گفت و گو با مدیر عامل شرکت ایکاپ، محمدرضا معتمد/ هم سطح با بهترین خطوط رنگ دنیا در حال حرکت هستیم

بسپار- محمدرضا معتمد، مدرک کارشناسی مهندسی شیمی را از دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع خود را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده است. وی حدود 18 سال در صنعت خودرو مشغول به فعالیت بوده است. 4 سال در شرکت تام به عنوان کارشناس و مدیر مهندسی پروژه های رنگ خودرو، 4 سال به طور همزمان مدیر گروه پروژه های رنگ شرکت تام و مدیر سالنهای رنگ ایران خودرو، 7 سال معاون مدیرعامل در تولید محصولات گروه رنو، حدود 2 سال معاون مهندسی شرکت ایرانخودرو و اخیرا به عنوان مدیرعامل شرکت ایکاپ مشغول فعالیت است.
بسپار- محورهای فعالیت شرکت ایکاپ چیست؟ از چه تاریخی و با چه هدفی تاسیس شدهاست؟
معتمد: شرکت ایکاپ، شرکت مشترک ایران خودرو و پژو در زمینه طراحی، توسعه، تولید، فروش و خدمات پس از فروش میباشد، که با سهام برابر 50-50 ایجاد شده تا محصولات این شرکت را در ایران با حداقل سهم داخلیسازی 40% و صادرات 30% در بازارهای جهانی عرضه کند. این شرکت درصدد توسعه صنعت قطعهسازی از طریق ارتباط سازندگان ایرانی با سازندگان جهانی و ارتقای صنعت خودروسازی با بکارگیری پیشرفتهترین متدهای تولید در دنیا میباشد و هدف آن ارایه با کیفیتترین محصولات (در هر بخش که محصول ارائه میکند) میباشد.
بسپار- فضای پسابرجام و ورود شرکتهای خودورسازی خارجی، چه اثری بر وضعیت تولیدکنندگان رنگ خودروی ایرانی و صنایع وابسته به آن خواهدداشت؟
معتمد: این فضا نقش بسیار مهمی در حضور معتبرترین سازندگان جهانی در ایران داشته و میتواند راهگشای صنعت خودرو باشد. به تبع آن سازندگان داخل کشور نیز که با استانداردهای جدیدی مواجه میشوند این فرصت را خواهندداشت تا با تطبیق محصولات خود با جدیدترین استانداردهای جهانی صنعت خودرو، نقش خود را در این عرصه تداوم بخشند. در حال حاضر هدف، انتخاب سازندگان رنگ از داخل کشور با سطح قابل قبول کیفی در استاندارد محصولات است و امیدواریم سازندگان داخلی رنگ و مواد شیمیایی مانند همیشه بتوانند در این مرحله نیز در کنار ما رشد کمی و کیفی کار خود را تجربه کنند.
بسپار- آیا پژو از تولیدات شرکتهای تولیدکننده رنگ خودرویی ایرانی استفاده خواهدکرد؟ این شرکتها چه استانداردهایی را باید لحاظ کنند؟
معتمد: در حقیقت در اینجا یک نکته باید روشن شود و آن این است که طرف معامله با شرکتهای ایرانی و خارجی تامینکننده، شرکت ایکاپ است، لیکن شرکت ایکاپ به منظور جلوگیری از تکرار مجدد، سعی و خطا کردن، از برترین استانداردهای شرکتهای مادر (ایرانخودرو و پژو) استفاده میکند. طبیعتا سازندگان داخلی رنگ و مواد شیمیایی با توجه به آشنایی دیرینه با استانداردهای ایران خودرو، که آنها نیز در سالیان گذشته، حداکثر تطابق را با استانداردهای جهانی داشتند، مشکل چندانی برای حضور در این عرصه ندارند. در اینجا لازم است صرفا به چند نکته که باید مد نظر این عزیزان قرارگیرد اشاره کنم، در وهله اول رسیدن به سطح کیفیت بسیار مهم است تا محصولات تولیدی بتوانند سطح مورد قبول را داشتهباشند زیرا ما به مشتریان خود تعهد دادهایم که محصولی با کیفیت جهانی به آنها ارایه دهیم و این امکان پذیرنخواهدشد مگر اینکه مواد اولیه آنها نیز کیفیت عالی داشتهباشند. نکته دوم نگهداشتن این سطح کیفیت در طول دوره همکاری میباشد. به گونهای که انتظار میرود با ارتقای سیستمهای مدیریتی خود بتوانند سطح کیفی را در طول زمان و تمامی محمولهها حفظ کنند. نکته آخر اینکه، لازم است با تمرکز بر عنصر بهرهوری به طور مداوم برای حفظ جایگاه خود در زنجیره ارزش خودروسازی تلاش کنند. دنیای امروز، دنیای رقابت برای ماندگاری است و سازمانها باید با تمرکز بر بهبود مداوم در این عرصه حضور یابند.
بسپار- بحث دیگر خط رنگ و سرمایه گذاری های مربوط به آن است، به طور کلی چند تکنولوژی خط رنگ در جهان وجود دارد؟ ایران از کدام تکنولوژی استفاده می کند؟
(ادامه دارد …)
متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام دوماهنامه پوشرنگ آبان 95 بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.