیک صحبت می کنیم، از نگاه آنها K  مهم ترین است، پس سفارتخانه باید اقداماتی را برای دریافت راحت تر ویزا انجام دهد. اما مشکل اینجاست که همین امر در مورد تعداد زیادی نمایشگاه های تخصصی در آلمان وجود دارد که همگی از برترین ها در دنیا هستند. خب این کار را سخت می کند. سفارتخانه همه را به یک چشم نگاه می کند و سختی دریافت ویزا هم بستگی به پارامترهایی دارد که گاهی متقاضیان در آن دخالتی ندارند، یعنی موقعیت و مناسبات سیاسی بحران هایی را ایجاد می کند که تاثیر گذار است. به هر حال باید تلاش خود را بکنیم. همواره با برگزاری جلسات حضوری تاثیر شرکت های ایرانی را بر اقتصاد آن کشور و تحکیم روابط اقتصادی که همه خواهان آن هستند را دنبال می کنیم و البته به طور سنتی هم آلمانی ها تمایل دارند که با ایران در زمینه های مختلف کار کنند.

شرکت های نمایشگاهی نه فقط در دوسلدورف بلکه سایر شهرها همه ساله در ماه آگوست از نمایندگان خود در سراسر دنیا نظرسنجی می کنند. روش های سفارتخانه ها و مصایب به طور مثال ما را به انجمن صنعت اقتصاد نمایشگاهی آلمان (AUAM) و آنها به وزارت خارجه انتقال می دهند و آنها نیز به سفارتخانه ها اطلاع رسانی می کنند.

همین که سقارتخانه آلمان در تهران، امروز امور ویزایی را به کارگزاری واگذار کرده، گام بزرگی است که در حمایت از متقاضی ایرانی انجام شده است. چون سالها (بیش از 20 سال) است می دانستیم که فضا و تعداد پرسنل سفارتخانه پاسخگوی این همه متقاضی نیست و همیشه با مشکل روبرو بودیم، ولی الان مسیر خیلی راحت تر شده. امیدوارم این دلیلی نباشد که مراجعه کنندگان زود اقدام نکنند و باید حداقل از 4 یا 5 ماه قبل پیگیر کارهای خود باشند.

غرفه گذار و بازدید کننده برای گرفتن ویزا باید مدارک کامل داشته باشند و اینکه گمان کنند قبلا در نمایشگاه حضور داشتیم و مدارک در سفارتخانه موجود هست، اصلا فکر درستی نیست و متقاضیان هر بار باید مدارک کامل را همراه داشته باشند در غیر این صورت فرصت را از دست داده و برای مصاحبه بعدی زمان نخواهند داشت.

پیشنهاد می کنم متقاضی قبل از رفتن به نمایشگاه بداند که چه شرکت هایی را در کجا علاقه مند است بازدید کند و در صورت لزوم وقت های ملاقات را از قبل رزرو کند.

گرفتن ویزا از سفارت آلمان سخت نیست، روزانه 300 پرونده در این سفارتخانه بررسی می شود و طبیعی است که در این بین درصدی قبول نشوند که گفته می شود 3 درصد است. این عدد بزرگی نیست.

 

 

 

بسپار- به نظر شما و به عبارتی خودمانی، K چگونه K  شده است؟

 

 

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو  را  در شماره 200 ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر می شود، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا